
Norbert Otthuis
(geb. Hengelo 1925)
'Landschap'
Roodbruin krijt
penseel in grijs
240 x310 mm
Aanwinsten kunstcollectie
Norbert Otthuis
Vorig jaar heeft Teylers Museum een aantal fraaie tekeningen en prenten ten door Marjolein Menalda
geschenke ontvangen, waarvan deze zomer in de 19d®-eeuwse prentenmolen in de
Eerste Schilderijenzaal een selectie is te zien.
(geb. Hengelo 1925)
'Landschap'. 1944
Pen in zwart op
grijs papier
240 x 310 mm
SCHENKING TEKENINGEN VAN NORBERT
OLTHUIS (GEB. HENGELO 1925)
Tot en m et-28 juli wordt een serie tekeningen
getoond die vorig jaar ge-
schonkeri is door de kunstenaar
Norbert Olthuis. Deze schilder en te-
kenaar volgde een opleiding aan de
Rijksakademie voor beeidende kun-
sten te Amsterdam. Hoewel zijn werk
soms aan de abstractie raakt, is hij de
figuratieve traditie altijd trouw geble-
ven. Geliefde onderwerpen zijn men-
sen (vooral portretten), taferelen uit
het circus, landschappen en dieren.
Hij maakte vele reizen, onder andere
in Nubië. De landschappen die hij
daar zag vormden het uitgangspunt
voor de serie bijna abstráete versteen- '
de landschappen, die thans in de prentenmolen
te zien is. Teylers Museum
is bijzonder dankbaar voor deze Schenking
die veertien tekeningen omvat
en een goed beeid geeft van het gete-
kende oeuvre van Norbert Olthuis.
Vakmanschap, fijnzinnigheid en een
enorme liefde voor de tekenkunst
staan daarin centraal.
Norbert Olthuis (geb. Hengelo 1925). Twentse eiken'. 2001. houtskool 500 x 450 mm Norbert Olthuis (geb. Hengelo 1925). "n Paard heeft poten. Geweldig'. ca. 1970. houtskool 500 x 450 mm
SCHENKING VERZAMELING STELTMAN
Kort voor het afscheid van Eric
Ebbinge als directeur van Teylers
Museum, vorig jaar, overhandigde
mevrouw Hermine I. Steltman-Büch
hem officieel de grafiekcollectie die
haar man, de houthandelaar Simon
R.RR. Steltman (1893-1982) vanaf
1933 had opgebouwd. In 1991 organi-
seerde Teylers Museum al een ten-
toonstelling van hoogtepunten uit deze
verzameling k De prenten weer-
spiegelen de voorkeur van Simon
Steltman voor tekenachtige, vlotte
bladen. Hij was er niet op uit om een
systematische verzameling aan te leg-
gen waarin alle belangrijke stromin-
gen en kunstenaars vertegenwoordigd
waren, maar hij kocht uitsluitend wat
hij möoi vond. Dit levert een zeer af-
wisselend en boeiend geheel op.
Duidelijk blijkt de voorkeur van de
verzamelaar voor levendige, losse et-
sen van rond 1900, opgebouwd uit
schetsmatige lijnen met een teken-
achtige allure.
Teylers Museum is mevrouw
Steltman bijzonder erkentelijk voor
deze prächtige en gevarieerde verza-
meling prenten die een waardevolle
aanvulling vormt op de rijke grafiek-
collectie. De bladen zullen in de körnende
jaren worden geregistreerd en,
waar nodig, geconserveerd en geres-
taureerd.
In de prentenmolen is vanaf 30 juli
een keuze te zien van vooral Europese
bladen uit de période rond 1900. In die
tijd maakte de etstechniek, die in de
19de eeuw in onbruik was geraakt,
een nieuwe bloeiperiode door.
Kunstenaars uit diverse landen legden
zieh toe op de etstechniek en maakten
daarin bladen met de meest uiteenlo-
pende onderwerpen, van landschap-
pen tot portretten, van scènes uit de
Eerste Wereldoorlog tot humoristische
voorstellingen. In de prentenmolen
is werk te zien van de Engelse
kunstenaars Brangwyn, Blampied,
Robins, Short en Gaskeil. Frankrijk is
vertegenwoordigd met Daumier,
Chahine, Roussel, Appian en Brouet.
Voor deze laatste kunstenaar had
Steltman een speciale voorkeur.
Verder is er werk van de Zweed Zorn,
de Duitsers Schmutzler, Wilm, en
Ury, en de Nederlanders Jozef Israëls,
Bauer, Eekman en Van Raaij.
Over enige tijd zal er nogmaals aan-
dacht worden besteed aan de
Steltman-collectie, dan met bladen uit
de 16de tot en met de 18de eeuw.
De Zwitsers-Franse schilder en graveur
Steinlen werd bekend om zijn affiches
en illustraties van alledaagse typen,
dikwijls met een socialistische teneur.
De humorist, illustrator en karikaturist
verkeerde in kringen van geëngageerde
schrijvers en kunstenaars met radicale
opvattingen, onder wie Emile Zola en
Aristide Bruant. Hij ontmoette hen in
de cafés en cabarets van Montmartre,
zoals Le Chat Noil. Steinlen maakte
talloze illustraties voor hun publica-
ties, bijvoorbeeld voor de tijdschriften
Gil Bias en Le Chambard Socialiste.
De productieve kunstenaar werd bijzonder
populair door zijn verbeelding
van het alledaagse leven en de sociale
ongelijkheid in de grote stad.
Théophile Alexandre
Steinlen
(Lausanne 1859-1923
Parijs)
Zingende groep in
nachtelijk Parijs'
Litho