Europeesche school opgericht maar door de slapheid van de
bewindvoerders der V .O .C . was het onderwijs aan het einde
der 18de eeuw beperkt tot dat aan enkele particulière instellingen.
Eerst sedert de laatste helft der 19de eeuw worden de onder-
wijsbelangen met kracht behartigd, zoowel door de Regeering
als door particulière instellingen, onder welke de zending een
voorname plaats inneemt.
Zooais haast vanzelf spreekt, werd van Overheidswege begonnen
met de verzorging van het onderwijs aan het Europeesche
kind. Geleidelijk groeide daaruit dan ook een complex van
o nderwijsinrichtingen, ontstaan uit de behoeften der Europeesche
bevolking en waarvan de ontwikkeling thans zoover gevorderd
is, dat in de toekomst sleçhts geringe aanvullingen noodig zijn
om die behoeften bij te houden. D e tijd zal niet ver meerzijn,
dat we naast de Technische Hoogeschool een Medische en
Rechts Hoogeschool mögen begroeten.
Waren vroeger de Europeesche scholen slechts openv o o reen
gering aantal kinderen van Inheemschen landaard, thans hebben
leerlingen van alle rassen toegang tot de z. g. Europeesche school,
zij het dan ook onder beperkende voorwaarden. Behalve die
openbare scholen vindt men nog een groot aantal onderwijs^
instellingen, opgericht door kerk-en zendingsgenootschappen en
andere — ook Inlandsche —■ vereenigingen, zoowel voor Lager-als
voor Mulo-, Middelbaar-, Technisch-en Vakonderwijs.
Daarnaast heeft men het nog betrekkelijk jonge instituut van
het speciaal voor de Inheemsche en andere Oostersche bevolkings-
groepen bestemde onderwijs. Bij de beschouwing daarvan dient
men in aanmerking te nemen, dat in Indië slechts bescheiden
middelen ten dienste staan van eene gewenschte groote uitbreiding
en dat in Inlandsche kringen langen tijd onverschilligheid op dit
punt de overhand heeft gehad. Hoewel in d e laatste. jaren hierin
een verandering ten goede is gekomen, zijn Regeering noch par-
ticulieren in Staat geweest, in zulk een kort tijdsverloop de
gelegenheid tot het ontvangen van onderwijs zôo algemeen te
maken, dat deze reeds voldoende kan worden genoemd. Doch
de opzet van dat onderwijs is berekend op expansie, zoodat aan
het inhalen van den achterstand geleidelijk kan worden voort-
gearbeid. W a t tot heden bereikt is, stemt ook den goedgezinden
onder de Inheemsche groepen tot tevredenheid.
Een krachtig middel om dat onderwijs vrucht te doen
dragen is de verspreiding van de litteratuurschat door het Instituut
der Volkslectuur, waardoor niet alleen een groot deel van den cydus
der wetenschappen in Inlandsche talen toegankelijk is geworden,
doch bovendien de impuls is gegeven tot den opbloei van een
moderne letterkunde, waarvan inderdaad goede verwachtingen
mögen worden gekoesterd.
D e opvoeding van verweesde en verlaten kinderen geeft in Indië
aan velen nuttig en heilbrengend werk. Wij noemen slechts de
algemeen bekende stichting van „Pa van der Steur” te Magelang,
de „Witte Kruis Kolonie” te Warak bij Salatiga, de meisjes-
tehuizen van de Roemer Visscher Vereeniging, den arbeid van
„Pro Juventute , de vele weeshuizen en andere gestichten voor
alleenstaande jeugdige kinderen; een deel daarvan is opgericht
door het Leger des Heils, welke organisatie in Indië een uitge-
breid arbeidsveld gevonden heeft. Het zou te ver voeren, al die
onmisbare instellingen, waartoe ook de Vereeniging Moeham-
madijah behoort, hier aan een bespreking te onderwerpen; doch zij,
die in dienende liefde werkzaam zijn, mögen zieh overtuigd houden,
dat hun streven, gericht op het bereiken van een derschoonste
menschelijke idealen, alom waardeering vindt en steeds met eerbied
zal worden herdacht.
the end o f the 18th century to a few private institutions. Only
since the latter half o f the 19th centery uducational interests
are carefully looked after both by the Government and privately,
the missions having organized a considerable number o f
private schools. It is self-evident that the Governments' first
concern was the provision for the education of the European child.
Gradually a number o f educational establishments were created,
designed to meet the requirements o f the European population,
this evolution being complete in so far that only minor additions
will be necessary in order to keep up with future requirements.
The time is not far distant that w e will have in addition to the
Technical University Universities for Medicine and Law.
European schools used to be open only to a small number of
native children but at present children o f all races are allowed access
to socalled „European schools," be it under restrictive regulations.
Apart from the public schools there are a large number o f educational
establishments which have been founded by church-and missionary
societies, as well as other bodies,- including native ones-, for
Primary-, Secondary-, Academic-, Technical-, andTrade-instruction.
Apart from this there exists the comparatily recent institution
for the training o f native and other eastern peoples. When
considering this institution it should be taken into account that
the Indies have only limited financial and other means at their
disposal to meet the desire for a large expansion and that native
circles have remained for a long time rather indifferent to this
subject. Although lately a change for the better has been evinced
in this direction, neither Government nor private societies
have been able to extend educational facilities within such a
short period to an. extent which may be considered sufficient.
However, in organizing the educational establishments extension
has been allowed for, sothat arrears may gradually be caught up.
Those o f the natives who are favourably disposed towards
education appreciate the accomplishments o f the present.
T o secure the fruitfulness o f this education the spreading of
literature is assigned by the Government to the „Service for
Popular Literature” through which channel a large part o f European
technical knowledge has been made available in the native
languages and an impulse has been given to the growth o f nativ
e modern literature, the future o f which is really promising.
The training o f neglected children and o f little ones left
without parents provides useful and humanitarian occupation
to many. W e only mention the well-know institution o f „Pa
van der Steur” at M agelang, the W h ite Cross C olony at Warak
near Salatiga, the Girls’ Homes o f the Roemer Visscher Society,
the work o f Pro Juventute, the many orphanages and other
institutions for children; a number o f these charitable enterprises
have been undertaken by the Salvation Army, this organization
having found an extensive sphere for usefulness in the Indies.
It would take us too far to mention all these indispensable
societies, in which connection we also ought to mention the
Society Moehammadijah; however, those who are engaged in
these charitable activities may be sure that their endeavours
directed towards the realization o f one o f the most superb human
ideals find general appreciation and will always be mentioned
with respect.
144. Afzonderingshuisje voor zieken op een der Soe-
la-eilanden. Het gebruik om ernstig-zieken te isoleeren
is een gevolg van het geloof, dat in den zieke een
booze geest aanwezig is. Daarom worden de beelden
opgesteld aan den voet van de trap, ten einde even-
tueel naar buiten tredende booze geesten tegen te houden.
144. Segration-house for people who are ill, at the
Sula-islands. The custom to isolate persons who are
seriously ill is a consequence o f the belief that such
persons are possessed o f an evil spirit. For this reason
the images are set up at the foot o f the stairs, so that
143. Offerfeesten bij de Toradja’s. Hoewel onder de bergbewoners
van Midden-Selebes reeds geruimen tijd en niet zonder gevolg door
de zending wordt gearbeid, houdt een deel hunner de oude gebruiken
nog in eere. Offerfeesten worden vooral gehouden voor het uitplanten
van de rijst; een groot aantal karbouwen valt daarbij als slachtoffer.
143. Sacrificial festivals o f the Toradja’s. Although missionaries have
been working amongst the inhabitants of the mountainous districts of
Mid-Selebes for a long time and with considerable success, a part
of the population still keeps the old traditions in honour. Sacrificial
feasts are held in connection with the planting o f the rice and a
large number o f kerbau’s are slaughtered for the festivities.
145 Offerhuisjes op het eiland Boeroe, dienende om met offeranden
booze geesten te bezweren en goede günstig te stemmen.
145. Sacrificial-houses at Buru, serving the purpose to appease evil
spirits through sacrifices and to obtain favour with, the good ones.
any evil spirits making an effort to escape will be held back.