
200 is dit de rede van dat men al-
temcts eenige dier naamen op hunne
nog voorhanden zynde toverftukken
ontmoet, en welken door
(OUCa-
binet de
Stc. Gene
vieve fol.
139.
de zeven verbeeldfelen, op de eene
zyde van den volgenden Tover-
5enning gefteld , waarfchynlyk
aetekend worden.
Deeze Toverpenningen wierden
meeft van naar de konft gemen-
geld metaal, doch zomtyds ook
van Agaat, Jafpis, Glas en andere
ftoffe gemaakt, op welken men
door de bygeloovige oudheyd,behalven
de bovengemelde zeven
zoogenaamde Godlyke krachten
zoonu zoodan zelf den Allerhey-
ligften naam Gods, dien der Engelen
en der Duyvelen, en dit
wel meeft met Hebreeuwfche, oude
Griekfche, j a zelfs altemets bynaar
onverftaanbaare letteren gefteld
vindt. En wat de fteene Toverftukken
aanbelangt zie hier onder
het volgende van eenen groenen
fteen verbeeld, welken men voorgeeft
een bequaam hulpmiddel
voor het Kolyk te zyn, wanneer
men het ter dier plaatfe legt,
alwaar de pyn gevoeld wordt.
En welk Toverftuk deV ader Molinet
meent (i) door eenen Turk
gemaakt te zyn, als bevattende in
zestien wooningen, dat zyn vak-
ken, om my van de gewoonlyke
konftwoorden te bedienen, verfcheydene
merktekens en tellet-
ters, volgens het gebruyk dier
volken.
Dit fteeds nog al toeneemende
bygeloof bleef geenszins bepaald
in penningen, fteenen en metaalbrokken,
die men aan den hals
droeg ; de glazen, kroezen en
drinkfchaalen wierden zelfs te met
tot Talismannen gemaakt, als
uyt deeze nevens verbeelde kopere
drinkfchaal is a f tc meeten.
Wcl-
Welke i n ’t midde de teltafel van
Saturnus, met Arabifche letters
voert, beftaande in drie wooningen
o f vakken op iedere rey te
zamen de telmerken i , 2 , 3 ,4 , 5 ,
d , 7 , 8 en 9 in ’t Arabifch en dus
driemaal vyftien uytleverende, als
hebbende het getal van drie, negen
en vyfenveertig, overeenkom-
ftig met de dwaalftar Saturnus, en
zoude gevolglyk dees Talisman,
als men daar uyt drinkt, goed zyn
om de koorts en vergift te verdryven
, de fenynige beeten der Scr-
penten te geneezen, de baaring
der zwangere Vrouwe te bevorde-
ren en tot meer andere diergelyke
zaaken, volgens het gevoelen
der Baziliaanen, kracht hebben;
want dat zy door de zoodaanigen
gemaakt is fchynt men te
können afmeeten uyt de opgeftelde
naamen der vier Enge en Michael
, Gabriel, Ilfael en Aza-
rael, doch wel voornaamelyk uyt
deeze woorden I A i l s a b a o t , als
welken men weet dat zy veeltyds
op hunne bygeloovige Talismans
gefteld hebben.
Hooglyk waar het te wenfchen
dat het gebruyk van dusdaanige
ftukken flechts by de Heydenen ,
Türken en Ketters, en niet byde
rechtgeloovige Chriften zelfs, zoo
men hen dien naam nog mag geeven
, welken op diergelyke byge-
loovigheden hun vertrouwen ftellen
, eertyds was in zwang geweeft.
En hoewel Auguftinus ( i ) , Chry-
foftomus (2) en de befluyten van
(3) verfcheydene kerkverg.iderin-
genzich daartegen met veele ernft
eertyds verklaard hebben , zoo is
echter daardoor dit voorheen in-
gekankerd quaad federt geenszins
geheel dien wortel uytgerooid.
N n Want
ft) rn
Scrm. i i j .
de Cacech.
rudib.
c ap .iy .
de Civir.
Dcilib .io.
c a p .I I.
(i)Hoini!. 39-
(3) Cone.
Laodic.
can. 36,
Cone.
Ancyr.
can. 24.
Con c.
Carthag.
can. 89.
Cone. HI.
Turon.
can.24.
':i
. 1 :
I
I II
Sei)