
bitumineuze kalk, fijne leem, olijfhout en andere producten van
waarde in het land worden gevonden.
De stichter van „Bezalel” is de beeldhouwer Prof. Boritz
Schatz die veel ervaring heeft op ’t gebied der kunstnijverheid,
en in Bulgarije de tapijtindustrie deed opbloeien. Met zeldzame
opoffering gaf hij zieh belangeloos, met âl zijn ijver aan het
werk van Bezalel, waarvan hij de ziel is.
Ook de Zionistische Palestina-Commissie steunt het voor-
nemen sterk; de „Hilfsverein der Deutschen Juden” in Berlijn
.gaf 3000 Mark subsidie voor het eerste jaar en de volgende
twee jaren 2000 Mark jaarlijks. De kolonisatie-Vereeniging
„Esra” in Berlijn 2000 Mark. De „Bnei-Berith loge” in Duitsch-
land 500 Mark; het Odessaer Chowewei Zioun Comité 600francs
als bijdrage voor een leeraar in ’t Hebreeuwsch, en 1200 francs
voor het volgende jaar. Het Zionistische Actionscomité gaf 1600
Mark. Ook privé personen, meest in Duitschland, steunen
„Bezalel."
_8 October 1905 werd het Comité van „Bezalel” onder
Pesidium van Prof. O. Warburg te Berlijn geconstitueerd.
(De andere leden zijn : Dr. Paul Nathan, Berthold Israël, James
Simon, Dr. Mittwoch, Dr. Soskin, Dr. Hildesheimer, S. Hepner,
Dr. Fr. Opperheimer, Prof. Phillipson en Dr. P. Schottländer.)
De schilders Prof. Max Liebermann, Julius Bodenstein,
Herman Struck, E. M. Lilien en eenige anderen vormen de
technische commissie van bijstand met eenige Jeruzalemsche
heeren.E
r werd een vergelijkend examen afgenomen om 10 leerlingen
en 1 leeraar aan te wijzen. J. J. Rothschild uit Weimar
werd leeraar; verschillende begaafde schoberen uit Rusland en
Gallicië zonden hun arbeid in, doch konden niet in aanmerking
komen, wijl het Comité geen geld had om een groot aantal
leerlingen te Jeruzalem te onderhouden en deze zelf nog niet
in hun onderhoud konden voorzien. Einde Januari 1906 gingen
Prof. Boritz Schatz en Lilien naar Jeruzalem (de laatste voor vijf
maanden om een aantal ontwerpen voor tapijten te vervaardigen.)
1 Maart ving het onderwijs aan in twee afdeelingen, in eene
hoogere en eene voorbereidende klasse. De hoogere klasse telt
10 leerlingen, van wie de meesten reeds goed onderlegd ter
schole kwamen. Zij kregen onderricht van Prof. Schatz in beeld-
houwen naar levende modellen en teekenen naar Palestinensische
voorbeelden zooals: vogels, planten en dieren uit Palestina.
Voor versiering van tapijten werden vooral gestyleerde Hebreeuw-
sche letters gebruikt. De laagste, voorbereidende klasse wordt
door acht leerlingen bezocht, die alle uit Jeruzalem zijn. Deze
krijgen onderricht in het teekenen en allen toonen talent te be-
zitten. „Bezalel” komt de eer toe deze talenten, die anders in de
Jeschiwas zouden zijn opgegaan, den rechten weg getoond te
hebben.W
erklieden, die dagelijks hun bedrijf moeten uitoefenen
hebben gelegenheid zieh in de avondcursussen van „Bezalel”
door doelmatig teekenonderwijs, te bekwamen voor een betere
uitoefening van hun handwerk, De meest uiteenloopende leef-
tijden zijn hierbij vertegenwoordigd. Ook hier wordt de gele-
genheid geboden talenten te ontdekken en te ontwikkelen.
De leerlingen der beeldhouwkunst-afdeeling leeren in
eene aparte afdeeling hun werk in gips te gieten. Bovendien
zijn in deze afdeeling zes leerlingen, die de gipsgieterij als
speciaal handwerk leeren, doch daarbij ook teekenonderwijs
volgen. Verblijdend is 't dat het onderwijs in deze ateliers
reeds na zeer körten tijd een practisch resultaat heeft opgeleverd.
Een leerling die in de Bezalelschool het gipsgieten heeft geleerd
heeft in Jeruzalem een eigen werkplaats geopend, in welke naar
modellen door de Bezalelscholieren gemaakt, reliefbeeiden van
gezichten en typen uit het Heilige Land in gips worden gegoten.
De drie afdeelingen voor spinnerij, weverij en hettapijt-
knoopen staan met elkaar in nauw verband. 45 vrouwen en
meisjes leeren het spinnen. Bij de aanmelding vroegen 400
vrouwen, weduwen, weezen, kinderen van arme ouders met
tränen in de oogen om opname. Ondanks het smeeken en klagen
der armen moesten er 355 wegen gebrek aan ruimte en middelen
worden afgewezen.
De tapijtafdeeling is eerst den 14 Mei 1906 geopend en
bracht reeds in körten tijd verblijdende resultaten. De leerlingen
die niet gewoon waren een stift in de handen te houden, konden
spoedig de teekeningen welke voor hun werk benoodigd waren
copieeren en de begaafdsten onder deze leerlingen helpen reeds
bij het maken der teekeningen.
Bijna ieder van haar heeft reeds na drie maanden een
klein tapijt naar de Perzisch-technische manier gemaakt.
In ’t vervolg zullen die vrouwen welke het tapijtknoopen
niet leeren kunnen, slechts spinnen leeren. Zij krijgen dan een
spinnewiel — dat zij afbetalen in termijnen — mede naar huis,
om door het spinnen van wol voor de tapijten haar brood te
-verdienen. Met dit werk kunnen zieh ook de oudste en zwakste
vrouwen bezighouden.
De leerlingen komen uit verschillende landen en met
velerlei talen. Langzamerhand wordt natuurlijk de eigen taal
als de algemeen-heerschende ingevoerd.
Allen gaan Hebreeuwsch spreken. Dat zal er nog meer
toe bijdragen om den geestelijken band, die nu reeds de leerlingen
verbindt, nog sterker te maken.
De invloed van de Bezalelschool reikt verder dan de
directe resultaten die door haar onderwijs en door het scheppen
van goede arbeidsvoorwaarden verkregen worden. Reeds nu
in het begin van haar bestaan blijkt, dat zij een rol heeft te
vervullen in de cultuur van het land.
Vele der beste en intelligenste elementen scharen zieh om
„Bezalel” en verbreiden hare ideeen onder de bevolking. Zoo
hebben gedurende de vacantie 47 Joodsche onderwijzers en onder-
wijzeressen uit geheel Palestina en ook uit Syrie, zieh in Jaffa