l '
58 "G E E S T E L Y K E
P R I N T B L A D XXVIII.
De Slmge im 'ü)a% lifliger dan al V geclierte des Velds, het laelke de H E E R E
GOD gemaakt badde en zy zeide toi de Vroime: is V ooii dat GOD ge*
zegt heeftj Gßeden ztdt nkt eeten van allen bomn dezesHofs^. Gen. III. v . i .
De Slangy die looze Slang ^het ßimfle Vier van allen.,
Is oorzaak, d/it de Mettfeh zyn GOD is afgevallen
Voor d'overtreeding^ nan hei Goddelyk gebod:
Kuiypy Voetelooze y kruvj>; wees Mefi/cb en Beeß ten f^ot.
DAar doen xtch wegens den rampzalirfen
val des MenfchelykenGellachtsvry veele
en zeer gewichtige zvvaangheden op,
welken men hier van voorneemen is 20 kort ,
als't immersmogelyk zy.ceverhandclen, devvyl
'er zeer veele zaaken ondcr loopcn, die
d e Naiuurkunde niet betreffen, en t'eenemaa!
buyten de paalcn van ons Philofophifch
beilek zyn.
Voor ecril mishaagt my grootelyks de ^llegorifche
of ontleende cn verbloenide fpreekwyze
of vertaaling van Vhilon, die de Slan^
ge voor cen zinnebeeld van hekoorelyke en
buytenfpoorige -wellußen houd. Maar hct
gevoelen vnn Cornelius i,y]gnppa en dat van
Hadrian. Beverland zyn vry goddeloozer ; ja
dusdaanig, dat de eerbaarheid zelfs hunhe
verfoeijelyke giflingen verbied voor den dag
t e haalen, waar van de eenc zyne gevvaande
gedachten in ecne eeuvvige gevangeniÜe, en
met het verlies zyner zinnen heeft moeten
boeten. Insgelyks verwerpe ik de onbillyke
gevociens van alle die geencn, diebevveeren
willen, dat niet aüccnlyk dczetcgenwoordig
e , inaar de g.mlche geiehiedenis 20 van
's Wcerelds fcheppinge, als van alle deander
c werken GODS, binnen de zes eerite
/.V^f« voortgebracht , en die van het Aardfche
Paradys in eenen zinnebeeldigcncnvcrbloemdcn
v.in verilaan, en niet anders dan
voor eene enkclde gelykenilTe moet gehouden
« Orden. De al te groote vryheid v.m
diergelyke ontleende, vcrballerde en verbloemde
fpreekvvyzen baart eenen open weg
tot allerlei ongebondcnheid, is een verderffclyk
middcl om alle onkundige en iichtgeloovige
menrchen te verleiden; eene vruchtbnare
bronader om een ledig hoofd allnriei
Ichadelyke verdicht/.elen te leeren fmcedcn,
ende H bchrift naar iederszintevcrdraaijcn}
mer een woord, het iseene clFen en gladde
loopbaan, die den Menlclie (ot de Vrygeeftiglieid
en tot y.yn eeiu^'ig vcrderf leid. Dat
dicrgeiyke gevociens in zieh zelven niet anders
dm enkclde harllenfchimmen en eigen
gevvaande deiikbeelden van verkecrde cn ontaarde
Natuurbetrachters zyn, blykt uyt het
uytdrukkelyk gewag, datier vau de Slange^
ja zelfs fpreekende. in de H. Schrift gemaakt
word. cn uyt de zwaare ftraffe, die dat
verleidend Dierdoorden Schepper opgelegt
is.
Ook vinden by my geenen ingang de
vreerade Mellingen van Jo/e^hus, van de Joden
y en van veele onder de Socimanen» die
zieh inbeeiden, dat deze Slang een ganfch
nacuurlyk dier gevreeft is. welk met eene
duydelyke fpraake, redeneeringe en menfchelyke
genegenheden begaaft, loos en
doortrapt was. en recht op zynepooten kon
loopen, met een woord dusdanig, dat het
ook bekwaam was om een vraagftuk voor te
houden> de twyffclachtigheid in de gemoederen
te verwekken, en een tegenflrydigof
verkeerd befltiyt op te maaken: welke zonderlinge
hoedaanigheden gcenzins een rcden-
1 OOS B e e i l , dat fpraake-en galmloos is.toekoomeuj
noch van menfchen aan eenig dier
toegevoegt moosen worden. Jfaac K^barbanel
fchynt in dit geval vry beter en met
meerdere waarfchynelykheid geoordeelt te
hebben, voorgeevende, dat de natuurlyke
Sling. E,va niet zo zeer door haare redeneeringe
. dan wel eer door haar voorbeclJ
en zeldzaame omvvendingen verleid en bedrogen
heeft, door dien zy telkens langsden
verboden Boom opklora en we6r nederdaald
e , en zonder eenig kwaad gevolg, dewyl
zulks haar geoorloft was. van de vruoht dezes
Booms at. De zaak in dusdanigen zin
begrepen zynde, zoude het gaiifche bedrog
in de eigen zondige gedachten van E-va beftaan
hebben; het geene echter volilrektelyk
tegen den inhond der H . Schrift zoude Hryd
e n , dewyl zy uytdrukkelyk zegt de algemeene
Moeder door de arglili en aanfpraak
e der Slange verleid en bekoort te zyn geweeil,
en daar en boven duydelyk gewag
maakt, 20 van de N'rage der Slange y als van
het Antwoord van Eva.
De zogenaamde Ofhicten of Ophiniaanen,
anders Slange-dieuaars of iilang-aanbidders
ge-
TAB. XXVIIL.
i S l t i'l) (t .s- Citp. IIT. p-1.