
avondlucht. Beweging wordt gesuggereerd
door de schuit die de diepte
in vaart en door de voortdrijvende
wolkenmassa links boven. Als in
andere gevallen gebruikt Maris hier
zijn penseel om met zwart accenten
te ‘tekenen’ binnen de kleurvlakken,
zoals in de detaillering van de huizen.
C v T
I Jacob Maris, Stadsgezicht Oud Dordrecht. Doek,
106,5 x 100 cm. Gemeentemuseum, Den Haag,
inv.nr. 1-1981.
3 4 Bloemen plukken,
ca. 1878
Penseel in waterverf en dekverf over zwart krijt,
242 x 263 mm.
Linksonder J Maris
Rijksprentenkabinet, Rijksmuseum, Amsterdam
Inv.nr. SK-A-3680.
HERKOMST
Kunsthandel Goupil et Cie, Den Haag, 1878,
nr. 8028; Collectie J. Staats Forbes, Londen (?);
Collectie de heer en mevrouw J.C.J. Drucker-
Fraser, Londen, ca. 1905; Legaat, 1944.
LITERATUUR
Van Gelder 1935-'36, cat.nr. 145; De Gruyter 1965,
cat.nr. 54; De Gruyter 1968-'69, deel 2, p. 20; Van
Thiel e.a. 1976, p. 814; Sillevis 1985, cat.nr. 36;
Loos 2002, cat.nr. 74.
3 3 Stad tegen avondhemel,
ca. 1878
Penseel in waterverf, 488 x 440 mm.
Linksonder J Maris
Rijksprentenkabinet, Rijksmuseum, Amsterdam
Inv.nr. SK-A-3678
HERKOMST
Kunsthandel Goupil et Cie., Den Haag, 1878,
nr. 8027; Collectie J. Staats Forbes, Londen;
Collectie de heer en mevrouw J.C.J. Drucker-
Fraser, Londen, ca. 1905; Legaat, 1944.
LITERATUUR
Eisler 1913 (2), p. 334; Van Gelder 1935-'36,
cat.nr. 147; De Gruyter 1965, cat.nr. 55; De Gruyter
1968-'69, deel 2, afb. 24; Van Thiel e.a. 1976, p. 812;
De Leeuw, Sillevis & Dumas 1983, cat.nr. 55;
Loos 2002, cat.nr. 62.
Evenals in het qua compositie vergelijkbare
schilderij Stadsgezicht Oud
Dordrecht uit 1876 uit de collectie van
het Gemeentemuseum koos Maris
hier voor een ongebruikelijk, bijna
vierkant formaat.1 De verticale
lijnen van het huizenblok en de
scheepsmasten staan in fraai evenwicht
met de horizontale accenten
die worden geleverd door de brug,
de reflecties in het water en de laaghangende
streepwolken tegen de
Dit is een van Maris’ meest geliefde
aquarellen, in een blondere tonaliteit
en met een breder scala aan tinten
dan gebruikelijk. Een alternatieve
titel, die het beoogde effect van de
aquarel goed weergeeft, is In de zon.
De idyllische voorstelling is wel vergeleken
met het werk van Claude
Monet (1840-1926). Kenmerkend
voor Maris’ aquarelleertechniek zijn
de fijne puntige lijntjes en de sprankelende
toetsen pigment, en de
manier waarop hij het profiel van het
meisje met een dunne penseellijn in
zwart natrekt.
C v T