N A T U U R K U N D E. 151
Hct geefc gewige aan dcze uytlegging, dac
d e Horiretty over dewelkc Ziéeon,àe Vadcr
van J f ia, gebood, de nabuuren waren van
de Emaen. De tma:en nu hebben Ar bezeen
her veld Kiriatbam^ en àztìorìten
e n ecne Ezelinne, of de befpringing vnn cenen
wilden Ezel met eene Merrieof b',7,elinne.
Dog alhier word gene meldingvanPaavden
gemaakt. 3. Wy lezen r i e t , dat de Joden
Muylezels gebruykt hebben voor de tyden
van ^Davtd^ die omtrent de 700 jaaren
n a Ana geleeft heeft. Voor die tydcn worden
onder de Veebenden der Patriarchen cn
der Volkeren nergens Muylen opgetclt. Zie
Bocbart Hieroz. P.L L. / . f . 11. .
Hier van daan komt her, dat anderen Jemim
overzelten Poelen, Fometneny Zehiy
•li'arme iVateren. Men zie Hieronymus. De
•cmccne Overzet t ing heefc warme IVateren.
L _ Syrifche wat eren in de IP'oeßyne. Dioäorus
van Tharzen Teygeyn ereymo, Tegen
dit gevoelen ftryd, dat Jemim wel gefchreven
word met dezelve letrers alsy^ww«,
Zeen, dog met zeer verfchillende klink-leticrs.
2. wo r d e n by d e Hebreeuwen
niet genaamd allerlei vcrgaderingen van Wat
e r e n , raaar Zeen, of groote Metren, dewelke
voor ieder een open Haan. 3- VVateren
zyn by de J o d e n niet "femim, maar Maim,
In zo groote moeijelykheid van uytlegging
hebben de LXX licver gevvilt, gelyk ook
d e l á t e t e Grieken Aquila.Symmachus,7heO'
dotion het oorfpronkelyke Jemim behouden,
e n het te vertolken ^oorjameitt, dewelke
zelve ons leiden tot eene andere, enmiíTchien
d e aldcrbefte giíTing. Onkelos heeft uyt de
Chaldeeuwen , Renzen, Gigantes y de
Samaritaan heefi: Emaen, dewelke waren die
zelve boogeuy gelyk Anacaiy en de Renten
•wierden als Anacai gehouden y Deut. II. 10,
I I . de Enakim ftaat 'er. By deze dan zyn
"jemimázzQUQ, di e Emim.
Deze zin is klaar, dat Ana, de zoon van
ZiheoH, Ezaus Schoonvader , de Emaen,
Muylen y gevonden heeft in de VV'oeityne.
Doch vyanden te hebben gevonden word
door eene Hebreeuwfche fpreekityl gezegt
d e gene, die onverwagt onder dezelve valt
ot Hort. De voorbeelden van cen zodanige
vinding of ontmoet ing hebben wy Recbt. I.
5 . i J áw X X X I . 3 . 1 Kon. x n i . 14. en eiders.
den Berg Seir, tot dat gene van de Moabi-
/<?«,dcze van de idmneen wierdenverdreven.
Waarom de landllreek der Em<een, Moabs
l a n d l l r e e k , en dér Horitetty Idumea is genaamd.
IDit nabuurfchap beveltigen die dingen,
dewelke wy leezen Gen. XIK f, 6. Deut,
I I . 9. 11. Dit gevoelen behaiigzBocbart,FIei'
àegger Exerc de Efano Tb. 17.
De uytvinding derhalvcn van de Muylazels,
tot nog toe ^«i i toegerekend, is zeer
onzeker. i3e Schoonvader van Ezatt valt
uyt de eere der uytvinding. By aldien wy
den oudllen der Dichteren Homerus gehoor
geven Iliad. 0'. v.i^i. zo zyn de Henetifcbe
Volkeren deuytvinders der Muylezels.
Ex enetoon, hoten byrnisnoon genos agroteraoon.
Het zoort van -wilde Muflezels is uyt de
Stad Henetum.
Dog de eer e der uytvinding zoude weder tot
den zelven onzen Ana keeren, by aldien,
het welk Lodeufyk de Dieu meent, van den
zelven Euan der L X X afgeftamt zyn de Enete
»y een volk nabuurig aan de Pafblagontersy
Kap^adociers, cvi Galatiers, by welken
andere Grieken, Tbeo^braßtis, Strabo,
Tlutarchus willen, dat zy eerilzyn voortgefprooten.
By aldien wy de Arabieren geloof
gunnen, •lom&q. Karon y dewelke fchynt
Kore geweeit te zyn, de eerftegeweeilhebben
van alle, die eencn Kzel eene Merrie.
of cen Paard eene Ezelinne had laten dekken.
Verder worden over dezen onzen T ext
nagezien Fortun.Scbacchi Myrotbec-IIl.c.
alwaar hydegemeeneLatynfcheOverzetiing,
en de vergadering der wateren in het breed
e verdedigt.