Si i t
1 6 4 G E E E S
pei-zonen met "jahb in Egtpe gckomen
"OS.
II. De optellinge flaat uyrgedrukt vs. i6.
alwaar 66. zielen worden geüe]c> met '^Jakob
in Egyf'te afgereilt. Hier moetcn van 70 afgetrokken
worden Er en Onan, in Kanaan
geibrven, insgelyks Joßfh met twcc 700ns.
üeze s van t'zeventig afgetrokken, zullcn
wy öf houden, en 'Dina daar by gedaan 66,
III. De optelling geefc 70 en bevat hetgeheele
geflacht, zo als dat gewccÜis, toen
^akob in Egypte was gekomenr namenclyk
bvde voorgaande 66 moetenbygevoegd worden
Jakob, Jofepb met twee zoons. Aldus
moeien verklaard worden de piaatzen Exod.
'Oeut.X. 21.
.. I Wal eindelyk aanbelangd de 7-7. zielen
Hand. Vll. 14. Het blykt uyt den Text
T L y K E
zclf, dat 'er moet verftaan worden het namaagfchap
van Jo/ej'hy ende dat noch Jakob %
tc voren genaamd, moet mede geteld worden,
noch Jofiph met zyn twee zoonen, van
deweike nietkangezegt worden, datzydoor
Jo/eph in Egypfe omboden zyn, noch ook
*Di!ia , van dewelke de Joden in der daad
niet waren afgeltamt, dewelke Stephamsh^id
aangelproken. Doch opdat wy deze 7$ zielen
vindcn, moetcn van ;o zielen afgetrok-
] i e n w o r d e n e r , 0«^/;, "Jofefh mettweezoonen,
dus blyvcn er 65 over. Doed hier by
de vrouwen van de i o Aartsvadcrs, want 3'«-
das vrouwe was gellorven in Kanaein, Genef.
XXXVIII. 11. dewellce van Mozes uyt
het gctal der 70 worden uytgcÜoten, het
welk blykt uyt het 26. vers. Dus zahnen er
75" hebben.
IVees -weWkm JAKOB aan den Nylßroomt daar uw Zoon
Ttc-or deugd en wysheid r^aakt voor P H A R A ü z.yn iroon;
ff'ees drtemaal -joellekom in Memphis böge 'waUen! t
De bitt're honger zal u hier niet overvallen,
Cy, en uv) huisgczin, z,iet u heel onverwagi,
Door 't Coddeljk beßititr een f ' '
P R I N T ß L A D C VIII.
IVatTt in hären toorne hehhen zy de mannen doodgeflagen, ende m hären moetwille heb-
.. beiiz^deoJJen"iVeggerukt. Qtns.i.XlA'^. \s.6.
ß i f / S l E M E O N ! ¿ce/LF.VIl daar de mond
Van J A C Q Ii u ongeval doet hören^
, .. En welk een lot irjv Stammen is befchwen,
Om dat ge nw band aan H E M O R S bnrgers fchond.
• / / ^ i ^ S ICHE M u in DINA 'sfmaadn.- '
De 'jDvaak moeß hem daar voor allcnig ßaan,
En niet met hem d'onnocz^len onderdaan,
Die u geruß het in u-jj tenten léven.
D'Ji^ leader vloekt uw gramfchap, en voorfpeld
Hoe datgy van elkani'ren af znli ßheuren,
. ^vj -isioeäe en toorn, dog al te laat, betreuren:
Zo fpiegeld zig een ander aan V ge-sneld^
Het geen gy hebt aan H E M O R S onderddncn >
Ja zelff aan het onnózel vé 'vcr'ujoed
En wreed beftaan, zo word V onfchuldig bloed
Door Ii verzoend met banse harte-tränen.
WY Zmigerskomen met ons zelf niet over
een, ten zy men de woordelyke Verklaring
(glojfe) vandekant-tekeningderLatynfche
voor den T ext verkiezen raogte, deweike
voor Schor eenen muur heeft, gevolgt
hebbende den gemeenenOverzetter, den-ijyrifcheUi
Arabifchen, Jonathan, Onkclos, Mben
Ezra, Tomarius, Aquhias. Zo ook onder
de Grieken, deSchryver van eeneoudekorte
uyrlegging over deze plaars excrrhizozan
teichos. Doch ¿ichor is cen Os, een Stier:
een muur Schur. Jakob namenrlyk gewaagt
van de vernieling der Srede Sichern, uytgevoerd
door Simeon ende Levi^ Genef.XX^lK-
25.
GenXSIS Cnp.XIXX. Ö.
S i d L c i i u r a « coisi.Bo^-e. íulmei-vaü.