inhoudsopgave
van michelangelo tôt rembrandt 2
kunstnalatenschap augustijn claterbos 5
caméra work 8
fossiele kwastvinnigen 10
fossiele inktvissen 13
aanwinst van françois boucher 16
agenda en mededelingen 18
Teylers Muséum Van Michelangelo tôt Rembrandt
zomer 1990 Italiaanseen Hollandsetekeningen uitde 16deen 17deeeuw
De twee kunstenaars wier namen genoemd worden in de titel van de
tentoonstelling, die van 19 mei tôt 9 juli in het muséum te zien is
-Michelangelo Buonarroti en Rembrandt Harmensz. van Rijn - hebben, bij al
hun onderlinge verschillen, één ding gemeen: ieder van beiden geldt als
verreweg de belangrijkste kunstenaar van zijn tijd en plaats. Als zodanig zijn
hun namen emblematisch voor de Italiaanse Renaissance en de Nederlandse
Gouden Eeuw, en daarmee ook voor het gebied waar de grootste trots van
Teylers Kunstverzamelingen ligt: de tekeningen van Italiaanse en Hollandse
meesters uit de zestiende en zeventiende eeuw. Toen een titel gevonden
moest worden voor de keuze uit Teylers tekeningenbezit die in 1989 in New
York en Chicago getoond werd, lag het dan ook voor de hand daarin zowel
Michelangelo als Rembrandt te benoemen, ondanks het feit dat de werken
van deze twee kunstenaars numeriek lang niet het leeuwedeel van de
tentoonstelling in beslag nemen. Hun werk en hun invloed omspannen het
tijdperk dat in de tentoonstelling aan de orde komt.
Negenennegentig tekeningen zijn in februari 1989 naar New York gereisd,
waar zij met veel succès in The Pierpont Morgan Library getoond werden.
Aansluitend was dezelfde tentoonstelling te zien in The Art Institute in
Chicago. In iets meer dan vijf maanden zagen daar in totaal bijna 100.000
bezoekers de Haarlemse tekeningen.