•¡i y il
11^ I il
•i iit-
448 G E E S T E L Y K E
Maar zuiver en anregt te wegen,
Eer 't wraakzwaard eeiis word ofgeligt
Om bem, die zig door rttukelooshtid
Maakt fihuldig aan die vüile hosheid,
Te ßraffen met de dood^ i/oor het hedreve kwaad.
Gebraik 'i gewigt dan als de Gtiheid heefi gehade»,
Zo zal geen ßrenge ßraf « dideu,
Zo teefd gy ßeeds in eeti gefujten ßaat.
Zo zy iivje ELLE 00k nooit te kort,
Om 't geen gekogt is uit te meteyi,
Of gy Ziilt eer en deugi vergüten,
IVaar door ge in 't end' ter neder ßort:
Geregtigbeid, fiboon dat hdre oogen
Zyn met een Blinddoek overtögen,
Ziet al irji bändel, m of gy G O D S w i verägt,
Om u hier namaals by zyn oordeel aan ie klagen :
IVe bem dte du zal moeten drdgen,
li-yl G O D ahm het beilkg Regt betragt.
Tlat uiiie MAAT haar gräte beeft,
25c HIN otEPHAH, aangewezen,
Zyn fpiegels ¿aar iz'y klaar utt Ifzeti
Dt wet, die GOD gegeven heeft
Om ans het regt te doen erkennen,
En van 't bedrog zig af te aye»»£?«,
Een zmv're MAATc«SCHAALf«<EL geeft elk het zyn';
En hy die uitmeet heeft nooit ongeval te dtigten,
Zyn zuiu're ziel zal nimmer zngten
Oji het gevaar uan eene aanßaande ^y».
'Dat ieder dan het regt betragt,
Zo vaß ¡eßaafl i« G O D S geboden,
Naar 't voorfchrift 'i geen hy aan de Jidrn
Gezet heeß in een volle kragt-,
Het vals bedrog zy uer verdräven,
Om ieder een het zyn^ te geven,
Ek Vrouw Regtvaardigheid hem op de hielen treed,
En tot een geeszelßrekt van G O D S ontfonkten tiren,
Maar dat hy d^ze ßem mag hären:
Kom tot my of wyl gy myn wet volieed.
Dl t belafl G O D , die alles !n de Weereld
gemaakt heeft op zekcr gewicht, getal,
Mate, en by die zelve Order bewaard, dat
'er ter bevvaring van de Maatfcliappy in de
Koophanddingen ly lekeren regel, 'en dat
alzo in kopen, verkopen, vermangelen, alle
onderhandeling aan eenen iegelyken worde
toegekend, dat lyne is: dus word de Menfchelyke
Maatfchappy gevorrad naar den Regel
van dat Gemene-bef l der gehele Weereld.
t e n e zodanige Inflelling treed binnen de
voorplaatzen van het Recht der Natuure zelve,
zo datmen naauwelyks een woeft Volkvind,
welke zodanig eene ontbreekt. Middah is
atmeeting, meeting, mate, welke gefchied
7 . eile, palm , het voorwerpvan
de Meetkunde: zo zyn wy gewoon te meeten,
Lakens, Akkers, Lynen, Oppervlaktens,
Lichamen: een gewicht , ten
onderzoek van zwaarwegende dingen : mefurah
is eene holle mate, zo voor drooge,
als voor nattc dingen, waarmedewygewoon
zyntemeeten, Vochten ,Wyn,01ie,Koorn,
Peulvruchten. Deie termen zyn algemeen,
de byzonderezyn Abanirn, welk woord ei.
gentlyk betekend, miffchien om dat
z y gehouwe llecnen in plaats van gewichten
gebruykten. In denzelven zin noemenwyde
rarfte Voorbeelden der gewichten ficin,
Vfnnd.flem, Tondßeen, de Latynfche heeft
ook Steenen , Tfmd onze Moederlandfche.
Volgen Hm en Efhah twee maten van eene
bepaalde grootte, de eerllc voor de natte,
de tweedc voor de drooge waaren, van dewelke
eiders is gefproken.
PRINTI.
EVÍTICI CjtpXXI-V iB.ip.z
i>ijcei-fiutü Ineapaces. 'ffívéííSüííi^tviíer.
C. Sj-erün^n. scul/'.