••ÜJnlN
i L r s i . .
IH
D o n r ' c R o n e n vanJcnvlocd omwent'lendoorclkaàri
De bange doodkrccc vlicgt atgryszclyk en naar
G c l y k ccn Egho, op hcc locijcn van de baren.
D i e d o o r GoosIiandbiiluurdniecwérenvanbcdiren,
Voor dac de laatftc man van 'c leger is vernield,
Zyn hoogmoed neér geltorc en Pbaraó onuicld.
Hct jiiigc^ende H'rail laat zig im vrolyk hóren,
Daar 't al zyn vyandcn ziet in de golven fuiórcii ;
Hcc pryft cn loofd zyn G o d verhecr'lykizynemagt,
N u zig volkomen ziec in veiltgheid gebragt,
E n gcen Egyptenaar in'c mintt' meérhcefitcvrczen,
Die zig vermcten dorft zyn opperheercc wcien.
5«- H c t Icger riekt nu op naar Marà's biit'ren vloed,
D a u r ' t n i drie dagcn tydsdeneerftcn drank onttnoet,
Maarach! ondrinkbaar, 'c gscn een leder ma;ikc verlegen;
Dog Mof t i , Iteuncndc o p G o D s al magi en zyn ztgen,
R o c p t \ vVigom zyn hulp, die bcm de Heerctoond
Ee.i vr'eemd cn wonder Ìioiit, waar in lets zeldzaams
w o o n d ,
W c r p t Mofes in denvliet, flraks is de fmaak verloren,
Ecn zoctt drank word uit den i'/i/Zroow geboren
T o t heil van Ifraél, tot ecr dier Majelluc,
Die her zo wonder uit Egyptc hecfc gcleid.
r j . ' c O n t e l b i a r heir trekt vooic o t j Elim te genàkcn;
D e X'jìAÌef iìronmn cn de gro:ne Pähnen inakcn
Ecn aangcnumc riill voor J:icobs n.igeflagc: .
• D e IKxlmhoom recds van o u Js zo hoog, io waard geägt,
D.it véle Ib'den die op hunne Munten ilelden;
En 't zegetekcn was Jer d.ippere ooriogshelden,
'%. B i l c h idu wd hierG o d $ volk, cn pronkt mtczyne vrugt
Daar hv zynbrédc kroon zo tchoon hefc naar de lugc.
M.iar 'k zie de IVolk-kokm no j d ' t heir o n i o p te crekken,
Geen donr de ichaduw van zyn G o d zig ziet bed
. k k c n ,
VVaar door hcc vrolyk trekt de barre wegen in.
T o t 't ilg weer ncérflaat, in de woefteny van Sin.
Maar jooJfe Mannen! hoc! hoor ik u murmérércn?
Wae geell van oproer doet u G o o s gczagonteeren,
Daar hy zyn wond'ren hecfr gcdaan voor u w gezigt.
W i e IS '£ die ' t flaafìè juk becft van u w hals geligt?
W i e heeft de Egyprenaarsgilbraftmet LO vcdplagea?
J a wie hecfc Pharao nog binnen wcinig dagen
Voor uw gezigt gedood, begravcn in den vloed?
Is 'e niet die G o D , die u gcleid en nog behoed ?
W a t muitzigtdoet u dan wcér om Egypte wcnflén;
Is 't om hct Brood en Vlces? helaas! verd waalde menllen,
Is G o d nict magiig u te géven al hcc gecn
Wat toc uw nooddinjhdicnJ,cn hcbtgy rceds voorheen
Zvn Almngt nicc gczien a anj tó'vi ' i but're ftrómcn?
G o d hoord u , en gy zulceerlangzynhulpbckomen,
Gclyk u Mofes op u w klagen recds voorfpcld.
j. G y ziet mcc 'c raorgenligt'het woell cn barre veld
Mec Manna overdekt, om u tot brood re ftrckken,
O p Jfraliienf op! 't ij tyd om uit te trckken,
Vcrzaoield nu 'c gcen God u uit den hemel gcefc,
O p dat gy wclgeruit op zyne vnorzorg leefd :
G y zicc hos wondcrbaar het Brood komt ncdcrdulen,
Daar iedcr hiiisgczin zyn nooddruft af kan hàlen.
