eerst nu -werd eene Jjeéohrijjving van dien' me&Sch mo’gëlijk zoo als hij. voorkomt op
den bekendën aardboïy'Wa^toO d^iiwfe,teltoèhapp^^c^hizen^<^v;e]l]£e4voöral‘|h d s eene
halve eeftyr ondernomen debelpn'gïdjkste, bSjdrégen .hebben j^getaverdr ^
Het ntonschelijk verstand^oekt eenheid ,„ ei^deytoaqis van^afzondeplijke-,1 metleL-
kander -niet te zam'dnh{i0gènd<e- daadzaken kan aam f e tz è lv ^ p n e hi’vwlAjmg geven-
Vódr dat eenfej/op'ervarihg gegimdvfeste'theorie-,al de-derelsfe dep Wetenschap' - tptMén
enkel geheel -kan- zamenvoëgeng reefls door gissingen, d©deemtenlaaptvmllen.,
en een ,éjnf draadwerk van hypöthteen moet ■ u£t?jjgtt losse jledenaaten eed.j^jQjtig|schijj>-
heeld vormen, bij^gfehr^'Vlan dénjleVensadem^ 'diehet g ^ e ^ ;d0ordringt-t--vè^tiga
-bezielt. Dat léveïfebëgSnsek' der -echte' wetenschapbis. eehe- opheryaring! gegrondveste
^ e o t^ j* die, zelvfe'latiets dan >fya' geknopte uitdrukkina dfaa anheêle. waarrw-T^T^-jg
Wildten w ij‘bil'hefliadeerj-'hetwelk dit dtogeddld .veroorzaaktiy^etp-ge|rpnik 'yandjy^
•pQthesen ü h de 'üatimrkuMigë. Wetenschappen geheeld verbannen, wij*zoud^Ékn
aard des menschelijkem verstands miskennen' en vrnchteloózeh .arbeid onrJt r tremen.
De • geschiedenis .van ■ -a-tleoNatuurkundige jygt^fls^appen'l'iIèerth.hns•, dat dwaaïbe^pt.
Pen en sphité stcllm^eit j de. kjpdsebheid' der kennis! kenmfepkeri j...en ,datt. mepv/des te
-meer-waant! te^kürrfiéjiUyerk'krar/hoe 'düiaierpgegéven'f".vinïhet>'VBaa'^itu.kL'öidhëkend
-rijn. / >Zèo beslcsndméeo stelsels wan Gctamogenfèe en Geplggia ^voor.er - juisté-fen naauw-
ied rig e ' waarnemingen ovfemden to ^ ^ ^ ^ d ^ / z am ^ t^ - n g ^ m .^ ^ « i |0 i tó v o p r h a n -
den Waren, en , naaïrmate dekennis^ich bee^,uitgeleerd!, JsadgfaanMatigjngfdbdüit>-
deggersiten schriftWkiakrders vaikhéfc Koek dèr'Hatuur.tmgekrampm.,!„.Zop js^het dan
bok 'met de natmiriijU ;,$esphïedmis > van;h e t measohelijk' géslaöhtilfetówd]ijÖ h’e*
kendt met h e t .verschil» vamWolkètrjf'heéftcnïen 'refeds hdpFeefd.,, dat. verschil ItexverLla--
,ped. i-Hetriscthans,' gèloo£ iK», Jmeer daö.:|ijd.;'&pieenè 'aindtere ^ k e ^ enw e rk 'tè gagn-
m ° r tmitape dadnentegen-|de.vers^JriMséls;vkijth
nemen,^de^berigtém derf re«ige&!zougwaldigér ppkte,zafflelen . naauw-
eltnnder te ^erg&pjken aldus v tot eené^nisteré i J ^ t^ d e
k e n n i^ e n weg te banen. De Wire \tfeeorie«z&l sd^n1 van-.z-etó^fefcen, zonder dat
•men wéét hoe en \ ^ n e e r , m h e th e c h te getom v der w e te n s c ^ ^ zS wpïjdën
i p P i
trokken-"ojft’denhréedeh>fen vasten grondslag der ervaring, om te blijven staan, wanneer
de tooverkasteélen idedii stelsels: én--meeningen: reeds in damp vervlogen ;en uit de
beïann'ering»?'Vtrdwenén-"Mi)n'.\ , t
Het is vooral-uit'eené vergelijking, der schedels van verschillende volken , dat wij de
-beste opheldering,eerwachten;} .zonder .dakrómde overige van- ligchaamsboüw ontleende
(ijèmnierifcBh-,,tdi- wiMfn.Vveroriaehtfenfen:» Wannéér men ixi aarimérking, neemt,-hoe
-groo't het verschip is;, d^t-^i^fSd^ëlijks Sn dm Vdrm’ des schedels- hij individuen van
he#elld#WolfeUran; ■wahfcpémenp'zdti-ïdéÏÊ1 ligt* tot het-.vermoeden geraken, dat er op
dezen, vorm ,.als kenmerk .desr-is^ammén', niet veel vqrtrouwen le stellen ware. Intus-
scheiwhèeftj&ffeëB dan. épn. voorbeeld mij-gelëerd, dat de schedelvorm bij onbeschaafde
én. .i|h^ehniengde volksstammen veel miiidér afwijkingen aanbiedt-, dan bij Euro-
peancn, en. dat; bet karakter van eiken, stsim . véél duidelijker in den .schedel, is inge-
di-ukt dan men1 vermoeden |zou. Het ontleed kundig Mïiseixm der Leidschè Ilooge-
schopl)bezit ■, ondierianderen, eenen schede! vari denzelfden volksstam .der kahischï o£
schitgaganen (tj,, .Waarvan' .BimiriaraAGn :'éèn'en andérén: u it zïjae^verzameling heeft doen
-afieèkeneh; (Ueeè&z XJtnanjör. Tab. L \ ) de, schedel nu van het sLeidsche Museum komt
4asoo ^eea?!xrfelhd^g^n1èidéia^beelding,öiXe»eei4',}dat men*bijkanstzeggen zou, dat hij tot
•iharewervaérdïgihg^edS'endJïhad. sDa’air ikïda'fe^.op dit punt hoop terug te komen,
.'dmhimdi-iikif’mij 4thans>- vaJdMheh werihelden van' méerdere voorbeelden. Hierdoor vpr-
Valt''danfcbok.dej.Jschijhhaar.Zoe«-‘gegko^e,- bedénkihg,, tdat m en ,,tm e i n d e d é n
;"eigeüadrdi'getó vohoqïj van »schedels ’te- oordeelen,. eépe zfeer -groote- verzamelingj?jv& zbö-
dahigen '■ -wdke tdöegn ébih'etzélfde/vólk1 bekomeni,(>hijeenhrengen moet;, hetgeen voor
vele volbs&taanüien wel alhjd iondoènlijk zal blijven.- Wh" beweren daarmede; echter
niét) dat hêjr vérgeKjken.vani,'ii©federscbeidenej,^tQt-ithetzelfde„volk beboerende schedels
nutteloos • aöu'zijn-yf’integendeel^ 1..-waar,,mem tot-, .zulk -eénè. vergelijking gelegenheid
viiidt, moet-men dezelve' hinderWèrkttime^Pen zmr gewaagd zoude het-rijn , zoo
men d it1 eten’» enkelen sch'édeluhét-aigeïpeen nationaal karakter wilde opmaken. Bo-
. (\].,Swpdl. BRÜGfflllïSir;;n3t 492. ,
/