ff S'!! f
■!' . J 'j ; s
ip (I IH 1. SoudGn .Standaarci. y 2, Bruid van Kaariem. -!• 3. U Maielas.
Enkele v roege T u lp e n .
De eerstgenoemde dezer enkele vroege Tulpen behoort
niet alleen wegens den naam, maar ook wegens
hare eigensehappen, in adein genoemd te worden
met de Zilveren Standaard, reeds vroegei- in dit work
afgebeeld. {PL 17). Vorm en bonding komen geheel
overeen. Zij zijn kennelijk van e6n ras, en ondor-
scheiden zieh hoofdzakelijk door de kleur, die bij de
Gouden Standaard roodgevlamd is op gelen grond.
terwijl bij de Zilveren Standaard de ondergrond wit
van tin t is. Algemeen wordt daarom aangeiiomen
da t de Gouden Standaard uit de Zilveren Standaard
verloopen is.
Bruid van Haarlem is een bontkleurige tulp, die
reeds in de eerste jaren der negentiende eeuw bekend
was. Wegens het veranderlijk k a rak te r der panachee-
ring doet zij soms zieh anders voor dan op onze
plaat. Toch geeft deze haar in haren typischen aard
zeer goed we6r.
Le matelas sluit zieh waardig aan bij de rozekleurige
verscheidenheden, reeds vroeger afgebeeld. In
tegenstelling met de beide andere op oiize plaat voorgestelde
verscheidenheden, is zij niet voor omstreeks
1870 in den handel gekomen.
Single e arly T u lip s .
The first named of these single early Tulips deserves
to be mentioned, not only on account of its name
but also on account of its qualities, in the same
breath with the Zilveren Standaard, alrearly described
in this work (Pl. 17). Form and h abit agree perfectly.
They are evidently from the same race and may be
distinguisiied mainly by the colouring. In the Gouden
Standaard one sees rod flames on a yellow ground
while in the Zilveren Standaard tlie ground tone is
white. The Gouden Standaard is generally considered to
iiave originated from Nin Zilveren Standaard as a
B m id van Haarlem {Bride o f Haarlem) is a bright
coloured Tulip, which was already known in the first
p a rt of the nineteenth century On account of the
changeal)le character of its colouring this vai-iety
appears sometimes otherwise than is given on our
plate. Still its typical nature is here very well re-
Le matelas is a worthy addition to the rose-coloured
\-arieties, already described in this work. Contrary to
the two other varieties here represented on our plate,
it did not come into the trade u n til about the year 1870.