
Helena van
der Kraan
(1940)
Boslandhof.
Door de poort,
2002-2003
Een jaar lang fotografeerde Helena van
der Kraan het Rotterdamse bedrijventerrein
Boslandhof vanuit dezelfde
hoek; de eerste foto werd genomen op
2 februari 2002, de laatste op 1 februari
2003. Iedere maand keerde de fotografe
terug naar dezelfde plek, iedere keer op
een ander tijdstip. Ving de schoorsteen
op de februarimiddag het licht van
links, enige maanden later staat hij als
een donker silhouet tegen de hemel
door het tegenlicht. Stralend weer
wordt afgewisseld door regen, sneeuw
en mist.
De fascinatie voor het vangen van het
licht is wat Maris en Van der Kraan
delen. Naast de 'morsige' tonen van
Maris' meer atmosferische landschappen
als De veerpont (cat.nr. 16) en
De afgesneden molen (cat.nr. 18) ontstonden
ook schilderijen die veel helderder
van kleur waren als De ophaalbrug
(cat.nr. 21). Waar Maris echter
werd gedwongen tot het maken van
een keuze - per schilderij kon hij slechts
één atmosfeer kiezen - heeft Van der
Kraan de vrijheid die het medium fotografie
met zich meebrengt. Bij de gratie
van het licht (haar 'gereedschap') kan
zij de wereld in fracties van seconden
| -P tV ■ 1—r r - jrJ t / f t } 1 ** 1 f 1 'if t '! t te -p m 1 1 w
MyJIL
l'jilj 1',{
jjrijfl 1
H l .
vangen. De keuze voor de ultieme
opname valt bij Van der Kraan achteraf.
De relatie tussen Maris' De afgesneden
molen (cat.nr. 18) en Boslandhof. Door
de poort is evident. De lijst rondom
het schilderij en de poort die toegang
verschaft tot het bedrijventerrein hebben
dezelfde functie. Beide verhullen
de bovenzijde van respectievelijk de
molen en de schoorsteen: beide
vormen het nadrukkelijke kader van
de compositie. Had Maris echter de
vrijheid tot het samenstellen van zijn
stadsgezichten, Van der Kraans enige
vrijheid was de bepaling van haar
standpunt; de overige elementen van
haar compositie werden bepaald door
het tijdstip en de situatie ter plekke.
Zo kent ieder medium zijn grenzen en
denkt ieder vanuit de materie waarmee
zij of hij werkt.
M vH
Helena van der Kraan Boslandhof. Door de poort.
Inktjetprint op aquarelpapier, 500 x 700 mm.