Dog dag op dag o p nicuws weér moct vcrzämcld zyn,
Ecr hec vcrdwynJcnfmelcdoor'shcmelszonncrchyn.
J u i g t Ifraliten! die toc onderhouwd van h léven,
ü p ccn verborge f/ys, word 'c hcmels brood gcgéven;
Maar letrd m « ccn hoe hoc veci dac gy vcrzaam'lén
G y kum gcen voordccl docn met uwcn
W a n t hy die wcinig hecfc vind cgti
' ' ioor antrit
•viocd,
E n hy die veci hceiclhat door angltenichi
gen
Als hy zyn Alannn ziet verdurven en vergaan;
Hct kridd van ivorm.-n Lcr de nnnagt heeft gcdaan,
E n 't licft'lyk zonneligt uic 't oofte is opgcréicn.
Û Wérel J lchïppj r ! wicmoecniecvcrwoivier d wézcn,
U w hemcls broad b'jdcrfc op écncn cnk'len nagt,
Behalven als hcc word door 'c volk by ecn ^
Voor uwcn Sabkubila^, danblyfchetongefchondcn,
E n geefc ecn Hoaing imaak aan zo veci duizcndmonden,
Dcwyl gy wilc dac elk op dien tyd ruft geniet
Waar in G y rullce, tocu de fchcppingwasgefchied,
E n 's '.vérelds coeiland had zyn voi beilng gekrégen.
Ik roep op nicuws: rayn God! onkenbaar zyn uw
wegen ;
Een heir van Ksjakkels daa1d tot voedzel van den J o o d , Primb. tcii
G y fchenkc hcm onverwagt hct vices by 'c hcmcts
broody
O m zyn oprocrig hare te brengen tot de reden,
E n dat hy 'c oog zou ilaan op uwe almógenheden,
Heel ¡/raH zict nu 'r geen Mofet hceft voorzeid,
Dc gecft van oproer wykt voor deze vrolykhcid,
N u het zo wonderbaar word vUes ca broodgtgcveni
Maar dczc K-wakk'Uny die 'k zie voor myne oogen
Wat vogcts zyn dit tog? wie kend die in hun aardt? Printfa.tst;
Diwrdcgclecrdheidzelts om twiit,cntwyff'lingbaard.
' k Laat dit hcer S c e u c h"z e r en zyn fchrand'ren
geell bcvólen,
Wiens ligc my ccn kompis vcrttrektom niet tedólén,
Maar hy gaat over toe den Gomer, cn verklaard Primb. itfj.
Hoc grooc dnt zig die maat met and'ren événa;ird,
Wyl ik myn weg vervplg,. om in de wilderniílcn
Hec trek ken J Jfrasl zyn voecfpoor niet tc miflcn.
Helaas! het zugc op nieuv/ in een benaauwdcnnood, p^n^,
D e bitt're dorlt dreigd 't volk mec ecn aanftaande dood,
D a a r ' t vé vali loeid, en zoekcom water te bekómen,
Maar ach! de woefteny, ontblootvankoelcílrómen,
Gccft niet cen druppel uat uit hárcn barren grond,
VVaar door weer dc oproer grocid en vliegt van mond
toc mond.
E l k roept tot Mofa: geef¡ uns drinken, efwyßerven,
Bragt gy ons uit Egypte om ons hier te étderven ?
f ^ m gy ons met cns Vé en Kind'ren doen vergaan?
Dog Mofes roept beangll de gróte Godheid aan.
Die, daar zy hem de dood vali dreigen, hulp komt
biedcn,
E n weer ecn wonderwerk laat door zyn knegc gefchieder
T c n tck^
n dac zyn magt is nergens in bctoomd.
Wae aangcnaam i n a am gezict!gezigi
hcc water bruifdenftroomd
Z o dra dc Stccnrots word door Mófes ßaf
E n 1frti vind mcc ccn wccr cinde van zyo Klagen.
