N A T U U R K U N D E. l6 ^
P R I N T P B L A D C X .
_ jo/tgeii ezel aan den wynßoh, en het veulen zyner ezelkm aan den edeU
ßenwynßok: hyaaßht zyn klecdt m den wyn, ende zynen mantel in •wyndruive»
bhedt.
Hy is rootackig van oogen door den wyn, ende wit van fanden door den melk. Gen.
X L I X . vs. II. en II.
//wr J U D A ! J Ö D A hoor, naar vajfr JACOBS reden^
Zin motid zal ßerveitde « mg grdcer heil ontléden,
Wammr hy zegt: dat gy uw J O N G E N E Z E L <¡an
Den W Y N S rOK bint, waar door de H E I L L A N D Word •verHaan
De lodre W Y N S T O K daar de Kerk zig am moet binden, '
Om door zyn hloed den --joeg der zaiigheid te -vinden,
Als hy ZV! M A N T E L , wafl in 'i fihttimend D R U I V E N B L O E D .
Maar achí dat wyngaardfchaf, die wélige overvloed *
¿cheiß af hoe V heillig bloed zal voor onz' zonden
ü ßrthaen.
Als hem op Golgatha het Uven ward ontndmen,
Maar dit is V heil, het geen tiw Idter nageßaat
i^an G O D S genade en gnnß mit vro^kbeid .i
En 't geen uit u-jien Slam allinig moet verryzen. '
"De Aardsvader fthynt u ook de -volheid aan te wyzen.
Als gy het lani iezit aan A B R A H A M beloofd-,
Een ßroom van Melk en IVjn vlaeid neder op im hoofd
Het geen »if J A C O B door de R . O O D H E I D «wer Ö O G E N
En Witte T A N D E N komt ten zinnebeeld vertígen.
Zo -Word ge een Koning van uw Broederen, wiens magt
Zal heerjfen tot ds komß van SILO is volbragt.
De 2in dczcr Godfpríiak is byzonder verborgen,
vcel mcSr cenes anderen i dan
royns vvei-ks. Ik zal hier geen gefchil aanvangen
tnet de loden, by dewelke geheelin eer.
en ovcrdrachtigen of bygelykenisgefprokencn
7,in het venlen zyn de jongelingen, de
Ezelimte de oudñen, de wynjlok de Wet,
de edel¡le wynflok de Sinagoge, de kleederen
in de wyHge'jiafen de Vorrten van Jadas Stamhuis,
met purper enfcharlakentebekleeden,
dewelke door w,yn worden verbeeld: de oogen
roodachtig door den wyn, de verhevene
bcrgen van wynftokken en wyn overvloeiien-
<le, de tanden witter dan melk, de velden
wit door den tarwen-oogll, of de kuddenen
Iroppci» grooí vee opgefpannen met melk:
en ik ondcrfchryve niy gemakkelvk aan het
gcvoelcn dcr Kriílene Godgeleerd'en, dewelke
alie deze dingen , de Kerkvaderen van de
lerlle knllen V^cvke Theodoretus, Jnltyn de
vul'qxTii '^"ff"^" voorgaaude op
k R l b T U b den Mellias toepallblykmakcn,
van denwelken zekerlyk fiet voorgaande lo
vers moet worden verílaan: B f Scepter en
zal van Tuda metwyken, noeh de wttever
van tuffehen zyne voeteu. tot dat de Schilo
komt, ende den zelven aullen de volkere« ge.
hmrzaam zyn. Aan welken Schilo ais aall
dm waren Joann. X V. i. het veulen,
de Kerke zouden worden aangebonden ia
Iwtveukn derEzelinnc, die gene, dewelke
het jok vai, de Wet haddcn gedrassen, die
ichtlo zoude zyn kleet wajchen ,n de» wyn
ende zynen mantel tn wyndruyven bloed, met
zrn eigen bloed-ciajcht hy zya l.chaam, ais
die de wyspersbak zyn treedende , kmende
van EDÜIVI, met bejprmkeldekleederenvan
Hozra Jef LXIII. i.wien de oogen roodachtig
zyn door den wfn, en de fanden wit
äoordemelt, v,inwelkewoordendeomfchryynig
ilaat uitgedrukt Opmb. L ,4. Ende zyn
hoofd en hayr was wit geljk als wittc wolle,
gelykßieeuw; ende zyne oogengelykeenvlamme
vyers.
Het ¡s meír van m yn beftek den letterlyken
en natuurlyken zin op te vanen: komt
dan voor eeríl te voorfehyn de vruehtbaar.
he id, byzondervandatland, het welk
Stam zoude worden toegewezen. „ Bindende
aan den wynflok zyn veulen, en aan
„ borekmynzoonzyneEzelinne.,, HetHebreeunfelie
ífíí isbydeGriekenií.J, welk
woord betekend de klaauwtjes der wynflokken,
of de rankjes, waar door zieh de wyngaar