676 GE E S T
K a s j e s , in dewelke by dringende nood van oorl
o g o f anders alle de zeldzamer cn koftelykcr
z a k e n konden geborgen worden. £n wordgez
e g d , dar in eene van deeze, by gelegend heid
v a n de herftellinge des T emp e l s Hilhas gevon -
d e n hecfc de W e c , door Mozes eige lund gef
c h r e e v e n , ten tydc van Joßa , tniilchien derw
a a r t s overgebrach:, op dat dezelve veilig
z y n zoude voor den roof, door zekeren Godv
r i i c h t i g e n Priefter, uyt d e Eetkamer des Tempels.
Ulis verhalende Joßfus van de Joodfche
Oorlogen Vll. Boek , 15. kap. By de laatfte
v e r w o e i l i n g e des Tempel s lud zeker Priefter,
mec namey<fy?/j, zoon van Temutb^ by Titus
in gui i f t geraakc, u y t dusdanige verborgen plaatsj
e s her voorc gebracht de cwee goude kandelaren
, die gene , dewelke in den Tempel gew
e e f t w a r e n , evengelyk.
V a n den ümgang, Gaauderyen , rondom
d e z e Kamerrjcs omg a a n d e , in w e l k e z y rondom
het Geboi i w konden gaan , insgelyks van de
W a t e r b a k , of regenbak. waar in her regen-
• w a c e r v a n h e t d a k d e s Tempels aflopende wierd
v e r g a d e r d , kanmenZ.wWmleezen.
D i e dingen, dewelke Le Clercq over onze
E L Y K E
T e x t e n heefc, geven klaar genoeg te kennei,
dac hy veel eei- een Taalzifter isdaneen Bou»!
k u n d i g e , vers f zet hy (ßlaoib, de LXX,
pleuras y o n s G i » ^ ? , liever, Kameren, ihnk
mos^ Over door ö/Äi, vleugelen, cofiasz^^^^
als haddcn zy eenige aanhangfels geweef t, oij
d e w e l k e te befchryven hy zieh met bekw;
bevind. //e/awi-«, z e gdhy , zekerebnm
zelen aan äs zyden der zoldenngen, de-^ek
niemand zal konven befchryven , dan die dt
zelve zoude hcbben gezien. vers 6. Aligraoth
diaßeyma , verminderingen , of hkortingsn
z o e k t hy mec ons niec in d e muuren des Ten
pels , maar in den T empe l zelven , voorwej.
d e m i e , dat de benedenfte openc plaats van hs
H e i l i g e der Heiligen van alle de alderlangfc
c n brcedl k is geweeft , de opene plaats vj;
het eetvertrek boven den Tempel kleinder
en noch klcinder de derdc van de derde verdie
p i n g : in tegendeel de Kamers aan denTempt
a a n g e h e g d in d e bovenf t e v e rdi cping e n wyder,i
d e benedenf t e naauwer.
M e e r zaken zal^i f lchien hier van tezeggc
v o o r k o m e n in de verklaring van den Temft
E z e c h i e l s .
I. Kon: Vi . vers 7.
Het huys nti ah het gehoimd iverd , iverd met volmaahen fleen , akoo hy
voert waSi gebouwd: zoo dat gem hameren ^ nochtebyle ^ ofteeenigyfere lenm.
fchap gehoord en wer din het h u y s — ' - '
D e z e Text heefc aan den Joden gelegendh
e i d gegeven cm hare Romans-Talmudifche
S c h r i f t e n o p te pronken. By henlieden word
veel gepraat van de worm Schamir , dewelke
eene gerfte koorn grooc zoude geweeft zyn ,
v a n G O D op den zesden dag der Scheppinge
tulTchen de avonden gefchapen, met di e mache
b e k l e e d , dac waar hy eene fteen zoude aangeraakt
hebben , aldaar midden door zoude zyn
gebrooken. Door middel van die wormrje ,
z e g g e n of bcuzelen z y , lud Mozes de namcn
der Kinderen Ifraels gegraveer d o p de edel e iteenen
van den Boritlap des Hogenpriefters , en
K c n i n g Sulomo de lleenen den Tempel toegew
y d gekloofd , bczweerende eerft om dat te
v e r k r y g e n de geeften , beroepende derzelver
V o r f t Ajimdeus , den Engel iardimas , dat
w o r m t j e eindelyk verkrygeode van den Arend ,
aan welken het in bewaring was gegeven. Dar
d e Joden deze worm , na dat de Arend daar
van was beroofd , wegcns droefheid met zyne
e i g e pooren zieh een ilrop hebbendeomgeworp
i n het leven eindigende , -haddcn ontfangen
in garfte-bry infpnns-aeht igewol le, enbewaard
t e hebben gehad in eene buyfe, of loode langw
e r p i g e zuyi. Van dir wormtj e heeft d e Hei -
l i g e T e x t zelfs niet hetaldergeringlle. Zoortg
e l y k e befpottelyke verdichtzelcn zyn ftrydig
regen de achtbaarheid van de Schri fmur, daar
j z y n noch andere uyrleggingen yan deze Bef«
denen van dezelve zoorr, dar de Tempd I
I gebouwd geweeft: uyt eene gehelefl:een, daiii
1 niet doorlneedenj ofnierdoorraenfchen, mar
door Engden; of dat de fteenen van zelve tl
z y n e plaats zoude hebben beflagen: of, dalj
D u y v e l z c l f s , welke ock de ovcrlevcring 1
T ü r k e n is , medehelper is geweeft : o f , c
I G o d d e l y k e Voorziemgheid het fehikkendt
I dat alle dingen aangegroeid zyn tot d i e geftal
j t e , ais z y Over een kwame n o m dir Huy s te to
, wen Die den T ext met aandacht leeft:, a
met reden overweegd , zai zicb gemakkel)!
• van alle zwarigheden los maken. De gebe!
z a a k komd hier o p uyt , dat de fteenen op da
berg Libanon zoo natiwkcurig en Velgens di
maat zyn gehouwen, dat z y onderhng op elkanderen
gepaft hebben , cn dat 'er op do
berg Moria gene verandering nodig was tcirn-
! Ken. Dir gevoelen pryil zieh zelve aan doa
z y n e eenvoudigheid, en is gepaft o p denauv-
[ keurige overeenkomft van lict gchele Geboutfi
w e l des te meer , om dat die fteenen zyn gf
j wecf t marmer van eene w'itte verwe volgt®
het getuygenis van Jsfefus Otidhrd: VlU
B o c k , 2. kap. X V . 14. kap /'an het 0«M
• V I . B o c k , 6. kif.vmRabhyi idaLa'Ml »
J e m f e l L Boek, 5. k.ip. Endeblykt ons zeli
uyt de natuurclyke oorzakcn , dat de efp"*
iyll!
T A B * c C r c X X X I V .
I . ^ i u r l i ^L'r .;Kint. 1'. s