i.
L i -
ondcr z oc k lo doen en Lon le Tcrplijlen, da t z y z i c l i c l k bij bunue i i i
1 d e r p a p j r u s s ü n ' 1 he t
L'cii gclijls b e v e l , op de z c lWe b e a nibl cn b c t r c k f i c l i j k , wovd t i
IJriUscbc Mus e um t eruíríroToiidcn. ( P i P . AKISIASI 5. bl z . X X V . r e s
Do l a s l br i e f r a a B e k - e n - P L f a h ani i K a u i s a r bnva t n o g c
me r k w a a r d i s z l j u , o i n d a l z y bowi js l e v e r en Tan l i c t z or^vuldig; e
T a n n){fcnieeno a is v a n b i j í o u d e r c belangx>u i n l i e i ondo Aeg^'pte.
B i a d i . X I bc l ioor t bi j d e n t c k s t Tan ile k c e r z i j d e v a n d e n p a p y r u s : d i t z cl fde i s Lc t [foval
me t bl z . X I I (PI . C L ) . « i j z ul l e u op de^c twee b l a d i i j d c n , de l a a t s t e ^-an don le ks t d i e n wj j
t bans g a a i i b e s c l iouwe n, t eni j jLomen.
Kc e r z i jd e . (Pl l . C L Ì— O L I V eu C X L I X , C L ) . T e k s t r a i i rìjitìeii bladzijden, i v a a r y a n d c r l i o i i
de k c e r z i jd e van den p a p y r u s Tullon, en de twe e l a a l s l e bladzijden op de v r i j s-cbl eron r u i n i l e
Tan de Toorzijde g es c i ircvuu ziju. I l e t h a u ds c l i r i f t , uiet cene breede I c U c r c n vaslu b a n d ffesclireven,
!ne mcnl-j tp o i i d e rwe r p c n , d i e
i n a a nwk e ur ig: b e bo er , z o owe l
b e T a l ecne Teríauieling: van S e n l i e s te^en z i c k l e u , die zLcli i n hei l i o o f J en i n d e
ini;ewandc a vesl ige i i . Ge br e k a a i i ru i n i l e bccft d e n scbrijTer «jenoodzaakt, o in op bot oind c
zljne wo ord c n a l meor en ni e e r <3igt op e l k a i i d e r l e sclirijven.
Zooa is i k re eds beb doe i i opni e r k eu bi j a l de g e l i j k so or l i g e t e k s l e n , w o r d l d e loo T e rni a g t
d e r f ormu l i e r e n oul l e e nd ann h e i T erni e lden t a u z e k ero my 1 h o l o j i s e b o f e i l e n , inc es t a i v a n geb
eur t cniss en u i t d e n s l r i j d l egen T y p L o n . De z e bi j z ondorh e d e n, d i e e i d e rs ni e t v o o r k ome n ,
l e v e r en bc l an;rrl j k e b u dr a ^ e n t oi Termeerderi i is v a n onz e k ennis d i c r d i i i s l e r e en v e n v a r d e
my t i i en. U i t d i l o ospun t bi f idcn d e p a p y russ c i i Tan he t Mus e um t e L e i d e n con u í l g c s t r c k t
v e l d Toor onde i'zoe k : ma a r de g ewi s l i g s l o T a n a l l e , z o owc l d o or u i l j e b r e i d h d d a l s do or z i jnen
ga v e i i t o e s l a n d , d e ne t be id vau s c h r i n , v ers ch e id eni i e id en b e l a n gr i j k h e i d v a n i n l i c h t i n g e n , is
Toorz e k er d e papyru.«, wa a r v a n i k t hans z a l t r a ch t e n een o v c r ¿ Í g l l e gcv en.
Bl z . I (PI . C L l ) i s o n v o l l c d i g ; de e ersl e rogo! o n l b r c c k l , a l d e rege ls hcbben bov c i idi en
hunn e e ersl e t cekeus Torloren. Op d e n 2 " i-egel leest luen d e n t i l e l , K i r o , ander iioofdsCuk,
Tolgendc op e eucn »lol z in i n rood e l e c k cns , w a a r i n de wi j z e v a n g e b rn i k v a n e en r o o r a f g a a n d
f o rmu l i e r w o r d l a a n g e d u i d ; d i l f o rmu l i e r is me t e en gcde e l l e Tan d e n p a p y r u s Terlorcu geg
a a n . H e t f o rmu l i e r d a l op K i r o Tolgt is z e er k o r t c u d e n s lo t i iD leest ineu op d e n Vi e rden
r e g e l .
