
van Kempen. Aan deze samenwerking kwam echter eeneinde
toen Bauer in 1856 deel nam aan de oprichting eener nieuwe
fabriek, en wel de Utrechtsche Zilverfabriek S. en J. van
Lier Ezn. en G. F. W. Bauer, waaruit zieh later de Kon.
Utrechtsche Fabriek van Zilverwerken van C. J. Begeer
zou ontwikkelen. Zoodoende bleef van Dokkum de kunste-
naar die op het fabrikaat van Kempen zijn Stempel drukte.
Reeds in 1847 had deze een beker „in gothischen stijl”
ontworpen, welke van Kempen in het zelfde jaar op een
tentoonstelling te Utrecht aan Z. M. Koning Willem II
aanbood (afb. 25). Vanaf het begin van zijn werkzaamheid
kenmerkt van Dokkum zieh door een neiging tot allégorie
en symboliek; hij tracht in zijn ontwerpen een beteekenis
te leggen: zijn wijze van werken is zoowel „verteilend” als
zuiver „sierend” , waardoor zijn grootere werken hetkenmerk
dragen van de „burgerlijke leerzaamheid” die voor het
midden der 19de eeuw wezenlijk is. De tentoonstelling te
Londen van 1851, waar een fruitschaal den Griekschen stijl,
een bokaal den Gothischen, een bokaal en juweelenkistje
den Renaissance-stijl vertegenwoordigden en daarnaast
twee theeserviezen en twee inktkokers in de stijlen Louis
XIV en Louis XV werden ingezonden, bood gelegenheid
aan voorbeelden te laten zien wat men bedoelde met den
eisch, dat de „historische stijlen” zuiver onderscheiden
moesten worden. Van Dokkum legt hier getuigenis af van
groote bekwaamheid ; al is de stijlbenadering nog van voor-
loopigen aard, hij wist zieh te onttrekken aan de Parijsche
voorbeelden van den Faux-Gothique en de Fausse Renaissance.
Ons treft in stilistisch opzicht het merkwaardig saam-
hoorige, hetwelk al deze voorwerpen, waarvan de uiterlijke
vorm en de versiering aan zoo verschillende stijlen zijn ont-
leend, töch verbindt en als voortbrengselen van één tijd
kenmerkt.
Toen Prins Napoléon Bonaparte (de zoon van Koning
Jérôme en neef van den Keizer) in 1851 door de architecten
Hittorff, Normand en Rossigneux aan de Champs Elysées
56 Gedenkpenning Jhr. Victor de Stuers; portret gemodelleerd door L. Jünger, keerzijde
naar ontwerp van M. J. Lens gemodelleerd door Wilh. Achtenhagen, 1900. 57 Beker in
Gotischen stijl, uitgevoerd volgens aanwijzingen van Jhr. Victor de Stuers. 58, 59 Ontwerpen
voor de penningen „Nimrod” en de „Inhuldigingspenning” 1898, door Prof. G. Sturm.