Laafc nu de drógc borft mec zulk een wondcrnac,
Dat op hec onvcrzicnfb' ter Stccnrots iiitgcípat,
ô Joodfc mannen ! u tot laaff'iiis word gcgcven,
Maar denkt, wanneergy drinkc, hoc wondcrbaar uv
leven
Hier weder word bcwaard door Gods almagcighcid
ü p dat gy dankb,iar zyc aan zync majelli
Wat ftofwolk knmc van ver ditmagtigb
My dunkc 'k zie fabcls en gewcitc ípéra; .
O p 't fehlet'rcn van d eZo n , hec nadcrd nicer en meer.
O p Joden !. op! tall met G o d s ¡julp naar uw ge weer .
'e i%yímaUk, die mee zyn wocdcndcoorlogs bendcn
U trage op 't onvcrzicnll' te íloitcn op dc lenden;
Gaat volgt uw Veldhccr, volgt di:n dapp'ren J^o/aa/
De gróce Mofes zai tcrwyl oin G o o s gcnaâ
E n byiland bidden, dat uw hand mag ovcrwinncn.
Een bui van fchigtcn doce den feilen llryd beginnen,
Waar op de fabci volge, die ftraks bcputpcrd word
Mce fchuimcnd blocd, uie hals, of hoofd, of buril
g c r t o r t ,
? Printb.ltff.
O m door dc ruime wond dc dood cen wegtcgévcn,
Dac zy in zcgepraal heen vlicgt mec ikrflf'iyk lévcn.
De ilryd word felder, 'i
hclmeci
D e Jodcn Winnen, zo lai
Z y n banden opwaarts ha
ard kloofd harnas c
Mofes in 'e gebcd
, maar als i y die laat dà-
Dan fchynt dc Jmakkiit, dc zcgen tc hcli.ilcn; .
Des Hur en Jaron aan wcêrzydc mcc clkaâr
Zyn banden ftuitcn, om het dreigcndc gcvaar
Der I¡raHten van hun halzen af ic keren,
Waar dnor zy cindclyk volkomen tnomíéren,
triiitb.iStf. Met regt ô Oppcrhecr zcgt gy dan coc uw volk,
'c G e c n g y hier hebt behoed voor fpecrenoorlogsdoî k :
Cy bebt ge^icn boe ik de Egypi'mars heb geßa^en,
Iloe 'k tt op vleugeUn der Aier.den gedrdgen
En tot my heb gebragt. De Vorft der vog'lcn word
O m zyn grzwindheid, hcm van boven ingcftorc,
E n om de licfde toc zyn jongcn, aangctógcn,
Want Ifruél wicrd zo gcdrágcn door 't vcrnio^^cn
Der gróte Godheid, als hy zync Jongcn doce,
Die hy op 'c hoogll'gtbergt'zorgvuldigdckccnvocd
Z o lang zy magc'loos zyn om zelf huti aas cc halen.
T/imb. Nu nader ik mec 'c heir längs hcuvckn en dalcn
Den Heilen Sinai. Maar ach! wie blyft hier flaaii?
D e hcmcl hóge berg fchync hévend"" cc vergaan
H y rookt, en dampt, en¿ra«</gclykeenvollcn
D e náre donder rold al dreunende van boven
Bczwykcn, want de G
Daald midden in hi
e voor 'c fchitc'rcnd blis^
iD, dc Scheppcr der
Wa.ir op hy wcl gerufl ter fFulien in dürft trcden,
lamaals G o d s bcvcl aan//;•«?/tc ontléJen,
Dc Wer der Tafckn tc brcngcn m hct lige,
O p dat hct mcnsdom Iccrd zyn opgdddcn pligt.
H y kccrd , h y kcerd tc rüg, cn Ipreckt dus cot de JóJcn:
ff Kind'ren Abrahams ! <3 o o heeft aan my geboden
Om hier een Heilligdom te mákcu ^ icder geeft
Frywillig zo veel Gouä cn Zilver als by heeft \
Brengt ook het Köper t'zaam'^ om vjerkßttk optemáken^
HetPurper, Henielsbhmw, Rmsvellen^ en ScharIdken,
Brengt D.ifenbuiden, en hct Sittimhout b-i een,
Ook de eciVe Sardonix, die luonderlykc ¡leen,
Elk moet zo veel hy kan, vrywillig, overifven.
