REIZENDE SCHILDERIJEN
Fred Pelt, teritoonstellingen
De Romantische ziel is in elk
opzicht een bijzonder project. Na
de tentoonstelling in de Tretjakov
Galerij moesten er 52 schilderijen
worden opgehaald in Moskou,
verdeeld over twee transporten
over de weg. Fred Pelt begeleidde
namens Teylers Museum de
vrachtwagen met de Nederlandse
schilderijen. Hier een verslag
van zijn avonturen.
Na afloop van de tentoonstelling worden eerst de conditie-
rapporten gecontroleerd en vervolgens worden de schilderijen
in het depot van de Tretjakov Galerij Ingepakt. Voor een transport
als dlt moeten er allerlei documenten worden geregeld:
een TIR-carnet, een invoice-formuller voor de douane, een
vergunning voor de Import en export van de goederen, een
ritmachtlglng, aanbevelingsbrieven in het Nederlands en
Russisch, visa. Na uren wachten bij de Russische douane
kon de wagen worden verzegeld. En toen begon de tocht.
De M10
Reizen In de Russische winter Is heel speclaal. Bij vertrek
van het douaneterrein in Moskou schemed het al om 3 uur
's middags en begint het te sneeuwen. Op de legendarisehe
M10 van Moskou via Sint Petersburg naar de Russisch-Finse
grens is het een enorme dr.ukte. Intens smerige auto’s - een
gevolg van het ströoimengsel van koolstof en zand - schieten
links en rechts voorbij. Midden op de weg Staat een BMW,
motorkap omhoog terwijl de eigenaar gemoedelijk een slgaret
rookt naast de wagen. Nergens markering op de weg, geen
borden... En dat gaat zo 870 kilometer door, tot aan de grens.
De Volvo fh 440 geparkeerd ergens onder Ghudova
< Op weg uit Moskou
Kamer International Exhibitions Department
Inpakken schilderijen
Inladen kisten bij de TretjakovGalerij
De M10 is de enige snelweg tussen de twee steden en dus
ook de meest bereden route van Rusland. En een goed voor-
beeld van de siechte infrastructuur. Meteen al buiten Moskou
itjjd je door het achterland van de hoofdstad|§jo heet het eer-
steidorp Chernaya Gryaz, wat zoveel betekent als 'zwart vuil'.
Hier hebben zieh alle prostituees uit de omgeving verzameld.
Voorbij 'zwart vuil' staan längs de weg houten hutten, scheef
gezakt in de grand. We passeren talloze wegkwijnende,
verlaten dorpen.
Sommige stukken van de weg zitten vol met kuilen. Bij eegfcil
temperatuur van min 18 verändert de M10 in een levens-.
gevaarlijke glijbaan. De nieuwetolweg M11 Staat gepland
voor 2018. Tot zolang blijft deze uit 1746 stammende weg
vol gevaarlijke avonturen.
De Kamer van de Tien Bureaus
Het International Exhibitions Department van de Tretjakov
Galerij is gevestigd aan de achterzijde van het m u seuB yani
de Tolmachyovsky per. Het is een sma|||kamer, een wirwar
van dozen, Stapels papier en boeken, oude computers en
yeel, heel veel bureaus! Ik tel vier, vljf vrouwen. Achter een
computerscherm verscholen word ik Anna Ashkinazi gewaar,
coordinator van de internationale tentoonstellingen; helemaal
achterin, voorovergebogen en de bril op het puntje van de
neus, Tatiana Gudanova. Zij is het monument van de Tretjakov
Galerij; niemand weet precies hoe lang ze er al werkt, maar
ze heeft alle politieke stromingen overleefdHu runt ze deze
afdellng. Ze zwaait van ver en roept mljn naam. Ik ontdek
nog drie bureaus, vanachter een Stapel papieren duikt een
vrouw op, ze wappert metjhaar nagelvijl naar mij en glimlacht.
'Ladies,' bas ik door de rulmte 'dobryy den' Cgoedemiddag’)
en maak een uitsloverige buiging. Alle vrouwen beginnen
tegelijk te praten. .
Inpakken schilderijen
Het controleren van de conditlerapporten en het inpakken
van de schilderijen is een drukke aangelegenheid waarbij veel
mensen zijn betrokken. Twee arthandlers van transporteur
Crown Fine Art, mensen die de schilderijen van zaal halen,
een zaalwachter, het hoofd van het depot, Anna die mij
bijstond, twee jonge vrouwen die mij elke keer formulieren
onder de néus duwen die getekend moeten worden door
mij en nog drie anderen.
Inladen kisten
'S; Morgens vroeg bij de Tretjakov Galerij worden de kisten
ingeladen. Passen en meten. En niet te vergeten, het teilen
van de kisten. De man van de security verzegelt de wagon,
we rijden naar de douane voor het TIR-carnet. Een lange
wachttijd van 5 uur volgt voordat we op weg kunnen gaan.