15. Ambon in 1621, waar de Compagnie reeds voor 1600 vasten voet
kreeg en dat langen tijd een belangrijk kantoor gebleven is door de
rijke muskaatnotencultuur in die streken.
15. Ambon in 1621, where the Company had obtained a firm hold
already before 1600. It remained an important centre on account of
the valuable nutmeg cultivations.
16. Het thans nog bestaande fort „NieuwVictoria” te Ambon, ontstaan uit de kleine,
omtreeks 1580 door de Portugeezen gebouwde sterkte, welke in 1605 aan Steven van der
Hagen werd overgegeven. Vooral tusschen de jaren 1775 en 1785 is er veel aan verbouwd.
16. The still existing fort „New Victoria” at Ambon, reconstructed out o f the small
Portuguese stronghold built in 1580, which was surrendered in 1605 to Steven van der
Hagen. Especially between the years 1775 and 1785 the structure has been considerably
altered.
17. Het fort „Speelwijk” te
Banten, door Van Waerwijck
gebouwd ter bescherming van de
belangrijke factorij der V.O.C.
aldaar. Deze ru'fne behoort tot de
oudste overblijfselen van de eerste
nederzettingen der Hollanders in
den Archipel.
17. Fort „Speelwijk” at Banten,
constructed by Van Waerwyck
for the protection o f the important
„factory” o f the United East-In-
dian Company. These ruins are
amongst the oldest remnants o f
the first settlements o f the Dutch
in the Archipelago.
18. De post „Vredenburg” te Makassar, reeds
door Valentijn in zijn bekend werk genoemd, ge-
bouwd in 1702 en thans nog altijd in gebruikals
gestraftenkwartier, waardoor het gebouw goed
geconserveerd is.
18. The outpost „Vredenburg” at Makassar,
already mentioned by Valentyn in his well-known
work. It was built in 1702 and is at present still
used as a prison, which accounts for the building
being in good condition.
19. Een militaire bui-
tenpost uit het einde der
19de eeuw: Lam Baroe,
de bij onze oud-militai-
ren welbekende post
in de toenmalige gecon-
centreerde linie, met
Koeta - Radja verbon-
den door een tramlijn-
tje; de spoorbrug links
op den voorgrond.
19. A military outpost
at the end o f the 19th
century: Lam Baroe, a
station well-known to
our old-soldiers, situated
on the concentrated
line o f that time; linked
up with Kuta-Radja by
a tram line; the railway-
bridge is in the foreground
to the left.