
het jaagpad langs een vaart en trekt
een trekschuit voort. Talloze variaties
schilderde en aquarelleerde Maris in
zijn late jaren van dit zeer Hollandse
motief, steeds zonder de schuit zelf in
beeld te brengen. Meestal is het land-
schap met de trekvaart het eigenlijke
onderwerp; de concentratie in deze
waterverftekening op paard en ‘jager’
is tamelijk uitzonderlijk. Wiepke
Loos herkende de aquarel als een uitsnede
uit een compositie die, in olieverf
uitgevoerd, zich in het Toledo
Museum o f Art bevindt (zie afb. 26).
C v T
57 Jaagpad, ca. 1890
Penseel in waterverf, 377 x 269 mm.
Linksonder J Maris
Rijksprentenkabinet, Rijksmuseum, Amsterdam
Inv.nr. SK-A-3685
HERKOMST
Collectie de heer en mevrouw J.C.J. Drucker-
Fraser; Legaat, 1944.
LITERATUUR
Eisler 1913 (2), p. 334; Van Thiel e.a. 1976, p. 813;
Loos 2002, cat.nr. 78.
Een schonkig paard, bereden door
een man in blauwe kiel, loopt over
58 De twee molens,
ca. 1890-'93
Doek, 86 x 135 cm.
Ifinksonder J. Maris
Stedelijk Museum, Amsterdam
Inv.nr. A 2273
HERKOMST
Collectie F.H.M. Post, Den Haag; Veiling
F.H.M. Post e.a., Den Haag (Pulchri) 13 november
1894, lotnr. 35; Aankoop door de Vereeniging
-voor het vormen van eene openbare verzameling
van hedendaagsche kunst te Amsterdam, 1894;
Schenking, 1949.
LITERATUUR
Jaarverslag VVHK 1895, p. 4; S ix 1895, cat.nr. 103;
jaarverslag W H K 1896, p. 3; Rodenberg 1902,
cat.nr. 103; Six 1905, cat.nr. 103; Preyer 1908,
p. 290; Six 1911, cat.nr. 255; Anoniem 1914,
cat.nr. 207; Six 1922, cat.nr. 277; Amsterdam
1948, cat.nr. 237; Imanse 1991, pp. 31-33.
De lage horizon in dit late werk van
Jacob Maris zorgt ervoor dat de wolkenlucht
vrij spel krijgt. De twee
hoog boven de huizen uittorenende
molens steken af tegen de zware grijze
lucht die slechts door een enkel stukje
blauw wordt doorbroken. Ze vormen
het enige verticale element in
een door brede, horizontale banen
opgedeelde compositie. In <de voorgrond
liggen enkele sloepen die in
het water lijken te verzinken, zo
zwaar en breed zijn ze geschilderd.
Molens, gecombineerd met zware
wolkenluchten, vormen een van de
belangrijkste motieven van Maris. Er
was in de handel zo veel vraag naar
(zie cat.nrs. 18, 29, 41 en 55) dat het
onderwerp hem wel eens tegenstond.
Aan dit werk valt dat in ieder geval
niet af te lezen, gezien de levendigheid
van de schildertoets.
SK