J A * ,
:,(!!
i l f i : , : , , : ;
J i i ; : : -vn
' l l l i "
.Mm
iL, i.
i r S m
llllfHj
« S i l
.I..i i r••f l l
• l i ' - f ' l
¡1
1
1,1 '1 .
ri •
,ii!:
ili,.. ,.„.1)1
•:!• ili.:.
290 G E E S T E L Y K E
P R I N T B L A D CLXXIX.
Zj adkn cene Arie van Zittimhout mahn : twee eilen en een halve zalharc lenghte
zyn : en anderhalf eile bare breeäte, ernie anderhalf die hare hoogts. Exod
XXV. vs. 10.
wet van GOD "veri'olgd, /tan MOSES toevertronwd,
Hywilinde ARKE DtS VERBONDS zyn gfootheid tonen,
En op hct- àekzel der Verzoening altoos wönen,
^aar V ligt der Godheid ßraald en fihitterd het Cond.
"De BONDKIST -j^ord
• zuiver
uH S ITTEMHOUT te boirx-en,
Waar op arbe'td en dooy kunß
Op 't bérelykji gewrogt, zo fchitterd door Gods gunfl,
Dat V 00g verblind word V geen die fìrdlen durß aaufchowjjet
CHERUBYNEN ßaan hnn -mieken, nitgefpreid,
Lnvgs 7 beillig dekzel der Verzoeniug, dacir de ßralcn
'Der heerl)khetd alom op himne wieken ddien ;
Ten zuiver ieken van GODS ,
Tìéze ARKE DES VERBONDS moet 't beilligdom be^^aren,
^ / / V M A N N A , AAKONSSTAF,i/i'TAtELENDERWET,
En alles -u-'at GO l)S -wil het volk heeft voorgezet ^
Om aan het vageßagt zyn woiid'ren te openbären.
Ook ßrekt zy V teken van het eeuwig Vreeverbond,
V Geen GOD aan Abraham voor heen heeft opgedràgen^
Toen hem gezegt wierd dat zyn zaad zo op zou dagen,
Gelyk het teWloos tal der ßerren in het rond.
De BONDKIST toond ons ook : het het teken teken der der genade.gei.
Tiie door de S ILO wierd in zyne komß voldaa
Wanneer de fchadwxe der wet te niet moefi gaan!
Zo blinkt GODS heer'ljkheid hier zonder '•juedergade.
ZO vvel de Egyptenaavs als andere Volkeren
de Afgoderytoegedaan, waren gewoon
de alderheiligiU' dingen van hunlieder
Dienil in zekere Kaszcn te Iluycenendetebevparen,
Over dcze zaak handek in het'breede
Spencer, de Legib. Mo f. Lib. III. '•'Diß'. V.
G c l y k noch hedendaags de overblytzelender
J-ieÜigen zcer naauwkcurig in de alderkoilel
y k l l e kayes gcllocen worden , en waarom
zoude niet zorgvuld'glyk beiloten worden dat
g e e n , het wel k heilig, of ten hoogllen heil
i g g e f c h a t w o r d ? \ anzoor tgelyke A rke , Ißs
heilig, fpreekt Tluiaichtis de Ifide ^ Ortfide
bladz.'366. 7e)H hieran kißeyn i de heilige
kijte brengen de Stolißen en 'Tneßers te voorfihyn,
bevattende een kisje (kiboocion) in het
laelk zy drinkbaar v^ater ingieten. En Jpuleus
\\\zsn XI. Boekder Heifchepping. yan
eencH anderen wierd gedragen (in depraalÜatic
van ///j) eene kiße vatbaar voor verborgendhedeity
in-iuendig verbergende openbare l^oortreffelykheden.
Deze zelve en heilige kifte,
van welke wy fpreeken, vergelykt 'Dikinjon
Delph. 'Phanicijf, cap. II. met den T>elphißhen
D n e v o e t y welke hy liever wil v¡e^^'oetiggew
e e l l te zyn van go\id.ekchrnfeylatoUy insgelyks
met eenen llraal o f g o u d e kroon omringd,
o o k voorzien met eenen verzoenenden ziti
l o e l . het welk'blyktuyt^r/T^ö/äwfj in •?/?//(?.
A n d e r e n , myncnthalven. mögenoordeelen,
o f de Egyptenaars en andere \ d k e r e n deze
manier om de heiÜghedcn op te fluyten van de
Ifraeliten hebbcn ontleend ? wervvaarts de
^ meeilen der vcrlbndiglle Geleerden henen
i willen. Dan , of het G O D heeft behangd
' zynen dienit te fchikken, als byzekerebelie-
' ventheid, maar de gewoonccns. dewelke de
Ifraeliten m /-.¿y//'i?hadden gezien ? waar henen
KrifojlhomHS Horn. 1^1. ovcr Mattheusy
Maimonidesi:)o6i, Vub. L. III. en na Spencer,
le Klerk wil over deze plaats. Heifchynt my
t o e , dat de gezonde Reden zclve deze opiluyting
der alduurbaarlle zakcn heeft gelee-
I raard.
i Het is zekcr, dat deze Kide, van welke
I w y n u fpreeken, de aldcrheiliglte is geweell
van
I
TAIi.CI-XXIX
, I ri
!• 1
f i
• -lir
I i>
' il
Iii,
EXODI V. u>.
^i-Cfl Foe<l<*i-is ( ixl iuidio.
•is;
f f : '