*3* BESCHRIJVING DER
V. en- doof * eene uit dat1 ^zelfde • beginfel vöofl>
-JüftfFD* komendd edele , zucht*, om. aan behoeftigen
IV. A f wel te : doetp werden lijders ,•# die onver-
deeling< mogend Waren en hulp behoefden, al voor
vele jaren liefderijk verzorgd, en vim al«
le s , wat zij tot ' genezing . én ' öppa'sfnfg
noodig haddep, van Stads wege' voorzien';'
en op dat dé Heelmeesters' de verdschte
kundigheden in hun vak' 1 zouden : 'kunnen
bekomen o f onderhouden , gaf men hifi-»
Hen deze Stad, al,dn de Eeuw,: Onfr
leed* en Heelkundige .lesfeii, waartoe in
later tijd', een in. dat-vak ervaren man1,
door de Stads-Regering is aangedeld; uit
dat zelfde beginfel werd reeds in het laatst
der 17de Eeuw eenen Kruidtuin aangelegd.
Deze T u in , nog den ‘Stads Tuin genaamd,
was voornamelijk ten dienste der Apothekers
- Leerlingen gefchikt, om . zich in de
Kruidkunde tc oefenen; ook diende hij tot
eene aangename wandelplaats, waartoe hij
van zes tot zeven uren des avonds, in de
zomerdagen, open ftond. Een gvoo$e viscli-
rijke waterkom of vijver was in zijn mid*
den, ' en de geheele Tuin e lf honderd roc-
den groot. — Deze aanleg, hoe fraai ook,
was te ko,stbaar; óm die reden werd men
te rade hem vóór den tegenwoordige«, te
ver-
S T A D ' H A A R L E M. »33
Vtwtsfaisii; vwaartoe doe* de Regering en
het- Collegium , Medicum, in den jare stuk.
we rdbe f e en. Van dien . tijd af heeft de- iV. Af-
ze -Tn in ,, ten gebruike der Apothekers tn + W W
dérzelyer Leerlingen, gediend, die * daarenr
boven, óp bepaalde tijden, in de Scheikunde’
onderwijs ontvangen. — t.
Even als men op deze wijze al van ouds De
yoor het leven en de gezondheid der Bur- °^en*
gerij heeft gezorgd, was men ook 'al vroeg
op het onderwijs; der jeugd bedacht. — In
de duistere middeleeuwen had men binden..
deze Stad ilechts; eeue School met ee-
nen Onderwijzer ! Met - de toenemende be-
fchaving vermeerderde' ook de zorg voor de
Jeugd,. .zoo 5 dat .men van langzamerhand ,
naar de leerwijze van die dagen, onderwijs
in Talen .e n Wetenfchappen kon bekomen;
zelfs- de Armen waren niet geheel van onderwijs
verdoken, Hoe het onderwijs
thans . is ingerigt weet Gij bij eigene ervaring,
Het zij Gij in de Latijnfche o f Fran-
fcber in de Departementale of Burgerfchsp*
Jen:, in de Godshuizen o f in de Stads - Scheden
onderwezen wordt, overal • wordt Gij
p e t menichelijkheid behandeld; in allen hebt
b i j kans om door waardigheid anderen^voorbij
te dreven, om uwe vlijt beloond te
P $ zien,