
Van Pieren
en sluizen
Op 1 november 1876 werd het Noordzeekanaal feestelijk geopend door
koning Willem III. Ter gelegenheid van het 1 2 5 -jarig bestaan t/m 13 januari
in de Aquarellenzaal een tentoonstelling met circa vijftig foto's van vader en
zoon Oosterhuis. C. van der Aa en J. Chrispijn te zien. Deze vroegste foto's
van de aanleg van de pieren en de bouw van de sluizen bij IJmuiden zijn
gemaakt in de periode 18 6 8 -1 8 95 en bevinden zich in de collecties van het
Rijksarchief in Noord-Holland en de Archiefdienst van Kennemerland. beide
te Haarlem.
Het Noord-Hollands Kanaal, aange-
legd voor een beter bereik van de haven
in Amsterdam, bleek al direct bij
voltooiing in 1825 te smal en te on-
diep. Besloten werd een kortere vaar-
verbinding met de Noordzee aan te
leggen door het graven van een kanaal
door 'Holland op zijn smalst'. Veel
plannen werden ingediend en terzijde
geschoven. Uiteindelijk werd in
1861 vergunning verleend aan het
plan van J.G. Jäger (1829-1884). Zijn
plan voor de aanleg van het kanaal
was gebaseerd op een ontwerp van
W.A. Froger (1812-1883). Met enkele
wijzigingen werd het plant en uitvoer
gebracht.
In december 1862 ging de Tweede
Karner akkoord met de plannen voor
de aanleg van de nieuwe scheepvaart-
verbindingen voor Amsterdam en
Rotterdam. In november 1863 richtte
men de Amsterdamsche Kanaal-
Maatschappij op die zowel voor de
uitvoering van het Noordzeekanaal
verantwoordelijk was alsook de financien
beheerde. Kapitaal voor de aanleg
van dit werk zou deels van de Staat en
deels van de gemeente Amsterdam
komen. Ook werd door middel van de
uitgifte van aandelen het benodigde
geld verworven.
Voor de uitvoering van de aanleg van
het Noordzeekanaal nam men Engelse
ingénieurs aan van de aannemersfir-
ma Henry Lee & Son. De kennis voor
het graven van een kanaal en de aanleg
van een zeehaven ontbrak bij
Nederlandse ingénieurs. Het gehele
karwei kwam onder leiding van de
Nederlandse waterstaatsingenieur
Justus Dirk (1825-1886). Begin 1865
waren de organisatorische en financië-
le zaken geregeld en kon men beginnen.
Men had gehoopt dat de kroon-
prins van Oranje, die erevoorzitter
was van de Kanaalmaatschappij, de
eerste spade in de grond zou steken,
maar door het overlijden van diens
grootmoeder Anna Paulowna, begin
maart 1865, kon dit niet doorgaan en
Pieter Oosterhuis. Titaan
bij betonblokken. Onder
de kraan zitten twee
kleine jongetjes en staat
een ingénieur.
(datum in betonblokken
18-6-1867)