líllM p ' ^ i
i ® i lr--|
1 2 6 G E E S T E L Y K ' E
pen, en lo vele eeuwen gedurende tot dit
byzonder gebruik is bewaart gevveeíl. Dus
fprcekc Jonathan in de uiclegging, Rabbi Salomo
Tantbuma. De Voorzienigheid van de
oneindige wysheid heefc diur in ver/ien > op
welke K^brabam betrouvvendedus tot zynen
• Zoonzegd v.f. 8. God zalhem zelveu cen
„ latn ten brandojfer verzien. Ook heefc deze
Voorzienigheid aan de plaatzc den naam gegeven
vs. 14. „ 'De HE ERE zalhet ver-zien,
oídeHEEliE Z/ILGEZlENlVOll.
V E N . Wy onderzoeken hiet angllvalliglyk
waar deze Ram is van daan gekomen , de- I
welke zeer gemakkelyk van eenekuddeheett j
konnen afdwalen , ende GOD hec aidus ¡
bcítuurende, in Abrabams handen vallen. j
Icts diergelyks word 'er gelezen in de Ver- '
dichtzelkunde der Grieken v a n , van
harén Vader /Igamemnon \ aan 'Diana opgedragen,
devvelke, wanneer zy door Kakhas
lianden ilond te worden opgeofterd, verloil:
is geworden door eeneHinde, dewclkezich
onverfchrokken voor het Outer ilelde. Gy
hebt hier onze eigene gefchiedenis, byaldien
^yfilium^ eenen zoon, veranderen, zulc in
ßliam, eene dochter, » in a. Izaak in IfigC'
tiia Mraham'm Agamemnonden Äawin 'eene
Hitide. Opgelyke wyze kanookhetverdichtfel
vervvillelr worden van Helena, en in haar
plaats geftek een veerze-kalf by Ariflodemus
ahvaar Helena aan het outer gezet zynde, op
dat zy, de Pell woedende, ten heil van hec
Volk zoudc worden opgeofFerd, een nederda«
lende Arent het zwaard hcefc aangegrepen,
en op eenen hoop beerten nedervliegende,
het zelve op eene veerze gelegt heeft: often
eenemaal deze gelyk uit de ItalkawinArißides
van Valeria Luj>erca.
HELEN J, droeve Maagdzultgyhet léven derven,
En voor het alt aar fierve'n !
Is d'Ofer-jb-iggelaar van menß"'lykheid ontblooU "
En vor der d by uiv dood, .
Qm V 'dioedend Teßvuur in zyn voortgang te bepálen}
Vreeß by geen Elixemflrälen
K./lls zpi verhard gemoed n leid naar V ßagtaltaar ?
6 Neen.' die Moordenaar
Heeft V beillüos Offermes gereed om u te ßagt 'en ;
. Gy moet de dood verwagten,
Geknieid voor't v loe kalt aar ^ als J VT ITE RS gezanP
Hem 't mes rukt uit de hatid^
En aantoondy onder V vé, wat beeß hem ßaat te dóden^
Ten teken dat de Gaden
Niet zyn te faaijen met oniidzel menßenbloedt
Maar met een rein gemoed,
Het geen zyn dankbaarheid door 't offer wil ontdekken,
En ßeeds zyne aandagt zsekken,
Om met verduldigheiá te lyden 't goed en kwaady
Tot dat de vlugge ziel het logge lyf verlaat.
Ve Ratn in de ßruiken verviart met -zytte
hoornen, verwart ook de zinmeeningen der
Uitleggers, namentlyk of heteendikdoornebofch
is geweeft, dan maar in een verwart.
Jonathan zegt, dat hy is opgehouden geweeft
in het bofch. Onkelos in den Boom, de
SjriJche Vertaling indeTakken^ deArabifche
te Parys uitgegeven in de Takken der Bornen,
deArabifche van Erpeinus indedoornen. Aquila
in fucbtio, in het dichtfte , namentlyk der
boomen. Symmacbus in diktrwo, in her net;
deLXXen Theoäotion, enphutoßihek,vit\\i
Sabek Hefycbius veitolkt door bathos, alwaar
buyten tvvyííel moet gelezen worden baios,
hagedoorn, Cyrillus en 'tbavorinus Cbryßlachamim,
eene zoort van mildekruit, betevpuk-
«öjals Bochart leeft. Chryjogonon, by ÌJioskor
ides tbamnus, eene dikke llruik . wiens
bkderen die der eikebomen gelyken. Ik
zoude hier ter plaaczede vSchilders en de Beeldfnyders
die vryheid, dewelke zy anderiüns
gewoon zyn ce gebruiken, vergunnen.
DeLetterkun digenlaacik ovcrdeOordeelkundige
Aanmerkingen, den Joden eenen ram
van iooo. jaren, door den Duivel in de.
Bomen verwart, den Rechtsseleerden het
vcrfchililuk, oí Abraham G0Í3 eene oñcrhande
konde doen van eens anders goed ? Den
Godsgeleerden eindelyk de geellelyke Toepaffing
van den Ramop den KRISTUS.
P R I N T -
TAB. l^XlXXi V.
E s c i i i I I s \iJlosnis. I ^ r r rrtiíi-í;^í^iTiiiñditV
hu;
•jMiitf
iiil
I