N A T U Ü R KUNDE. 6^
P R I N T B L A D XXXII.
EH de HEERE GOD maahe Adam en zymn Wjve rotten va« Vellen, en me
zehenam. Gen. III. v. ii. '6
Het naakte Schefztl ward hier don- GOltS
En't eerße Taargedojl met rnyge Heeßen -vM/iünl
Toen 't Edens Hof verlist om zynen Appelheet^
Waar door d 't ßerfM zaad Jen doodfmk had te i.
Hoegroot, hoe wonderbaar is GCmS iarmbartigheid
Om den gevalkn Menfih noch weder op te richten ! '
'Daar In zyn naaklheid dekt en Y eerße kleed hereid,
Etr hem of Storni, of Bitte, of Koitde komt bevcehtiit.
Ben teder Landaard kleed zieh noch naar z-yncn aard,
Tie Boom worddoor de Schors , de Vrugt door 't Blad bewaurd
Waar door de GODHEID toond haar eindehos vermoeen '
Maar 't Ondier MOVB heeft het mit gebruyt verdoofd;
23c Tracht en Hovaard] -jieér in de flaatt gegeeven,
En de eerße Eenvoudigheid den Aardeiing ontroofd,
Om naar het ismlps bevel dir "Dartelheid te leven.
De nooddruft der Nataur vereifiht gm, Z'jiier ofPraal,
Maar dekaiel, om 't geweld der Lucht en Wind te keeren-
Leer dan uyt Adams Kleed, ô Menfihen al te maal!
Hoe gy door Need'righeidmoet GOD «w SCHETTEJt eeren.
DE Kleedem verÖrekken den Menfche
tot een hulpmiddel voor zynefchaamelheid,
tot bedekliinge zyner naaktheid, en tot
cen fchild en befchutzel tegen de meenigvuldige.
ja geftadige,onftaymige en wilTelvallige
vcranderinge der hcht , die zederd den
val van 't eerfle Paar in de voorige welgefciiikte
gematigdheid veroorzaakt zyn. Te
vooren waren vveinige t'zamen geiiecllte Vyge
bhiden genoech tot befchuttinge der Eerbaarheid,
daar ze alleen toed!enden,cnniet
om het lictiaam tegen de invloeijingen der
l u c h t t e befchermen, maar na den Val vereifchte
de naaktheid vry meêr om zieh voor
de ongemakkelyke vverkingen der Hoofdiloifen
te kunnen behocdcn, en zo wel het
geweld der Zonnettraalen , als dat der guure
winden te vvederflaan. Maar in dit geval
fchynt de Natuur genoechzaam voldaan
te zyn met de vacht of het vel van eenig
l^ier,voor al zo het wollig of ruyg is. Hier
van heeft de HKERli ÜOD, volgens de
getuygeniiTe van de H. Schrift, de eeriie
klecderen gcmaakt om den naakten Adam
cn Eva te dekkcn. In voorige tyden zag
mon de aloude Griekze Krygshelden met
huyden van Leeuwen,Tygers en wilde Zwynen
gedekt-, zelfs droegen zy die in later tyden
uyt praeht boven hunne Wapenen als
Mantels hccn geflingerd, ook wel met de afgevilde
vacht'eens Leeuws of Tygers-kop
htm hoofd bedekkende, om zig des te veffchrilikelyker
aan hunne vyanden te vertoo*
nen. De oude Hoogduytfchers gingen met
hunne Paltrokken van bonte vellen gekleed
zonder eenige p r a ^ t ofopfchik, gelyknoch
hedendaagfeh deTartaaren, Lap-. Kn- en
Lyflanders, en het grootlle gedeelte der
Hongaaren , Poolen en Moskovieten gewoon
zyn zieh met de vachten der Beeften
te dekken, hoewel de DwingelandelTe Mode
zieh ondcr de laallgenoemden ook al heeft
gemeen gemaakti doch echter niet te gelvken
by die van het Wefteidcel van Europa
De Batavieren,Sicambers,Pannonicrs Z«!e
ven en Gothen plecgen zieh niet anders dan
met Beeftevellen voor de koudeder luchten
de nattigheid der gronden te wapenen, zo
dat men meenigmaal hen zelf voor Beeren
ofLeeuwen zoude hebben aangezien , ten
zyeen weinig van 't ontdekte aangezicht het
tegendeel vertoont hadiik zegge mei recht een
weinig, want de Ooren en Mond bedekt
zynde, Heven alleenig de üogen vry om tot
wcgwyzers van het lichaam te ftrekken.
Waarelyk deze kleeding is gemakkelyker en
nuttcr voor het lichaam geweelt, d.in onze
hedendaagfche met al haar zwier en toellei,
want de naauwe en zamengetrokke luchtgaaten
der Vellen beletten van buyten de
doordringende koude, en bewaaren binncnwaarts
de uytwaaffemende wärmte van liet
lichaam,