E c n e n i e uwc a fd e e l ing b cgin t op r e g c l 5 ; z i j I c v e r t c enen mys t is ch en t c k s t , d i e ondcrs ch e iden
ma l en i n den p a p y rus t e r u g k c e r l , i n de volgcud e b ewoording eur hooßl.' (ioor liorzis;
plaals van het hoofd! (wa a rs chi jnl'ùk bc t bini i eus l e vnu d e n a ch e d e l , d e hersencn) door Thoih;
ki-uin van het hoofd! door den goddclijken Spertver. Me t deise wo o r d e u schi jn t do b c iwe e rd or
den i n i i o e d i n te roepen v a n do g o d h e d e a , vvi er n amcn b i j u i l s pr e e k t ov er de z i e k e d c c i c n
d i e b'o t e r g e l i j k e r t i jd e a a nr a a k t . O n d c r d e my t hologis ch e namen i n d e i e n zoo z cur beschad
i g dwi t ekst v e rme i d , k omt ook d i e v a n d e ß odin R a i i n n ' ) T O or, bl z . H . r e g. 4. W y vind e i .
e r ook eenu s o o r l v a n l o o i e r f o rmu i i e r ten beboeve v a n d e T erse l i i l l ende deelen v a n he t L o o f d ,
«00 a l s L e i Toorhoofd, de neusga t en, d e n e u , en de c o g c n , v c r d e r v a u de n i g g c g r a a t , d e n
h a l s enz . V e rvolg e ns wo r d t Tan den k r a n k e g e z e gd , bl z . J l . ( > - 8 : Zieduar het hoofd op bem
komeii^ mal vier hig-angen des levens; Iwee oogen er in oin te bemerken; hei oor er in o>n
de u.wrden le h oor en; de netisgalen er in om de ticchi te mnakeit; de nioud er in om te
unliK-ocn-den als de godin Safx. H e t s lo t , rege ls 8 , 9 , z e g t , d a l z ijne Icd ema t en g e r e d z u l l e n
wo r d e n v a n de d o o d c l i j l e k r a e i i l e n , d i e w i j , i n g e l i j k e Tolgonle, ook i n a nd e r e a fde e l ingon van
d e n le ks t opge t e ld zul l eu v i n d e n : J t J e f l , de vijandige, d e n dood z e lv en; P e f l , een v o or mi j
ge li e e i en a l n i e uw w o o r d ; v e rvoigcns de mannelijke en vrOMveUJke doodende beginsvis, ni c t
a nd e r e wo or d e n de kwa a d d o e nd e gc es t eu; e ind e l i j k A b r u , d e booshedcn.
Op bl z . I I . r e g . 9 wo r d t i n eenen t i l e l d e a a r d v a n h e i .sink len d u i d e l i j k s l e a angcwc z eD;
lU U liulp gtrotpcii bij Uo.(irbc««ki»Bcii «
d i e Ül e l l u i d l i Jien ander hoofdsiuk van de b^.u'erlng van het kran/ic hoofd. He t f oro i ul
i e r besl a a t h i e r i n cene t oespra a k tot den zoon van Iforus, die -Jjnen t.jd doorbrengl uitgest,
ekl op eenen Heen (of een s l u k ? ) r a « (l i in. en of andere. " ) sloJTen. E r wo r d t ook i n
g e spro k e n v a n S e t . b l z . I I I . r e g . 1. I l e i rayIliciogische f e i l heef t b e l r e k k i n g o p b e i r e r v a a r d i -
gen van eenen t a l is .nan v a n eene z e k ero s t o f , wa a rme d e de k r a n k e , d i e a nn g e dui d w o r d l o n d e r
d e n na am van Men (zoon) van ,Uenl, zijno ge zondhe id z a l l e r u g erl angen. Dczc wo o r d e n ,
d i e wi j nog d i k w e r f i n a nd e r e f ormi d i e r e n a anlre f f en, duld e n den z i e k e a a i i , v o o r wi e n h e t
t oov ermidd e l z ijne w e r k i n g doen moe t .
B l z . I I I . r e g. 2. A n d e r S e n t i : geef „f hei verborgen ,jifl, hei verborgen g!Jt van dezeu
slaap van hei hoofd, de ongeregeldkedcn die ßlon (zoon] van Meni bevangen hebben.
Bl z . H I . 3 . Ge l j j k e b e zwe r i i ig Tan Le t v e rb org e u g i f t d e r we u k br a a uwe i i
1 b e i boofd.
De twe e f ormu l i e r e n word e n soml i jds h e r l i a a l d .
De twe e volgendo S e n t i c s , bl z . I I I . r e g e l 5 tot I V . reg. 3 , levei-en ons , me i e enig T e rs chi l
Tan l e z i n g , n o g eeus li e t rc cds b e l i andc ld e b e zwe r i n gs f o n nu l i e r g e r i g t tot de d e e l e n ' v a n b e i
hoofd. E e n d e r twe e we rd ov e r eene s l a ng e bui d u i t g c spro k c n , d i e
I i n de b a n d inoe.st
L o u d e n ; d a a r d o o r w e r d Lc t hoofd gciic z en, De and ere we r d ov er e
i l a l isinau van eene
z e k ere stof u i l g e spro k c n , d i e men op het r e gl e rb e e n
n den k r a n k e pl a a ls t e .
