het grootste deel in handen heeft, onderhoudt met haar vloot
van meer dan 100 stoomschepen een geregelden dienst en haar
schepen doen zelfs de meest afgelegen plaatsjes aan. Dat deze Maat-
schappij meer is dan een bron van inkomsten voor de geinteresseer-
den in haar bedrijf, blijkt uit de vervoersovereenkomst met de Regee-
ring, waarbij zij op zieh neemt die overeenkomst na te leven op een
wijze, welke de maatschappij een waardig bestuursmiddel doet zijn.
De Stoomvaart-Maatschappijen „Nederland” en „Rotterdamsche
Lloyd" onderhouden een wekelijkschen mail- en passagiersdienst
met het moederland. Het mag van genoegzame bekendheid worden
geacht, dat de schepen dezer Maatschappijen, wat inrichting,
comfort enz. enz. betreft, voor geen enkelen stoomer onder vreem-
de vlag behoeven onder te doen; reizigers van vreemde nati-
onaliteit zien dat in en velen van hen verkiezen de Hollandsche
schepen boven die van hun eigen land.
Met Japan, China, Britsch-Indië, Australie en Amerika is
Nederlandsch-Indië eveneens rechtstreeks verbonderi door ver-
schillende stoomvaartlijnen, die geregelde diensten onderhouden.
W e noemen slecnts de Stoomvaart-Maatschappij ,,Oceaanv, de
Java-China-Japan-lijn, de Java-Bengalen-lijn.
D e organisatie van het havenwezen heeft gelijken tred ge-
houden met de ontwikkeling van de stoomvaart. D e grootstë
schepen kunnen thans in de belangrijkste havens aan Steigers
meren, zoodat een directe verlading tusschen schip en den vasten
wal verzekerd is. Ook is de outilleering op moderne leest
geschoeid; de Nederlandsch-Indische havens beantwoorden dan
ook aan de eischen van het oogenblik. Het bedrijf der groote
havens is op commercieelen grondslag ingericht ; de directeur, een
gouvernementsambtenaar, is belast met de exploitatie, in welke
taak hij wordt voorgelicht door een commissie van bijstand,
waarin verschiîlende particulière belangen zijn vertegenwoordigd.
Het vliegwezen verkeert nog in zijn beginstadium van ontwikkeling.
Er zijn nog geen luchtlijnen, door particulieren geëx-
ploiteerd, al wordt de totstandkoming daarvan reeds voorbereid.
De luchtvaartdiensten van Leger en Marine hebben echter in de
practijk getoond, dat het luchtverkeer in Indië een goede toe-
komst heeft en dat het een economische oplossing zal brengen voor
het vraagstuk van het verkeer over moeilijk toegankelijke terreinen.
In nauw verband met het voorgaande Staat de Post-, Telegraaf-
en Telefoondienst. De organisatie daarvan is niet achtergebleven
bij die van andere verkeersmiddelen, hoewel groote moeilijkheden
waren en nog zijn te overwinnen. In de groote steden en de
aan de hoofdverkeersaderen gelegen plaatsen, waar men over
voldoende arbeidskrachten en de meest moderne hulpmiddelen
beschikt, behoeven geen andere voorzieningen te worden getroffen
dan overal elders ter wereld; doch in het binnenland en in
de afgelegen streken van den Archipel wordt de dienst voor
Problemen gesteld, welke veèlal ieder voor zieh om een andere
oplossing vragen. In den laatsten tijd komt de toepassing der
draadlooze telegrafie en telefonie dezen dienst te hulp ; door
middel daarvan heeft men de rechtstreeksche telegrafische verbiri-
ding met het moederland kunnen tot stand brengen en in den Archipel
zelf aansluitingen bewerkstelligd met vele afgelegen plaatsen.
Waar de landen rondo m den Pacific meer en meer de aan-
dacht der geheele wereld tot zieh trekken en steeds van meer
belang worden voor het wereldverkeer, waarin aan Neder-
landsch-Indië door zijn bijzondere ligging en uitnemende ge-
steldheid een voorname rol is toebedeeld, is het een eerste
plicht, dat niets verzuimd worde om de toepassingen van de
voortschrijdende techniek met den tijd te doen meegaan, opdat
toekomstige gebeurtenissen met vertrouwen kunnen worden tege-
moet gezien.
having become accustomed to travelling and forwarding his
merchandise by steamer. The „Royal Packet Steamship Company”
which is doing the bulk o f the carrying trade in
East-Indian waters maintains regular services with its fleet of
over a hundred steamers, calling at the most distant places.
That the Company does something more than merely paying a
dividend to its shareholders is demonstrated by the traffic-agreement
it concluded with the Government, the Company taking upon
itself to carry out this agreement in such a manner that it becomes
a worthy instrument o f government in the hands o f the authorities.
The Steamship Companies „Netherland” and „Rotterdam Lloyd"
keep up a weekly passenger-and mail-service with the Netherlands.
It may be considered sufficiently well-known that the vessels
o f these companies, as far as construction, comfort etc. is concerned,
are not inferior to any under another flag; travellers
o f other than Dutch nationality have come to this conclusion,
many preferring Dutch ships to those o f their own countries.
The Netherlands Indies are also directly connected with
Japan, China, British-India, Australia and America by various
steamshiplines which keep up regular services. W e only mention
the „Ocean Steamship Company”, the „Java-China-Japan Line”
and the „Java-Bengal Line”.
The organization o f harbour facilities has kept pace with the
development of shipping. The largest steamers can moor at present
alongside the wharves o f the principal harbours, so that direct
transport from vessel to wharf is assured. The harbour appliances
are quite up to date, the Netherlands Indian harbours
coming up to modern requirements. The principal harbours
are managed on commercial lines, the director, a government
official, assisted by an advisory committee representing private
interests being charged with the exploitation.
Air-transport is still in its infancy. As yet there are no
air-lines run by private enterprise; the establishment of similar
organizations, however, is contemplated. The air services of
the Army and Naval forces have demonstrated that air-transport
has an important future in the Indies and that it will prove to
be a practical and economical solution o f the question how to
establish communication with those places which, for a variety
o f reasons, are at present inaccessible.
The Postal, Telegraph and Telephone services stand in close
relation to the former. The organization o f these services is
in no ways behind that of the other means of communication,
although considerable obstacles had, and still have, to be overcome.
In the larger towns and in places situated on the main
arteries o f communication, where sufficient labour and modern
aids are available, no other arrangements are called for than are
usual elsewhere under similar conditions, but in the interior and
the isolated districts o f the Archipelago the service has to solve
a large number o f problems, calling for as many different solutions.
Wireless telegraphy and telephony has o f late come to the
aid o f these services; direct telegraphic communication has been
obtained with the Netherlands and many connections have been
established with isolated parts o f the Archipelago.
T h e countries boardering on the Pacific attracting to an increasing
extent the attention o f the world and continuing to constitute
an ever increasing factor o f importance with regard to its traffic
in respect o f which the Netherlands East Indies have been assigned
a special function on account o f their peculiar situation and condition,
it is a cardinal duty that nothing should be neglected to
keep abreast o f the times by the application o f the advancing
technical sciences, in order that future happenings may be awaited
in confidence.
320. Het aanleggen van een weg door het gebergte in een dun-bevolkte streek.
320. The construction o f a mountain road in a sparsely populated district.
321. Een gedeelte van den Kerintjiweg.
321. A section of the Kerintji road.