N u word de Purperverf cn Purperßek bcfchreven-, Printb. 17?.
I).iar't^e>'m//i,door wicns blocd hct koninglyk ge*vaad Primb. i ;4'
H c t g l o e i j c n d r o o d o n t f a n g t , cn'choi ilrckttocficraaJ;
Dc Cuncbenilje volge,in 't glocijend well geboren, Ptimb.i?!-
Die mce zync fchone kicur alle oogcn kan bckorcnj
Daar word dc MoßU uit hct water opgchauld,
' • hcczuvcrd ¿jr»ttáíí;praild.Ptintb.i7tf.
volgt op 'c fpoor van Mofes
zyn Sptn\
o p dczcn bcrgcog nedcr.
Z a g ooit de Libanon een ftcìl gewallcn Ceder
Vcrlchuddcn door dcn wind, en béven als een rict,
Nict min becfd Ifrael als hec deez' wond'ren ziet,
E n hoord door de Bazain aan Mofes 'c ccken géven,
Dat hy moct nad'rcn als hem ecrft is voorgefchrcvcn.
D i e trouwe Herder, die de fchàpen Jacobs kid,
Gaat mocdig, cn gcnaakc de hooglle Majclkit,
O m 'e G o J d d y k bcvd uic zynen mond ce hóren:
Geen buld'rcnd onwcer kan hcm mzynoptogtftorcn.
l i l . Ecn Oi die ftóiig is word zyne llraf bepaald
E c n mens dien h' y \^ ermoord wo r d mec zyn
aald,
^ b e .
H u r c c i l r c k t t c o m l c J cn
- , 'c gccnhy volmaaktbe Printb.177.
G d y k rynHeerook word met y?e8i«doodgcfméten
Z o hy den Os zyn kwaad ce vôrcn hccft gewéten.
îiimb.itfp.Ook word den jood gckcrdgccnv/fwcelmâken, daC
Door ccn ig wild gcdieice op 'c vcld is aangcvat
Maar dic tc lâtcn tot ccn vocdicl van de Honden
E n niees te niieiigcn dan 'c gccn is ongefchondc
ÎNnib.170. Wae onhcil nadcrd wccr? is Jmolek zyn m«gc,
O p nieuws in 't harnas, en m 't opcn veld gcbragt?
Neen 'c zyn Heiithen, en verwoede Kananircn, ^
D i e t'zaam gcipanncn met het krygsvolkdcr Heviten.
Hct heir van JJracl vcvvolgcn met hct zw.'.ard,
Maar G o d . die itecds zyn volk voor allen nood bewaard,
Zend Horzels om hun trots en hoogmoed nccrteflor-
E n hcn dc wieken van vcrwaandhcid af te kortcn.
Dcez' vyand die hea plaagt ontzicd nog fchild
z waard,
idfpaard
Maar ddl l en vale w c è r a a n , terwyl hy
Van die Barbaren, wa.ir door Ifrtl wordbthoi
nog
Printb,171. Maar hoc! wie houwd hier lland? wie kan G o d
glans aanfchouwen !
Daar ailes blmkc tn blaake door zyne hccr'lykhcid?
H y hccfe zyn vocibank van Supbyrcn tocbercid,
Die blinken als de glocd des bcmeh, en zyn jhf.tin
Zyn zo vol Ichittcring, dat daar zy ncdir-^aUn
H c t llerffclyk gczige als gccn gcz.gt incrr hccfe.
\ch Mofes.' Mron! ach Abibu \ ailes bccft
Met l^iiditb ! nu gy z^ct G o o s heer'lyUhcid verlchynen
O p 't ruuw ecbcigic der Anibicie woi.'ftvncn.
