m I a ' f íM I
'"¿íí'l i ;
í i r í íi
, viiikri;
í Hi'V!
ki "II
N A T U U R k U N D E.
Een wetntg Gram nmt tot een offerhande firckkefi,
En van het overfchot de Triefler V vooràeel trekken,
Oj> áat hy door den dienjl van 't beillig ojfer leefd:
Zo rein, zo zniver en regrvaardig zyn GOÚS ivettetìf
Door duí het onderhnnwd der Vnefl'ren in te zelten,
0 / dat elk van zyn vlyt het nódig voedzel heeft.
De Opoffering van de eerñehngen van de
N^rucliten de Godhedentenaangenamen
oíierhande is eene Plechtgewoonte buyten
twyffcl de alderoudíle, en miilchien mee de
Uede zelve geboren, dewelke een dankbaar
geheugen voor weldaden bewaard. Waarlyk
Le Klerky in zyne Verklaringen, geìoofd dat
deze gewoante noch de Joden dea /igyptenaaren,
noch de Sgyptenaren den Jodm dank hcbben te
weeteny maarbeidenaanhmme yoorvadcren. Wat
'er van zy, wy hcbben hier de uytgedrukie
Wet van den Alderhoogílen G üD, boven
alle andere en gewoontens enU ettenieilellen.
De manier, op welke een Gomcr is opgeoíFerd
, namentlyk van Gerße^ want deze
was de eerfte Oogl t , enten lyde van^'^i/w,
befchryft hy zelf in het Hl. Boek der Joodßhe
Oudheden het i o. kap. Na dat &y een band voi
Koren-atren heèbengedroogdengebakkcn, envan
het kaf en bafien gezuyverd¡ zo offeren zy et»
AiTaron, dat is een Gomer GODE op den
j^ltaar. t^lsdan een band voi daar van op-wer*
pende, fiaan zy het ovmge den Frießers tengebruyke
toe, en is het daarna aan alle» in het openbaar
en byzouder geooilofd te maaijeu. By de
Egyptenaren wierdcn van oude tyden af de
eerilelingen der vruchten aan Ißs coegevvyd,
volgens 'Diodorus Biblioth. 1. ß o e k , J3.bl. en
van zyne tydeeuw: IVatit ook nu ¡en hityätgen
dage ten tyde des Oog(ks de mehjchen de eerfte
afgemaaide koren-airen^ by de handvollen rouwl e
bedryven, en Ißs aan terot-pen. fc n een ieder
ziet wel, dat zelfs hier in de alderrykile inkomtten
der Prieilers beltonden. Getuyge
hebben wy Philo in het Boek over de
gen der 'Prteflers, alw-aar hy , de Wei der
Kerilelfngen hebbende verklaard, zegt} vadanaal
het t'olk zeer talryk is, zo is hetnoodzakelrk,
dat ook de Eerßelingen vele zyn, zo zeer^
dat zelf de armße der 'Frießers, -aiegetis over vloed
van fpyzen de alderrykße fchynt te zyn.
P R I N T B L A D CCLXXXIV.
Ende op den eerflen dag ^»ii gy u nemen ta%en 'van fchoon geboomte, palmtai^n^
ende meyen 'van dichte boomen met beekwilgen ; ende ^«/f 'voor het aange^cbte des
BEEREN ftms Gods ^e-ven dagen vrolyk zyn. Levit. XXi l l . vers 40.
Jiiigt Ifralieten ! juigt van vreugd!
'D is een zoeten tyd bejcho'reny
Op dat gy uw gemoed verheugd-,
Het LOOV'RE FEES T is tbms gebót en :
Men houä het fihoonß' geboomt zyn tak en te Igen tieért
De gfoene Meijen, die wel eér
Zig zelf zo hoog en fchoon vertoonden^
Zyn nu van htm ßeraad ontbloot,
'Dewyl de Joden niets verfchoonden
Toen h'en de Godheid dit '
'De 'Palntboom word van kroon berooft^
Otn met zyn groen de Hut te dekken,
7)e IVilgey die zyn we'lig hoofd
Sebeen tot den bemet uit te jirekken y
Staat nu ontbloot van groen ais in den IVintertyd^
Mtn bakt, men kerft, men -werkt, men fnyd
Om diis de hutten te ver/¡eren,
'De fchoon fie boom word niet gefpaard
Om deze plegtigbeid te vieren,
Die Z EVE N DAGEN
Olyfboom word geenzÀnts ontzien ;
De Myrth beroofd van al zyn Takken;
Ve Í^rugíboom, die ons vrngt komt bien,
Ziet ook door ßiyden, Jchérent hakktn
iíi: 'i' H ¡
SIÜS
í la
Iü;
• I l
¿Sil:
' ' i '¡1:
'} i'Í
, r | hi.
¡ :
•"l.' 1,1
¿ y »