van munten niet verkregen, deze beschouwing
der geschiedenis kan uit het behandelen van
Gedenkpenningen niet Opgedaan worden; maar
wij gelooven toch dat niemand zal loochenen,
dat zij een geschikt middel aan de hand geven
om de wereldgebeurtenissen in derzelver opvolging
gemakkelijk na te gaan en te volgen (hetgeen
toch de eenige bron van de pragmatische
beoefening «her geschiedenis is), en dat door ons
de belangrijkheid der beoefening van de oude
middeleeuwsche en hedendaagsche Munt en Penningkunde
buiten alle kijf gesteld kan worden.
In de tweede plaats, willen-wij het verband
beschouwen tusschen Munten en Penningen
en de geschiedenis der Beschaving ^en der
Kunsten en etenschappen b ij de verschillende
volken des aardbols.
Gelijk de toestand der kunstvoortbrengselen
in het algemeen, steeds getuigt van den graad
der beschaving bij eenig volk, zoo moeten voorzeker
de Munten en Gedenkpenningen, als makende
reeds sedert de vroegste eeuwen een deel.
der kunstvoorbrengselen der onderscheidene volken
uit, wel degelijk in groote aanmerking komen
bij de geschiedkundige beoordeeling van
den trap van beschaving en den toestand der
kunst, benevens de verschillende stijlen in dezelve',
v sedert de vroegste eeuwen tot op die
waarin wij thans het geluk hebben te mogen
leven. De schrijvers der oudheid roemen de
Pheniciers, en, gelijk uit alles blijkt, te regt, wegens
hunne zucht tot wetenschappen, eh pomponkjs
mela prijst in hen den vindingrijken geest en de
liefde tot de kunsten. Alf hadden wij ook deze
narigten niet, zoo zouden wij toch, volgens de
sierlijkheid hunner munten, dit zelfde oordeel
kunnen vellen. Te regt merkt winckelman op dat
dè Carthaagsche Munten, welker in Spanje geslagen
zijn (en’ ïnen weet dat de Garthagers van
PheniCischen Oorsprong waren) ^ tot de zeer fraaij e
kunnen gebragt worden. De ruwe Munten der
oudere Grieken, de hoe langer hoe fraaijer
wordende stempel der latere de uitstekend
jschoone:. munten uit de tijden van perikles en
alexander, daarna weder het trapswijze afnemen
en eindelijk genoegzaam vernietigen der kunst