, 9 2 G E E S T
D o c h 7Áe hct gefchiedenis vcrhaal mecr van
n a b y , gy zult bevindcn, dat 'er naauwelyks
e e n e Z i n h , aandewelkedemenigtedcrVorf
c h e n niet lallig geweert is ExoJ. VIII. 8.
£nde 'Tharao r:ep Mofe ende Aaron . ende
zeide, bid vyeriglyb tot den HEERE, dat
hy de vorjchen van my, ende van mynen vokke
wech neme, zo zaiik velktrekkenlatenydat
zy den H E E R E cjferen. „ Het was een
„ fchri k k e l y k c vertoni n g , het zyn de •woordeu
van Bocbait, ,, niet alleen de vekicn, maav
„ ook de ilraccn der Üeeden, ende de huy-
„ zen zelve te z icn, krielendevan cene zo-
„ danige vuyie bende. En hct onophoude-
„ lyk gekwak vermocldc de ooren: Noch
„ aan het gehemcltc fmaakte de fpyzen door
„ derzelvcr aanrakcn viiyl geworden. Zy
j , verrtoorden insgelyksdenachtrullzodanige
„ ontydige byflapcn. Eindelyk de lelyke
„ llank der dodcn waaircmde eene wreede
„ luchtuyt. Deze plagebefchryven dejodcn
naar hct leven, Philo in het leven van Mofes
hct i. Boek. Jofef. Joodfche Outh. IL Bock.
5 . kap. b n wat wonder» bid d e i k u , zoude
hct zyngevvcel l byaldienalledeinboorlingen,
d o o r zo zware rampfpoed gedrukt Bgypte
w a r e n uytgetrokken geweeil, en andere
L a n d e n hadden gezocht. Gclyk 'er ook in
d e r daad voorbeeldenzynvan Volkeren door
d e Vorfchen uyt hunne woonplaatzen verd
ree v e n ; van zekere Franjche ßad by 'Tlin.
VIII. Boek. 29. kap. uyt Markus Varrò; van
d e Abdenten in Thraci e by Jußinus hei XV.
Boek uyt Trogns. Van de Taonters en 'Dardaniers
volgens de aangehaalde getuygen ,
Aphthariaten noemd deze Agatharcides het
V. Boek. het 18, kap. "-Dtodorus nocmtze
Autor laten in zyn Iii. Boek, ^Üanus hct
XVII. Boek. kap. 4.1. Maar naauwelyks zoude
v o o r de overal belegerden gene plaats orn te
e n t k ö r n e n gevvecll hebben , de vyand alle
w e g e n hebbende toegefloten.
Maar wat zalmen zeggenvande Vorfchen,
d e w e l k e de T o v cna a r she b b e n voortgebracht ?
lioe dede de Jovenaars ook alzoo met hare
bef-j:)eeringen : ende zy deden vorfihen over
Égiptenlandt opkomen. vers 7. zyn ook deze
g e n e wonderdadigegevvceíl ? Gecnzins naar
iTjyn gevoelen. Wat is 'er gemakkelyker
g e w e e i t voor de Googelaars, dan Vorfchen
van eiders racdegebracht, dewelke zy misfchien
in inmnen Ichoot d r o c g en , aan 'Fharao
v o o r nicuvvgcmaakteaantebicden? Ikzoude
dit veci ccr in waiu-heid toefchryven aan de
b e h e n d i g l i e i d der Tovenaars, dan aan de
D u y v e l e n , welker toveryen, hoeverre hunn
e krachten zieh uytftrekken niet zeker is.
D e fchoolfche Wysgeerte zoude die Tovenaars
wederom te hulpe zyn gekomen, dew
e l k e uyt verrot flym vorfchcn voortbrengt.
H e t is onieker , of de Koning de Tovenaars
ter hulpe heeft geroepen, op dat z y de
E L Y K E
plagen zoude wegnemen, dan of zy deyxlve
p r o e v e n , gelyk de mannen G O D S , docn
z o u d e n ? By aldien het eerlle, heeft deDuyv
e l , Egipte met nieuwe plagen ophopende,
v e c l cer de daden niet van eenen geneesmeei
l e r maar van eenen beul uytgevoerd. Met
' e r daadis 'Pharaoodk^ doorzyneTovenaars
b e d r o g c n , genootzaakt geweeil tot Mozes
t o e v l u c h t tc nemen vs. 8. Ende 'Tharao riep
Mofe ende Aaron, ende zeide, Bid vyeriglik
tot den HEERE, dat by de vorfchen van
my y ende van mytien volkeniechnerne y zozal
ik V Volk trecken laten, dat ^ i/i« H E E R Ii
ofere. Den H E E R E van denwelken de-
» zelve dwingeland zeyt Lxod. V. 1. iVie is
de HEERE, 'dviens flenme ik gehoorzamen
zoude, om Ifrael te laten trecken ?
D o o r een w o n d e rwe r k , dat is d o o r G O D S
alder k racht igf t e handzyn de V o r f c h e n , gelyk
z y in Egypte waren ingevoerd, zo ook wcgg
e n o m e r i , op dat d e Dwingeland zien zoude,
dat hy dezelve was, dewclke ilaat ende geneeft
. Ende op dat Tharao overreed zoude
z y n könne n wegens dat zelve, gaf Mofes hem
k e u r van lyd, en fchryft hem den dag voor,
wa;u- o p de Vorfchen zouden worden weggenomen.
G O D wiltoonen, dathydiegecn
i s , die g e l y k hy op het alderkragtigile is wer -
k e n d e , zo ook op het aldervryfte. Dus will
i g d e hy Aihas Jef. VII. 11. en Koning
Hiskias 2 Kon. XX. 9. hun verzoek in. De
K o n i n g eifcht den dag van morgen, dat die
z y de dag der verlolTing. Maar waarom.
niet den huydigen? waarom niet het tegenw
o o r d i g oogenbl ik?want de o o g enbl i k k c n zya
k o i l c l y k , en hoe f chielyker , h o c aangcnaamer ?
D e joden beuzelen, dat 'I baroa, uyt groote
g e n e g e n h e i d tot de Üerrewichelavy , heeft
g c w e t e n , dat de geileltheid der fterren de
V o r i l c h e n in Egypte had ingevoerd, en dat
d e tyd der wegneming aanilaande was, dat
hy derhalvcn , op dat hy de krachten van
Mofes zoude onderzoeken, of dezelve bov
e n de t z ameni l e r r ing waren, dien tydheeft
v e r v r o c g d . f ofÄ^ri g i i l , dat miflchien
cn Aaron tegens den avond van Pharao zyn
g e r o e p e n geweeil, en dat hy niet heeft gedurft
deze verlofzing op ihanden voet verz
o e k e n , om dal hy niet geloofd hesft, dat
e e n e z o groote zaak konde verkreegen word
e n , ten zy door vele gebeden. Anderen
f p r e k e n daar anders van. Wat'er vanzy. hy
Itaat hct verzochte toe. Mofes y hct gclove
o m wonderen te doen bezittende, door
G O D S gecll gedreven zynde „ roept tot
„ den H E E R E over het woord der Vor-
„ fchen " dat is gelyk wy het overzetten,
teroorzake der Vorjchen, om het woord, de
t r o u w e , waar door Mofes zieh aan 'Pharao
had verbonden, zekerlyk niet om de vervel
e n d e geraasmakingen der kwa cka chi f ge Vorf
c h e n in het middcn van bet lichaam dec
Egypten
TA11 rxxvi .
E x o n i Ciip. - vm -vcití-u).
C ' i n i u m , SKNiKacs Cálices. g L ^ ^ i t i t L - f c n ,