N A T U U R
Iren Ezcl io. jaren hing tc zyn gedragen.
Dat zal die gene met my verwonderen, die
•de zivaUheid van den Menfch kend , hoedat
de l'rofeet zync fpreekende t iclinne zo vaard
i g , zo onvcrfchrokken, heell geamwoor d ;
Naauwelyks zal 'ernytdnyzendeeenzyn, aan
Wien niet de Iiaeren zouden te berge iUan,
en de Ueno in de kecl blyvcn hangen, aan
welken ecn zo zeldzaam, onverwacht verfchynzel
gebeurde. Over deze zake hclibcn
alle gcen''ccndcrlei gevoelcn. (Jnze Velltcums
vvil, dat dac niet ongewcon was aan ecn
Man aan Ipookzels en anderezoortgelykebedriegeryen
van den Duyvel gcwendt. Dus;
fpreeken Kant-aantekeningen van de Italiaanfche
Bybels. Bulasm mn reßb ammirato della
voce deW Aßna, come altri Sarebbom rejtati,
aìizì le rtjpofe come accofltmato diitdtre
cotaücoje dai T)iavoii ve i fuoi iucautamenti.
By aldien wy Au^ufiìnuSy Bonfrere., Menothius,
anderen, geloven, zo is de zitccr zo
zcer door Toorn en v\-raaklull bewogen geweeit,
dat hy op het Wondcrvvcrk zelf nict
gelet heeft. Die zoude ecnig iicht geven ,
by aldien ons bekend wai e , hoedanigeengevoelen
als toen de Wysgeeren, endeGodgeleerden
van het Göl ten. ookBileumzelvevan
de beeilen, en derzelver zielen gevoed hebben.
W ant z o by aldien dac overoud Leerituk
van de Ziels ve rhu y z ing in dien Leefcyd
plaats gchad hadde, zo zoude zichgemakkel
y k de Profeec, misfchien ook de Wysgeer
K U N D E . Jö ^
hcbben kunnen wys makcn, dat de ziel vati
een Schepzel, voorhccn redclyk , uyt den
mond van hctjokdierhadgefprookcn. Waarlyk
dar Lecrliuk van de Ziels-verhuyzing,
hcc welk noch hedendangs de Indiaanfché
l-ìrachmannen onderfchryvcn, is byna van de
c e r i l e üudheid , door het ganfche Üoiien
zcer wyd verfpreid. b'n by aldien mcnThiioßratus
in het leven lan Apùllinus het HI.
l i o e k kap. 6. mag geicvcn, heefr T^)thngoras
zelf dat van de Indianen. Misichicn hcbben
ook de Invvoondcrs van Mcfoporamie zelf^
en andere Oollerfche Volkeren verbalen", of
N'erdiclufeien van den omgang der Beeilen,
die Efopifche gelyk, en bedacht, en de ecn
den anderen, als voor Ware vcvhaalt, waar
van daan Bileam met des te minder verbaaltheid
ontlkl.t is geweel l . Ook bchaagd deze
giiling aan Le Clercq. De aldcrbcllc Verklaarder
Wagens dczc zaak is de Heillige Petrus
2. Brief 1 f. i6. aanßi!eam£/cc.'/z<?.iÄi'/</roefchryvende.
Die is in derdaad zyns verllands
niet machtig, maardwaas, die de U ondef
dadcn voor gewonelvke Verfchynszels van de
Natuur aanziec, gelyk die uyt deze VVonderwerken
fraeet en wonderteekenen. Voor het
overige kan geleezen w o r d e n e n d e x -
zelfs ß)reekende Ezelinne vati Job. IVilb.
Hül'ger. Job. Krücken van Hamburg zyn-»
d e Beantiz.oorder. te Wittemberggedruktby
Chriftiaan Schrooter 1702.4.
PRINTBLADEN CCCXIII. CCCXIV. CCCXV.
Goi heeftKe uit Egypten uitgsvoert: ^yne krachten Kf» eenes eenhmns.
X X l l l . vcrs 12.
IVat harre 'tijildernis komt zi<f voor volk veriotieh?
'De R E I N Ü C E R O S , ./W gevreefd en niagtig dier,
Heeft luß, zo V ßhynt, om in die eenzaamhetd te •wouett'.
Wie is zo groot van moed, zvie is zo ßerk en ßer y
Dat hy dtt monßer in het Itfven durjt genakeu ?
Of wie bcternd zyn kra?/, en v:ildcn woeßen aardt
IVanneer zyn gratnßhaj? bruld ? wie zal zig m'eeßer mikeft
'Daar by zyn kragten met zyn woeftheid fzdmen paard.
V Beejt alles als hy bruld^ in dollen toorn ontßekeuy
Geen menßelyke kragt kan hem dan wederßaan,
Dies is bet beß' deez* plaats en woeßeny ontweken^
E^r myn n'ieuicjsgierigbeid my kwalyk mögt vergaan.
Maar hoe.' wat 's dit? ik bcn Charybdis naduw ontweken^
Of val op Schylla weer in V unterfie gevaar:
6 Ramp ! waar zal ik heen? myn tong vergeet het fprdkeni
Help hemel! ^k worde in V hart een killen ßhrik gewaar,
JVant UR ÜS dieigt my met zyn horenen te rdketti
De woede ziet dit dier gelyk ten oogen uit^
NurHo
Het