'llirnm ' 4 3 6 G E E S T E L Y K E
-De Trießer Sprengt tot ZEVEN MALEN
Onreinen met dit reine nar ^
Ontfangen in i^» A A R D E - V A T
Om dus als rein te zegepralen ;
Hy gaat by 't rein en zuiver volk,
JVant zyn Melaatsheid is genezen,
Hy beeft geen onheil me^f te vr^zen
Naar 't voorfchnft van G O D S Hemei-tolk.
IN de Kerkzedige zuyverpkats der Mehatfchen
Word onder anderen gelaft, dut 'er
genomen worden twee levendige eureine Vögelt
f es y duo ornitbia zoonta Kathara. Het
woord, hetwelkindengrondcextilaat, Tfipfortm
verklaard Origeties in zyne 8. Leerrede
Over Levitik. door Hennen, en hy verllaat door
dezelve KRISTü'S, die ookinhetEuangelie
zieh by eene Henne vergelykt. De Scliryver
van den 39. Brief ovtrdeverfcheidenzoorten
van Melaatsbeden in hec IX.Üuk van de werken
van Hieronymus ondertekend. Nament-
]yk by de Tydecuw der Kerkvaderen is hec
woord Or«//Äw/geIyknamiggc\vceilaan eene
Henne. Gelegenheid tot het gevoelen heeft
gegeven, het geen Atbenaus in het IX Boek
het4.kap.fchryiT, alwaar hy handeld vanhet
Hennen geflacht. Nu heeft de ge-j:;oünte de
dat de wyfjes der Hanen
ülleen ornithes en ornithia geuaamt n^orden.
De echte betekenis van het woord
is zo algemeen, alsbyzonder. In den eerUen
zin bevat hec alle zoort van Vogeltjes, in den
laatften mujfchen. Schindler in Lex. Tfippor,
een rondom vltegend vogeltje, of dat in de liicht
omdraaid. Het begryft de kleindere Vogels, en
derzelver zeer gemeenzame by demenjcbende
Miifche, eene zeer gemeene Vogel. By Fhilo
in zyn Boek wie erfgenaam zy der Goddelyke
dingen. Sefphovah is Ornithion y een Vogeltje.
Ja by Ktmchi en by Totnarius is Tfippor een
woord aan allen Vogel gemecn. Hei word in
derdaad in dezen zin genomen Deut. IV. 17.
X I V . i i . XXÌI 6. Pf.Vin.9. CXLVIII 10.
eiders. Alhier vertaald nochtans Hieronymus
Tßppor eene mufchy en zo de oude Taalsinan
p f . x , I. LXXX111.4. cm. Ii. c x x i i i . 7.
De Grieken gevolgd, dewelke het uytieggen
door ^troutihon, welk ivoord vooreen Maske
Matth. X. 29. Luk. Xn. 6. De Syrier heeft
tßpfarin, de A rabier atfaphiro, otsfhur : het
VVoordenboek van Meninzk. heeft IP^ar,in
'tmeérvoudi^TÌr bl.327^. affiir bl. 1394. en
by de Türken is eene vale mufch Safaryel
bi. 29(54. alle welke woorden ons Tßppor
naverwand zyn. Bochart Hieroz. II. Deel 1.
b o e k , 2i.kap.
V^an de £zoù j ß p , feni Tholagnath, het
furper'iaormtje, en (ts erez^ Cederenbout is
eiders gehandeld. Het voorbeeldige is myn
werk niet. Het beha.igd, dat een gekeelde
Mufch cen voorbeeld is geweeil van KRIST
U S gekruycigdj de andere Mufch, die
levendig wierd uytgelaten, vandenzelvenuyt
dendodenweder'opgeftaan: ofdat dezehebbe
betekend de ziele van KRISTÜS, of de
GoddelykeNatuur, otBarrabasyOÌhct Menfchelyk
Geflacht door KRISTÜS dood verloft.
BochartHieroz.l Deelll.ßoek, 54 kap.
P R I N T B L A D CCLXXIII.
Enie op den achtßen dagh KM hytme-volkpment Lammeren, ende een jarig'aolkpmen
Schitep nerneii; mitsgAders drie tienden fHeelbloeifie ten Jpjs-ojfey y tflet olie getHeitgdy
ende eenen Log olie. Levit. X lV. v e r s lo.
Wanneer mi de AGTSTE DAG der zitivering gesaakt,
Moet hy, die onrein was, met iwti volkome LAMMEN,
Tot dankbaarheid dat G O D bem weer heeft rein gemaakt,
En een vo/ßrig SCHAAP verfchpien by de vlamwen,
Of dat die t'zamen met MEELBLOEME en OLY zyn
Tot een SPYSOFFER, om den Heere te behagen,
hem genadig heeß •t/erloß van fmart en fyn,
Om geen Melaatsheid in zyn idden medr te drdgen.
Uyt de holle maten der Hebreeuwen komt
hiervoor Log, volgensde overlevering
der Rabbynen n Hin, derhalven gelyk met
een Sextaritim, insgelyks 6. eyerfchalen. Eifinfehmid
Over deAIatenU. 88. brengthet op
Pavyfche Vierkante duymen. Naar de
Znrichfcbe maaten de rekeninggebraclitgeeft
^ van de helft van eene mate, of van een
Vierde
LEVITICI cap.xiv. v, in.
?£icriliciiini J,«['i-i)si inirnarorm
lU.l^ltcÌì ^ l l j t ó Prt^t.XlV.l.. 10.
I i • , '
ii:!: •
jl;
6
I: