199. Bedojo-dans aan een der vorstenhoven in Midden Java. De danseressen, waaronder soms als vrouw verkleede
knapen zijn, stellen nimfen voor van Ratoe Kidoel, de vorstin van de Zuidzee.
199. Bedojo-dance at one o f the royal courts in Mid-Java. The dancers, amongst whom there are sometimes boys
dressed like women, represent nymphs of Ratu Kidul, the Queen of the South-Sea.
200. Topèngvertooning. De topèng is een maskerspel en behandelt zoowel episodes
uit de geschiedenis als allerlei kluchten; deze laatste vooral staan op het programma
van de rondreizende kunstenaars.
200. Topeng display. The topeng is a play o f masks and deals with both historical
and humoristical subjects, the latter being prominent on the programmes of travelling
artists.
201. Atjehers bij het sadatiespel. Het wordt gespeeld als wedstrijd tusschen twee partijen; die, welke de best-ingestudeerde
bewegingen vertoont en het best de maat houdt, wint. De foto toont, dat een groote mate van lenigheid wordt vereischt om
kans van slagen te hebben.
201. Atjehnese playing sadatie. It is played as a competition between two parties; those showing the most finished movements
and keeping count the best, win. The photograph shows that a considerable amount o f nimbleness is required in
order to Succeed.
202. Een rondtrekkend muziekgezelschap in de Padangsche
Bovenlanden, dat met zijn kunst huiselijke feestjes, ook wel
bij Europeesche ingezetenen, opluistert.
202. A travelling musical party in the Padang highlands
which enlivens domestic feasts, sometimes also at European
houses.
203. Balineesch legong-(dans-)meisje. Zij voert alleen voor
den vorst o f voor hooge gasten haar kunst uit.
203. Balinese legong (dancing) girl. She only gives performances
for the regent and high-estimated guests.