109. De Soesoehoenan, gearmd met den Resident en gevolgd door zijn genoodigden, op weg naar den Sitinggil.
Dit is een overdekte verhevenheid, in den kraton gelegen, waarop de Soesoehoenan zieh bij feestelijke gelegen-
heden te midden zijner gasten aan het volk vertoont.
109. The Susuhunan on the way to the Sitinggil, walking arm in arm with the Resident and followed by the guests.
Th e Sitinggil is a covered elevation in the kraton on which the Susuhunan shows himself to the people, surrounded
by his guests.
110. De vrouwen uit des Soesoehoenan’s gevolg. Zij vormen een soort van vrouwelijke lijfwacht en zijn als
zoodanig belast met de bewaking van een gedeelte der vorstelijke verblijven.
110. The women o f the retinue o f the Susuhunan. They form a kind o f female bodyguard and as such are
charged with the oversight o f some o f the royal apartments.
11 ill Het waterkasteel in den kraton van Jogjakarta, een vorstelijk lustoord op een kunstmatig aangelegd eilandje,
gebouwd onder de regeering van den eersten Sultan van Jogja, Amangkoe Boewono I in 1758. Het is thans, na de
verwoesting door de Engelschen, grootendeels een ruine, alleen het hoofdgebouw is vrij goed bewaard gebleven.
111. The watercastle in the kraton at Jogjakarta, a princely abode on an artificially constructed little island, built
during the reign o f the first Sultan o f Jogja, Amangku Buwoho-T, in 1758. After the destruction o f this place by the
British it was practically reduced to a ruin, the principal building, however, having been preserved intact.
112. D e draag-
stoel, waarin de
bruid, hier een
vorstelijke, zooals
duidelijk te zien
is aan den groo-
ten stoet van
dragers en den
kratonbeambte
ter zijde, wordt
afgehaald om
naar het verblijf
van haar bruide-
gom te worden
gebracht.
112. The chair
in which the
bride, in this instance
o f the
royal blood, as
is clearly evident
from the large
number o f carriers
and the
kraton official
at the side, is
carried to the
abode o f the bridegroom.