
iTEYLERSl
ren versehenen er ook prächtig geillus-
treerde boeken als The Orchidaceae of
Mexico and Guatemala (1837-1843)
van James Bateman (1811-1897). Bij
verschijnen veroorzaakte dit boek on-
der de Engelse upperclass een ware 'orchi
mania1.
In het voorwoord van Reichenbachia
(1888-1894) zegt hij: "The growing
popularity of Orchids, and the everin-
creasing demand for information respecting
them, is sufficient reason for
issuing the present work... It will be
our aim to represent truthfully the natural
aspect of the plants, which w ill
be drawn life size." In Reichenbachia
is opgenomen de orchidee die in 1882
u it de Filipijnen in Engeland werd
geintroduceerd en naar Sander is ver-
noemd, de Vanda Sanderiana. Geen
grotere eer is denkbaar voor een botanist,
kweker of verzamelaar.
Ook nu spreken orchideeen to t de
verbeelding. Leest u maar eens het
SECUNDAIRE LITERATUUR
- D. Attenborough. The Private Life of Plants. London. 1995
- W. Blunt & W.I Steam. The Art of botanical illustration. London. 1994
- PJ. Cribb. The Slipper Orchids. Thesaurus Woolwardiae part one. Kew. 1993
- L Hansen. Orchid Fever: a horticultural tale of love, lust and lunacy. London. 2000
- Claus Nissen Die botanische Buchillustration. Stuttgart 1966
- The Orchid observed: five centureis of botanical illustration: an exhibition of books from the collection of William K.6likbarg
and the Stanford University libraries, introd. Sara Timby. Stanford. Calif., cop. 1902
- I Steam. John Lindley 1799-1065: Gardener, botanist and pioneer orchidologist s i. 1999
boek van Eric H ansen . U raakt ver-
zeild in een wereld van schoonheid,
passie, smokkelaars, intriges en geld.
Meer dan welke plant ook weet de Orchidee
ook tegenwoordig kwekers,
verzamelaars en wetenschappers te
boeien. In ons eigen land is te
Heemstede Floricultura gevestigd,
een bedrijf dat miljoenen orchideeen
per jaar exporteert.
Een ding nog, een tip van de auteur
Eric Hansen: mocht u binnenkort naar
Turkije gaan, neem dan aan het eind
van uw verblijf geen gedroogde orchi-
deeenknollenpoeder mee. Want geen
douanebeambte zal u geloven als hij
beschuldigend wijst naar een zak Witte
poeder in uw koffer en u antwoord
dat dit de ingredienten zijn voor de be-
reiding van vossentestikelijs. * ■
‘ Deze atinea is ontleend aan E. Hansens' Orchid fever
Titelpagina
Charles Darwin. On the
various contrivances (...).
London.1062
S<*».J63.Bccadi%;1840.
Ingezonden en
Tentoonstellingsprijspenningen
N ijverheids- en wereldtentoonstellingen werden in de 19de eeuw opgezet D o o r P a u l B e n i n § 1
als een wedstrijd waarvoor fabrikanten zieh moesten inschrijven. Een ju ry i f
bekroonde de beste inzendingen en reikte meestal gouden. zilveren of
bronzen penningen uit. De reputatie die men met een behaalde médaillé
verw ierf was een garantie voor het succès van het tentoongestelde
product. 0p den duur werden deze médaillés dan ook gebruikt om reclame *
te maken. Nog steeds worden deze. voornamelijk in de 19de eeuw.
gewonnen penningen op ta l van producten afgebeeld.
Nationale nijverheidstentoonstellingen vonden plaats naast de
vele lokale en provinciate tentoonstellingen en de wereldtentoon-
stellingen die (meestal) buiten Nederland werden gehouden. Veel
deelnemers aan de nationale tentoonstellingen waren ook verte-
genwoordigd op de wereldtentoonstellingen.
DE EERSTE TENTOONSTELLINGEN VAN NATIONALE NIJVERHEID
Rond het midden van de 18de eeuw ontstonden de eerste vereni-
gingen die zich bezig hielden met het bevorderen van industrie.
Zo werd in Nederland in 1777 de Oeconomische Tak van de
Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen opgericht. die
verantwoordelijk is geweest voor een groot aantal in de 19de
eeuw gehouden nijverheidstentoonstellingen. Deze evenementen
werden namelijk gezien als een middel ter bevording van de industrie.
De allereerste nationale nijverheidstentoonstelling is waarschijn-
lijk in 1754 in Wenen gehouden. De eerste Franse tentoonstellingen
die vanaf 1798 in Parijs werden georganiseerd luidden een
hele reeks van dergelijke evenementen in Frankrijk in. Het zijn
deze tentoonstellingen die van invloed zijn geweest op de tot-
standkoming van de vele nijverheidstentoonstellingen buiten
Frankrijk.
negen tentoonstellingen van nationale nijverheid in Frankrijk. Bij
de laatste van deze reeks. in 1849, werd het idee geopperd ook
buitenlandse inzendingen toe te laten zodat de Franse industrie
de vruchten kon plukken van de vergelijking van haar eigen producten
met die van het buitenland. Angst voor concurentie zorgde
er echter voor dat dit plan niet doorging.
ELEMENTEN Reeds bij de eerste Franse tentoonstellingen waren
alie elementen aanwezig die ook later het karakter van deze
evenmenten zouden bepalen. Er werd een tentoonstellingscata-
logus uitgegeven. er was een jury die de producten beoordeelde
en haar bevindingen in een tentoonstellingsrapport neerlegde en
aan de beste ¡nzenders werden penningen toegekend.
1. Droste cacaoblik en
detail met de door Droste
gewonnen prijspenningen.
I
De tentoonstelling van 1798 werd door de Fransen gezien als een
belangrijk wapen in de strijd tegen het toenmalige overwicht van
de Engelse industrie. Na de tentoonstelling in 1798 volgden nog