De t i t e l : Een ander Senti van b e i hoo f d , Ci z .
i bet hoofd v a u
een f o rmu l i e r , w a a r i n d e pi jne i
1 he t Iioofd wo r d e n bez^voi-eii ond e r de iia inen
Pefl, manneUjke
I vrotueeUjke dooden, mannelljke en vrouwelijke tat. O gij, z c l d e
t c ks t , die op het hoojdvan jVen (,oo,i) v a n Menl govaUen -JJt, hei is hei hoofd van den
lowtcgod icleen, het licht der wereld, van hem die de verstandigen doel Ivven.
Bl z . I V . r e g. 5 v e r i n c l d t eene gob eur l e ni s ui t den s l r y d van T y p h o n : Uorus streed
legen Set «W ee«eH pahntak. De ioon van Seb, Phra, hoorl florns tot Seb roepen.-
»Horns heeft pijn in hei hoofd; dat Isis zijne smarten u-egneme.'" zeggeude.- „0 moe-
,der van Uorus, verlos mij van al mijn lijden" Deze u-oonten moct men uits¡)}-cken
over de regts afgepltüae uilsprnitsels
vocht he san gedompeld heeft; ni eu ma a k l er een
hals van den kranke.
De volgendo S e n t i is e en d e r meest vre emde c
gedecllc van eenen vos, het aehlerste gedeelte vt
brand worden, -.oo koml er een vel te voorsohijn, dal toi den hemel stijgt, t
adders uit op de aarde neder. JUeii .•'preke dii lüermaal uil.
enkelen palniboom,
i« lalisman van en plaatsl dien <
1 z o n d e r l i ng e , bl z . I V . r e g. {); hei voorste
V c rro l g o ns k ome n wi j (PI . C L I I ) , tot een l a n g e r en ni e t mi n d e r z on d e r l i . i g f o rmn l i e r ; d e
z ie k e wo r d t e r , zoo a ls wi j re eds h c r i i a a l d e ma l en z agen, Men {zoon) van .Veni i n ge i i a amd.
De bc zwe erder i-oepl ov er z i cb z e lv en, b l z . V, regg. 1 en vo igg , , d o or z ijne loove i f o n n u l i c r e n de l i e i lz
a inc en god d e lü k e k r . i c b t i n : d e n b e s u u v a n P b r a en v a n T u m , den v a d er d e r g o d e n; v e r v o l -
gens w o r d l do b e s a n v a n z ijnen s c h c d e l , v a n zijiie oog en, THU z yne neusga t en enz. b e nr t om
b e ur t v erg e l e k en me i den b e s a n v a n dc z cl fde deelen v a n ond ers ebc id en god b e d e n; e ind e l i j k
wo r d e n a l z ijne l igcba anisde e l e i i vorc enz e lvigd me i d e overe enkomeude deetcn v a u eveii zoo vele
ond ers cb e id enc g o d c n , e v cn . ils in de f ormu l i e r e n v a n he t X L l l ' hoo f ds luk v a u h e l Doodonboe
k . li'^yh.: Zijiie boveidip is die vun Jsis, zijne onderlip is die van J\~ephlijs, bl z . V 5 , 6.
Zoo i s Toorzeker do z i a d i c r formnl i e i-en, r.oowel h i e r a ls in hot Dood c i ibo e k , eii mcn nio e l
s t e l l ig n i e l Terlalen: z ijne bovenlip BE.IOORI aaii Isis. E e n bewijs h i e r v a n v in d on wi j i n d o
b ewoord ing e u Tau bel f o rmu l i e r l >clre k k elljk o p d e n n i g , w a a r Le t l u i d t ; zijn rag Ipeset)
is de rttggegraad (aal) van Thoth, reg, 7. l l c l v e r v o l g v a n den l e k s t , bl z . V i . r e g. 2 ,
Toegt e r ov erigens n o g b i j d a t : niet een enkfl zijner ledeinnlen zonder god is.
I l e i zou ons le v e r r o vo e r en, wa un c e r w i j e l k en S e n t i v a n d i t b e l a n gr i j k h a uds c br i f t wi l d e n
behandc l e i i . W a l i k er vitn ge z egd lieb is genoeg, oin een deukbe e ld l e geven v a n den a lg e -
uie eneu g a n g v a n den t e k s t , en om d e n we g eein'gszins t e bere iden voor l i en d i e z i eh a a i i
fej í
b » ,1