een passer. Op den achtergrond, links, de hoofdkerk van Rotterdam,
rechts een driemäster in de Maas.
Op den sokel: v .(an) b.(emme) f .(ecit).
In de afsnede: G ev.(ie r d ) D.(en ) 6. S E P T .(ember)—1823.
Keerzijde: TER
GEDACHTENIS VAN HET
50 JARIG BESTAAN VAN
HET TEEKENGENOOTSCHAP
HIERDOOR TOT HOOGER
TE ROTTERDAM.
D a a ro n d e r e e n p a s s e r e n te e k e n p e n , o m rin g d d o o r o lijfta k k e n .
G tjioth 1848, p . 450 n \ 253. G r. 28.
Hiervan geeft W esthoff n°. 3882 en n°. 3883 twee (een eerste
en tweede proef) en ook Guioth vermeldt n°. 254 (p. 450) eene
Vz. = boven maar Kz. vlak.
G. de Meyer , kunstschilder te Rotterdam, De Oprigting van
Teeken- en Schilder Akademien in Nederland beschouwd als een
krachtig middel ter vorming van lofwaardige kunstenaren en als
een günstig kenmerk van den geest des t(jds, ter handhaving
en verhooging van den ouden roem der vereenigde hollandsche
en vlaamsche kunstscholen.
Redevoering, gehouden 25 April 1818 in „Hierdoor tot hooger“
bij de uitdeeling der Eereprijzen. Vad. Leit. 1818, II, 481—499.
+ 220. 1823 (?)
Algemeen e verzekerings Maatschappjj te Brussel.
Voorzijde: Eene vrouw (de Maatschappjj) in rüstige houding, of-
schoon bliksemflitsen op haar toeschieten en achter haar een huis
in brand staat, gezeten bij een brandkast, waarop in medaillon:
A.(SSURANCES G.(kNfiRALES).
Al g eme e n e ve r z e k e r in g e n .
Op de kast liggen bewijzen van verzekering (polissen) blijkens
de opschriften.
1
f l