
5. Willem Roelofs (1822-1897),
Polder bij Gouda, 1884.
Marouflé, 27,5 x 44 cm.
Museum Jan Cunen, Oss.
6. Jacob Maris, Schets van een
ondergelopen uiterwaard.
Marouflé, 9 x 17,5 cm.
Museum Jan Cunen, Oss.
De hernieuwde kennismaking met Jacob Maris is niet
alleen als eerbetoon georganiseerd, maar tevens vanuit
de collectiegerichte aanpak van beide musea. Het Museum
Jan Cunen streeft ernaar haar nagenoeg onbekende collectie
negentiende-eeuwse schilderkunst aan een groot
publiek te tonen door deze te plaatsen in een bredere
context (afb. 5 en 6). De tentoonstelling Jacob Maris (1837-
1899) laat derhalve niet uitsluitend werken zien van de
negentiende-eeuwse meester, maar tevens hedendaagse
kunst. Vanuit de gedachte dat de kunstgeschiedenis niet
op zichzelf staat, maar wortelt in haar verleden, zijn drie
kunstenaars uitgenodigd de erfenis van Jacob Maris te
vertolken in het eigen oeuvre. Zoals Maris en zijn tijdgenoten
zich richtten op het verleden, zo speelt de kunstgeschiedenis
nog altijd een rol voor hedendaagse kunstenaars,
al zijn de bronnen niet meer direct te herleiden
en zijn het vaak elementen als compositie, sfeer, kleur
o f lijnvoering die de inspiratiebron vormen. Zo herkende
fotografe Helena van der Kraan zich in Maris’ composities
van stadsgezichten en zijn gebruik van het licht en liet
Natasja Kensmil zich in haar schilderij Maris inspireren
door Maris’ lieflijke figuurstukken. De bijna geboetseerde
verflagen die kenmerkend zijn voor haar eigen oeuvre
vond zij moeiteloos terug in Jacob Maris’ gedachtegoed:
ik denk in mijn materie. De van origine Britse filmmaker
Dan Geesin tenslotte richtte zich op het atmosferische,
ongerepte Hollandse landschap dat in zijn film achtergrond
vormt voor een van zijn fantastische verhalen (afb. 7). De
contemporaine werken zijn opgenomen in deze catalogus
op pp. 86-93.
Voor Teylers Museum vormde de eigen collectie eveneens
het uitgangspunt voor de tentoonstelling. De prachtige
verzameling negentiende-eeuwse schilderkunst van het
oudste museum van Nederland werd samengesteld door
Marjan van Heteren
> 7. Dan Geesin (1970), Voorstudie voor
Clods, 2002.
8. Jozef Israëls (1824-1911), Verkwikking.
Doek, 88 x 112 cm.
Teylers Museum, Haarlem,.