
CHR. J. VAN DER HOEF
Geb. te Amsterdam 11 October 1875 — Overleden
te ’s-Gravenhage 5 Maart 1933
125—1281 Beker en penningen ontworpen door Chr. J. van der Hoef. Uitv. Fa. Begeer
zilver werken te doen uitvoeren gaandeweg verdween en
de edelsmeedkunst in dezen vorm het veld ruimde voor de
penningkunst, in een mate, die wij heden moeten betreuren.
Töen maakte deze bemoeienis op het gebied der penningkunst
het echter mogelijk, aan het eigen bedrijf bij voort-
during beter geschoolde krachten te verbinden. Nadat
aanvankelijk de ciseleur S. de Graaf een aantal modellen
boetseerde, waren het de Duitschers Georg Haas, 1887-
1893 (afb. 60-62) en Wilhelm Achtenhagen, 1894-1905
(afb. 63-65), teekenaars, modelleurs en ciseleurs, die de
modellen voor de penningen vervaardigden (omdat er geen
geschoolde landgenooten waren); terwijl de Oostenrijkers
Prof. L. Jünger (afb. 56) en Prof. G. Sturm (afb. 58 - 59)
leeraren aan de Amsterdamsche School voor Kunstnij verheid
ook vaak ontwerpen en modellen maakten. Aldra echter
vond Begeer in Jacobus J. van Goor, teekenaar, modelleur en
ciseleur en in Marinus Fleur, ciseleur, twee werkkrachten,
die het overbodig maakten op buitenlandsche hulp beroep te
doen (afb. 66-77). Daarnaast bracht de uitvoering van
gedenkpenningen de onderneming in steeds drukker be-
trekking met de Nederlandsche kunstenaars en dezekunste-
naars met het publiek (afb. 94-100). (Zie hierover de
Inleiding van het boekwerk „Beschrijving der penningen
door de „Koninklijke-Begeer” gegoten of geslagen in de
jaren 1880-1935” , door W. K. F. Zwierzina.)
De derde 19de eeuwsche stijlnavolging (afb. 68-71) had
tegen het einde der 19de eeuw haar tijd gehad. Reeds in
1872 bewogen de naturalistische versieringen der Japanners
op de tentoonstelling te Philadelphia de New-Yorksche
firma Tiffany in dien geest werken uit te voeren. In 1874
stelde Tiffany op de internationale tentoonstelling teParijs
geheel naturalistisch versierde voorwerpen ten toon, die in
Parijs (Falize, Christofle e.a.) diepen indruk maakten. De
uitwerking liet ook in Nederland niet lang op zieh wachten
(afb. 74, 75). Het naturalisme sloot aan bij beeldhouw-en
schilderkunst. Grootste hoogte bereikte deze ontwikkeling