Afb. 2 Twee Brighella's en een Pierrot,
rood krijt, 176 x 190 mm, Teylers Museum
Afb. 3 Studieblad met drie vrouwenhoofden
en een linkerhand, rood, zwart en w it krijt,
penseel in grijs en bruin, 265 x 346 mm,
Teylers Museum
f
de rol van s ilk s e bediends, Doel van deze tekening was om
de kostuums van de acteurs Vast te leggen. Maar hoe knap
tieeft Watteaujle hchtrefleeties.op hetpegant gekreipeldè
pak van Brighella gevangen!
Allure
Hoogtepunt van de Watteau-tekeningen in de collectie van
Teylers Museum is Studieblad met drie vrouwenhoofden
en een linkerhand (afb. 3). We zien dezelfde jonge vrouw
van drie verschillende kanten. Haar, net iets gedraaide, g r
geheven hoofd, gehef|||É'Sj geeft het blad een bijgÉndere
allure. De techniek is grotsSsSpIs rood, zwart en^wit krijt,
maar Watteau heeft er met het penseel wassingen aan toegevoegd
met grijze en goudbruine waterverf. Deze contrasteren
fraai met het véffhde gebruik van hel krijt. Zoals vaker
bij Watteau laat de mis-empage een groot gevoel voor ritme
en balans zien.
Je bent geneigd te denken dat Watteau dit soort tekeningen
direct ter voorbereiding van zijn schilderijen maakte. Maar dat
is niet zo. Hij was een tekenaar in hart en nieren, met altijd
een schetsboek op zak, waarin hij zonder vooropgezet doé!
werkte. Als hijfweer een sjlfikfèrtj wilde maken, bladerde
hijfbor zBpörtëfêuillés elfehstfüeeöie hij uit zijn studies
de figuurgroepen voor zijn baanbrekende fêtes galantes.
Afb. 4 Liefde in het Frans theater, ca. 1715-1717, olieverf op doek, 38,5 x 49
Staatliche Museen zu Berlin, Gemäldegalerie