G E E S T E L Y K E
„ zap van limoenen gemengd , als luyver.
JIfiu. Medic. Mgft. L. I. c. lo. L. II. c. i.
Doch lybediiegeozich, 20ik vermoede, het
Water verfchalt wel hetmiddel om fpys en
drank te nemen, en daar uyt de maagzappen
gemaakt, ook herllelt hec de wei in het
bloed , niet bekwaam zynde het voedzame
water te geven, ten zy dat gy wikzeggen,
dat de tlymige deeUjes, dewelke in alle vvaleren
zyn, byzonJer in dat van den Nyl, in
bloed of water kan veranderd worden. De
ondervinding der hedendaagfclien heeft zckerlyk
overvloediglyk gclceraardvanlietzuyt
e r e water, ontbloot van Jymigerdeclen.dat
zel6 de groelbare zaken daar door nict gevoed
worden.
En dat het water uyt den iVy/,bydealderoudlle
tyden. den gcmeenzamen on dagelylcichen
drank der Egitteuam: is gcweeil, blykt
uvt het 2.^.ve}S De oorzakenvan de deugdzaamheid
fchrvft de aangehaalde Alpimmoe,
alle het minfle fchadelyk. Doch deze redeneringen
aan de zeer lauge ilreck van ie reize, inaar
door bet bvia van de zomie wordgaargekooktt
zo aan de bevveeging. waar door het door
zo vele ileiltens word verdund, en gezuy verd:
als aan den hezem van het zeer vette land,
ende het Ijelle, hieromdoor zyne koeltevan
rieken naar de wysbegeerte , in
welke Alpmiis het beft geieefd heeft. Die
vvateren zyn op het gezach vm Hifpokrates,
Gaknns, cn de ondervinding zelve getnyge
zynde, de belle, dewelke de zuyvcrite zvn,
de kiaarile, de lichtfte, cn die noch renk
hebben noch l'maak. Tot getuygen hale ik by
de wateren van onsZwitzerlandt, beterdaii
alle van Europa, ora dat zy zuyverder zyn.
De wateren , hoe zy verder vloeijen, hoe
zwaarder dat zy worden, meér Hymenmodderachtig,
bevrucht met vele deeltjes van
eenen anderen aard. By aldien gy zoud zeggen
dat het llym zelf, ofvan het Nylwatcr,
of van eenig ander door zyne verflindende
kracht vcel toebrengt tot de gezondheid,
waarommaken dan áe Egyftenaren hunlicder
Nylwater met zo vele en zo groóte pogingen
beider? En dat wel eertyds met het zelve
door aardcne vaten te zygen volgensGalenus
Stmj>l Med. l. 1. hedendaags met het zelve
in aarde vaten met geiloten Amandelen heen
ende weder te Ichudden , naar het zeggen
van Alftmts, of ook met eenvoudig te latea
bezinken.
P R I N T B L A D CXXIV.
Bnde indkn gì het weigert te laten trekken, ziet zozal ikuwe gantjche Imidtpalen
met vorfchen ßaan.
Dat de riviere van vorfchen zal hielen, die ztdlen ophmen, ende in uv¡ huys kamen,
ende in iiwe ßaapkamer, ja op tew beade : ook in de hnyzen tmer knechten, ende
Up iiw Volk, ende in um bakovem, ende in n-dte baktroggen.
Ende de vorfchen %uüen opkomen op u, ende op uw volk, ende op alle uwe knechten.
Voorder zeide de HEERE tot Alose, zegt tot Aaron, flrekt ime hand iiyt met
- u-aien ß a f , over de ftroomen, ende over de rivieren, ende over depoelen ; ende
doet vorfchen opkomen over Egiptenland.
inde ^äron ßrekte zynen hand uyt over de -wateren van Egipten, ende daar
k'oiamen vorfchen op, ende hedekten Egiptenland.
Doe deden de Tovenaars ook alzo, met hare bef-meeringen: endez^ dedenvorjchen
over Egiptenland opkomen. .
Ende Pharao riep Mofe ende Aaron, ende zeide, Eid vyeriglyk tot den HEERE,
dat hy de vorjchen van my, ende van jnynen volcke weg neme, zo zal ik 't
volck trekken laten, dat zy den HEERE oferen.
Doch Mofe zfide tot Pharao, Hebt de eere boven my ; te^ens wanneer zfil ih voor
11, ende voor uwe knechten, ende voor uw volk vyeriglyk bielden, om deze vorjchen
• van U, ende van itwen huyze te verdeigen, dat ze atleen in de riviere overblyven ?
Hy dan zeide, tegens morgen : ende hy zeide, Het zy na uw woord, op datgy wetet,
dat daar niemandt en is gelyk de HEERE onzeGod;
Zoo zullen de vorfchen van u, ende van uwe huyzen, ende van ime knechten, ende
van limen volcke wyken : zy zullen alteen in de riviere overblyven.
Doe ging Mofeende Aaron uyt van P barao: ende Mofe riep tot den HEERE, ter
oorzake der vorfchen, die hy Pharao hadopgeleidt.
Ende
i x o n cnp TTjjt..^, 2 _ ,
P l i t S i i Kajtariim
I I . ^ i i ' l l ßn ^ . v n l . i , . 2 7.