r
N A T U U R K Ü N D E .
P R I N T B L A D CCLXXXL
449
iVant geen Man, in den welken een gehrel^x^l zyn^ enx^ilnaderen: hjzyeenhlint
man, ofte kreupel, ofte te kprt, ofte U lang in teden.
Ofte een man, in den welken eene breuke des voets, ofte eenehrettke der band ^alzyn,
Ofte bultachtig, ofte dwergachtig zyn, ofte een vel op zyne ooge hebben,
ofte dfooge fchwftheid , ofte eiterige fchurftheid, ofte die gehroken \al zyn aai»
zyn gemacht. Levit. XXI . vers lü, 19,20.
•AI -wat gcbrekk'lyk isy is G O D onaangenaam
Om in zyn dienß te trdden,
H'^ eiß een lighaam vn van fmetten, en hekwaant
Om met gezonde leden,
hl 't 'Pfießerlfk gewaad, te nad>en tot V Jlta%r;
•Die BLIND is aan zyne OOGEN
fVord hier in dit geval zyn ongeluk gewaar,
K R t: U P' L K N 't onvermögea
*t Geen hem Derhinderd om naar "PrießeramPt te ßaan i
Js HAND of VOET gebröken
De Htfge-Prießer wyß hetn zyn gebreken aan,
Naar 't woord door GOD gefproken:
Enhy,die BÜLT IG ofO'^^KGJ'^GTlGisvanieeß, '
iVord 00k te rüg gedHven,
Df S C H ü R F D H E I D , e\k een het alderhoogß' voor vreesd,
fFord 00k geen plaats gegeven j
Hy, die door dize kwaal geraakt is en beßnety
IVord met hem, dien GER R O K E N
Aan zyn G E M ^ G T is. van den heiWgen dienß ontzer^
Om ßeeds te zyn verßöken
Van 'i waaräig -Trießerampt: de Godheid ix'il alleen
Door ongekreukte leden,
Als Z'jtie dienaars. zyn bv V altaar aangehe^ni
Want alle ¿»zniverheden,
En V lighaams tnißal iDord aan zynen dienß ontzeid,
Om ons op 't klaar/t' te ontfou-wen
Hoe zuiver dat hy is in zyne zuiverheid,
Daar fmet, nog vlek zig ergens kan onthotiwen.
GEIyk voornamentlyk aan ¿en Dienil van
het Aloude Verbond paile, de uyiwendige
zuyverheid in de zaken xelve. zo de
erniihafcigheid in de bedienende Perzonen,
op dat niet miirchien door het '»'»K.-^i- v<.n
deze de Goddelyke I>ienll zelve in verachting
kwame. W.int het gemene N'olk is
voornamentlyk gevvoon voigens zyn ingebeeld
begrip mcér aangedaan te worden door zaken,
dewelke in de oogen lopen, dan door
het inwendig weezen van de zake zelve. Hier
van daan is het, dat de Werten noch plaats
hebben nlet alken omtrent den koltelykcn
opfchik, maar 00k omtrent de gezonde gefteldheid
der Prieilers en Monniken, ook
van mismaaktheid vervreemdindeRoomfch-
Katholyke Kerk. Ja zclft vinden \vy Plechtgewooniens
en geboden van dat zoort byde
Heidenen. By de Atbenienzers is eene Wet
geweeft , dat 'er wel geäane oude Mannen
zoiiden worden verkoren dragende den Olyftak
van Minerva op de gemene Hoogtyden. Dezelve
ftaat in het Sympoßon van .
Kene andere Wet wilde dat de Prierters gaaf
van lichamen waren. De Schryver van het
groot '•jjoordenboek op het woord aj>heleys:ge^
zond van Licbaam en V'jlkmen. Zo by de
/ithenienzers. En daarna: Tse Koningen(^i:t
zake der Heiligheden gekoren 3 enTrießers
•wterden te Athenen onderzocht, of zy gezond
laaren en gaaf van Lithaam. Hier uyt
oiitileekt Le Klerk licht voor Jofifus in het
III. Boek, het 10. kap. alwaar hy zegd: dat
GOD bevolen heeft, dat de Trießers teneene^
maal van een gezond lichaam zonden zyn, tegens
dewelke hy de niet volkomene aaniield.
En waarlyk fchynt de Wet der Natuure
zelve de volkomendheid des lichaams voor
te fchryven > op dat niet de uytwendige misÜaltigheid
ter verachting zy van den heiligen
Dicnll.
Maarlaten wy elk byzonder deze Gebreeken
zien van het Lichaam, dewelke eenen
Man van het Priefterdom uytflooten, deweike
' ' 1 ' , i ^