Il hoog
î " n t b . . 7 r l k wyk. ikwykt c rug! maar klimt ot
Ecn nevelige wölk bedckt hcm voor ons oog,
O m veenig dagtn cn o»k cvcn zo vecl n^gte»
Daar 't hcillig voorfchrift v.in Godi wcccen tc
wagten,
E n zondcr Ipys of d r ank, die't lighaam no Jig hccft
D o g G o D is ailes, dic aan heui ook ailes gcde,
D1CI
Heer Sc
zyne treden,
M c c a l w a c tot '[gebruikdc
Dies volgt hier 'c Gätenbat
I c h r y f t ,
D a c v o o r d c T w y i ' l i n g z c l f g e c n c w y f t ' l i n g o v c r b l y f t j
De Gdt cn Das trage ook zyn voorrcgt le vcr ^ ¿ i cn,
Dc Fret cn Maner van het heilligdom te kercn,
hun Vellen maar allccii vcrordcnd zyn,
O m het te dekkcn in de zandige woellyn.
Z o bind de wysheid hier hec alles aan ccn fchakel.
Daar is hcc Zittemb<Mt waar uic G o d s Tabernakel Prinib 178.
Moeft worden opgcrigt,nnar'cvoorfchnfivanzynraord.
Maar wieonedekt dit Hont? wie kent zyn aardt cn grond
Waat op hec certyds grocidc,om cor gcbruik te (Ire'^kcn?
Men hoor naar S c h k u c h e r s lleni, die zil 'c geheim
omdckken.
' k G a v o o r t coc de Arke der Genade, daar dc magt Printb.i;?-
En hccr'lykhcid van G o d op ruft in volle krage,
E n dckc hcc dekzd der ^erzvening mct haar lliälcn.
Wae oog nioce niet in 't zicn van zulk ccn glans vcrdw.
ilen,
Daar't ecuwi g hemdsligc fpecU op hct blakend Goud,
Hcc gecn mcc zo vcd kunll bcdcki. hec Ziitimbüut,
\Va.u ui tmcnop G o o s wilde£w;i/-iri/?opmocLlbouw
e n ,
Maar laac onzcaandagt nu ccns hec verfchil aanfchou wen,
'cGeen de cen en de ander aan d u wond^r wcrkl luk gccft.
Zic Villalpandus b x hy dtc begrcpcn hccfe. Ptmtb.iSo.
Waar by TornclHus hccl anders komt te vörcn}
Zic nu of Scachius u becer kan bckörcn, Pxmtb.tsr.
ü f dae dc laaltc 'e bell aan hct gczigc bchaagJ,
G d y k h y n a a r m y n k c L r d c n p r y s d c r w a a r h c i d d r a a g d . ^^^
Dc Too'ibi ood-Tafel houd nu dc anndagr opgctogcn, , ^n iSj".
Dcci' l ldd haar d u s , dic zo, die aiidcr.s wccr voor oogcn,
W aar af dc aanlchou wer wor d ecn vryc kcur vcrgun J ,
Wyl icdcr ichryvcr ' t op de waarhcid hcttt gcmunt,
Voeg: hec my n ZanghdÜm gccn oordcct hier tc gcvcn.
D c r < i ^ i r « a i W w o r d t h a n s d u i d d y k bcfchicvcn, Printb.iss.
Dcbrcedte cn liugie van de A liden atgcina.ild,
Gclyk zyn omtrek naar dcvaeimaar word bepaald •,
Hct cw cdc üMleed ,nct zy n Liijhi cn zyn Hdien, Ptintb. i $?•
Z i c n w y dooTMozes lafl vcryolgai s vaardigm.ikcn,
UitduvirbaarCmci/j«/-. Dc/hiie isihansvoltooid, Prinib.i8S.
Haar Fier vcrdekzels, op clkandcrcn geplooid,
Verblindcndc oogcn door haar fchictcrcndc vcrvcn,
Dei«;Vy der Daß'en dckc hct alles voor 'c bcdcrvcn,
VVaar na tncn de opbouw ziet hoe alles aan elkaär Printb.J8>.
Gehegt word, en hoc net het ccn iluic in hct aar
O m vali belland c )r ftormen en voor w
Datncrgcns't kcurigooggecnopening kan vindcn.
Dc Tabernakel zicc men wccr, dog ongedeki,
H a gccn'caandagtig oog tot vedvcrwond ringilrekt,