N A T U U R KUNDE.
P R I N T B L A D DLXXXVIL
Deze viere zyn van de hkinfle der aarde: dog dezelve zyn wp, metwyiheidmNerzkn^
De Mieren zyn een onflerk volk, evenwel bereyäen zy in de zomer hare fpyze.
De Konynen zyn een machteloos volk: mgtam ßellen zy haar huis in den rotzßeen
DeSpnnkhanenenhebbengenenKoning: nogtansgaan zy alle uit ^ zig verdelende tH
De Spinnehp grypt met de handen\ ende is in i 'I der Koningen» Spreuk,
XXX. vers 24. z j . z6.17.28.
Liefhebbers van Natuur •
7reed toe m hoord veel' -wonderen ontleden.
De Spinnekop, de Hagedis^ de Micr,
En meerder foort van Beesjes, kirnt ge hierin
hunnen Aart en Zeldzaamheid hejchouiz'en.
Leert, leert uit hun GODS mogentheid ontvou-iven i
Die zieh ontdekt in DiertjeSy kleen van ßant.
De Schepper-, toont de krachten van zyn hand
En zyn beleid, in de allerrninfie zaaken ^
dat ge « in zyn slorie zoiid vermaaken.
Eerbied' Hern dan. die 't alles eer volwrocht,
Zo Word ge aan GOD, hoe längs hoe meer verknocht.
M Eer dan eens, hebben \vy toc dus verre
Lté kennen gegeven, datuicdealderkleinftediertjes
GODS aldergrootile en Macht en
W y s h e i d uicblinkr. De Heidenen zelve hebben
deze waarheid erkend. P//«/«jXI. B. 2.
kere Lceuwen in het Troglcdytifche Arabie
murmeykes, raieren, murmeykoleontes, mierenleeuwen
kap. Maar ivy ver-ivonderen ons over de toorens'
dragende Schauderen der OUfanten, endenekken
der Stieren, en de isireede '•JJ er ping en in del
Over de roveryen der Tygers , den maanen van
eenen Leeuw , terivyl de natniir der zaken ner'
gens meer dan in de aiderkleinße zaken geheel en
al is. En inderdaad by aldien \vy aanmerken '
derzelver volmaakte werkingen , aldernaauw- '
keurigfte zionen, gezicht, reuk , fnmk , de;
ftem, voorceeling, maakzel, doeningencnly-i
dingen , zoo können \vy nict anders, dan nlec
de aldergrootile verwondertng eerbicden de'
W y s h e i d , namcntlyk van den Schepper , dew
e l k e z i g d o o r alle deze dingen luifterrykopenbaart.
Het eerfte, her wtXk Salomon eene aandachtige
opmerking waardig oordeeld , hec z y een
dier of diertje is de miere. 'De mieren zyn een
onßerk volk : eventvel bereiden zy in de zomer
harefpyze. VergelykSpreuk. VI. 8. Horatins
noemd dezelve zeer klein , hec alderkleinße
beeß by Plinins, baiotaton, over alderkleinße by
Philippus in het Pimtdicht. Niers zullen ons
ophouden die mieren uit Indien, zoo groorals
eene vos, vermeld by Herodotiis en Megaßhe- \
nes by Arrianus, dewelke het goiit uyrgraven ;
en bewaren , al over lang by Sirabo in het II.
cn XV. ßoekonderdeverdichczelengetelt. Enj
bekend is hcc uit jlgatbarcides , Strabù , den
üriekfchen Uirleggers op Job IV. 11. datzc-l
genaamd zyn geweeft , welke de onkiindige
Aloudheit voor mieren had genomen.
Eene miere word by Salomon een wys dier genaamd,
zoo ook by Horatins:
de wyzegebrmkt de van te voorenge-
¿^ogte dingen.
By Epiphanius in Phyfìologo tbimofuphon,
mec een wys gemoed, by c^litintis door eene
ongeloolÌètyke wyfheid, fophia tini aporrheytoo,
hoithec zyne fchiiiihoeken itic. Ue Egyptenaars
hebben de W yl'heid van die diertje zoo
hoog gefchac, dat het zelve onder de Beeldipraken
een zinnebeeld van wetenfchap is geweeih
HorusJpollo I, B. 4;. kap. DeArabiercn
zyn gewoon een kind, zoo even geboorenecnemiere
in de hand te geven, daar by eene
wcnfch gevoeg'd zynde, dat het naarftig en
wys mag worden. By den alderouditen Grieken,
gelyk als by Hejìodits, word eene miere
genaamd da t i s , geleerde, ervarene. De
Verklaringen van dien oiidcn Schryver : idir,
empeiros : legei de ton murmeyka , hoos preginoofkonta
kai anempus, kan anaijìous heymeras,
doordien dezelve de onbekwame windenendagen
van te vooren weet. By aldien Plato in
Phadon geloof verdiend , zoo werden de bedreeven,
bcrchaafde menfchen, polilikon kaiheymeron
genos, na de dood in beyen en mieren
hervormt, en deze wederom in andras metri-
OH, ivelg etnanierde menfchen. J a de m ieren zelv
e hebben aan Kleanthes een bewysdomopgelevert
voor de redelykheitder beeften, gelykmcn
by Plutarchus en <iyBlianus kanleezen. Inde
ppfpp miere
i. 'li'
iW^'. \
Î f
ir
r, Iji
K
i
^uài
ili:;.
l l l i i i l