HIi'i' lí|.i j
i l i
r t ' i í i í
N A T ü U R
dewelke 'PUnius in het XXVI. Boek, het
1. kap.' Di zwaarfie van deze alie hehben zy
Lichena.f genaam^ met eetie Griek/che benaming
• in het Latyn^ otn datgemeeulykvande
kin hegon, eerjlelyk door dartelbeidte joáen^
óaarna ook door een gebruykelykwoord mentagra
i /churjtheidinhetaangezkht: hezettenáe
m -vele cveral de ganfche aangezichten, aíkcnlyk
de oogcn vry zyníie, doch ook afdalendeaanden
hals-, en de borjl en de hatiden,door
een vutlgruys van dehuyd. Vievzooricnvan
drooge üchürft it\á Cel/uso'p, inhetV.Boek,
het i^. kap. de cene flimmer dan deandere,
deu'clke het my nu niet gelegen komt afzondcrlyker
te bcfchryven. Onze Latynfche
heeíc voor "JalUfhet. droogt bytende fchurft,
de moederlandlche voor Garabhen Jallephet,
die eene dorre oj^rceue vtoeijendefiburjt beeft j
K Ü N D E . 4 5 1
dewelke fchynt doordeeerfteuyt tedrukken
eene árooge Jchurft, by ons der Mager de
drooge, febraale genaamc, door de laacfle dé
vochte.
Meroach ajchech fluyt de bende,by de LXX.
ntonorchisy de ^cmewt herniofuT, byonsjí//«'
eeng ebonde teelbal beeft, d i e gebrooken is. Daar
fchynt voorwaar verftaan te worden een^fbrokene,
die in liet byzonder, dewelke eeri
Darmbreuk lieeft nederdálende in hetKlootzakje,
of ook e}>tplokeyley : ja hier toe kaii
ook getrokken worden de ompbahkeyley ^
Navelbreitk , insgelyks de zaad eñ vleefchb
r e t á t alie welke Ziektens wel bedekt künden
worden onder het Priefterlyk gewaadj
niaar echter tot beletzel in de heilige Bedieningen
geweeít zyn^
P R I N T B L A D CCLXXXIL
Bet blinde) oftegehobene, ofteverlemde, ofte matte j ofte drooge ßhurftheid y ofte
eiterige fchurftheid hebhende • de^e en ^dt gy den HEERS niet offere»; ende
daar -van en ^ult gy den BEEKE geen -vj/er-offer op den altaar geuen,
Doch eenen Os, ofte\lein l^ee, te lang, ofte te ^erkrompen in leäen^ die ^dt
tot een "jyymllig offer bereiden, doch tot eene gelofteen^ude het niet aangenaam^yn.
Betgedrdite, oftegeflooiene , oftegefcheurde, ofte gefnedene en^ult gy den BEERE
nietofferenj dat en^dtgytnuwen lande niet doe». Levin. XXI I . v s . i i , 13,14.
llet offervi, het eeeh aan G O D ivord opgedrägen»
i l / i - i i r « « Ä y « ,ONGEKWK; rST. » i f i SCHÜRF riG,ö/'GESCHEURDi
( j f 't u'ord doör ylarons zoons aan 't altaar afgekeurdi
^ew-il het geenzints aan de Godbeid kan behagen.
De Heere wil niet dat aan V off er iets ontbreekt,
V G E S N e. D E N E ö/" G E S T O T E w onrem in zyne oogen j
V Moet alles ¡tuiver zyn vorir zyn gedngt vermögen
Geiyk de Herneltolk door zyn bevelen fpreekt:
•^De gröle Mofes toond dus klaar aan de Ifralieten
Wäi ben te doen ßaat, om Gods zegen te genieien-.
T \ E drie even naaft voorgaandeversjes 19, J
I } 20, 21. geven te kennen dat tot otFer ;
moefteh worden opgedragen die dingen, de- |
welkevolkomen, zonder gebrek waren: ook
' leeraard dat de Rede, dat aan G O D niet
kan aangenaam zyn dat gene, het welk by
ons veracht is Öok hadden de Heidenen
deze opiettendheid. Velgens de getuygenis
vnn Uerodolus het II. B o e k , de ;7-en 3^-kap.
moefte by de Bgyptenaars de üfferpriefter kfchouw
nmtn het becß ßaande en opgerecht,, als •
mede achter over leggenäe de Torjg ook uyfgehaald
zynde, o( het rein ivas. Zo moeilen by de
jithenienzcrs de ofFerbeefteh uytgezocht worden
: waar van daan Solon by Plutarchus in
deiTelfs kven melding niaakt van uytgekoreue
Offerdierm, bl.9«. Ende kentekens van een
goed flachtoffer verhaalt POUHX in order op
Onomaß. I. Boek, i. kap. Ta de pofaktea thuniata,
heireia, artia^ afomy holokkyrnj. _
apena i pammely^ au'memy., mey kolaba, meydé
empiva tnvyde eykruoteyriasmna ^ myde díafiropha.
Solvoa de ta mej empeyra kai apheyley
oBnomafe. Homerús litad. A. vers 66. noemd
de Gcitm Apollo op te ofFeren teldai, volkomeue.
Alvvaar de Griekfche Uytlegger, door
ouderdom of ¡eede», ivant dat een gebrek beeft
ivord ntet gejlacbt, maar de heiUí^e offerhande is
gezond voor die dezilw te recht offeren. Dus héeft
het Le KUrk in de Üyilegging.
Doch op dac de Jooden weeten zouden,
hoedanige gebreeken een Beeíl van de Altaren
uytlloten, 20 teld Mozes áczQhe onderfcheidentlyk
op volgens het voorftel van den
Opperften Wetgever. Wy zuUen dezelve in
order befchouwen. i. Juuareth, een BUndi
of ook een een-oogy want dat woor d wilzulks
beide. 1. Schabur, gebroken, namentlyk indé
Y y y y Dy e
gil
'••Hill líftifa
ihí!
r
Life — i
.¡ii:í:
J y