
ör/rweRPAV!
UC 2D R 'J£ ?3 5 3 €€H
Z 1 L V € R € Q *
C O U IÜ O IR Ç
het „Maison pompéienne” liet bouwen en de kunstenaars
voor de versiering van het inwendige daarvan hun voor-
beelden zöchten in Etruskische werken, aanwezig in het
Musée Campana, onderdeel van het Musée du Louvre,
komt te Parijs een nieuwe golf van classicisme aanzetten.
Deze neo-grec, die in Frankrijk slechts enkele jaren duurt
en in 1860 plaats maakt voor de tweede 19de eeuwsche
terugkeer tot de 18de eeuwsche stijlen, werkt echter in
Nederland sterk na door het werk van van Dokkum. Het
voor Prins Napoléon door Rossigneux ontworpen en door
een reeks van beeldhouwers uitgevoerde surtout de table
(afb. 17) evenals de door Gilbert voor den Keizer ontworpen
tafelsier (afb. 18), oefenen blijvenden invloed op hem uit,
te gemakkelijker, omdat de Nederlandsche beeldhouwkunst
steeds aan het academisch classicisme van het begin der
19de eeuw had vastgehouden. Dit geldt meer in het bij zonder
voor van Dokkums figurale kunst. Van Dokkum’s werk
wordt dan een tamelijk even wichtige vereeniging van renaissance,
rococo- en neo-grec-versierings-elementen, waar bo-
ven uitrijst zijn classisistische figurale plastiek (afb. 28-34).
De figurale plastiek werd omstreeks het midden van de
19de eeuw meestal längs galvano-plastischen weg uitge-
voerd. Voor de ontwikkeling van deze techniek heeft zieh
hier in Nederland vooral verdienstelijk gemaakt een zoon
van J. M. van Kempen, Louis J. S. van Kempen, wiens werk
zoozeer de aandacht trok, dat de firma van Kempen o.m. de
opdracht kreeg tot uitvoering van de beeiden voor het
monument 1813 te ’s-Gravenhage en van het standbeeid van
J. Pzn. Coen te Batavia, (afb. 35-37.) In het vierde kwart der
eeuw is echter de galvano-plastiek weer in onbruik geraakt.
Ook voor de gewone gebruiksvoorwerpen, welke in de fa-
briek te Voorschoten voor den handel vervaardigd werden,
teekende van Dokkum de ontwerpen, later bijgestaan door
de te Voorschoten werkende teekenaars. Deze ontwerpen
van zijn hand maken den indruk, dat de vaak aan verschil-
lende voorbeelden ontleende vorm- en versieringsbestand