
5 ‘Rupert and the
April Fool’ van John
Harrold en Ian
Robinson, 1991.
Bestall vertelt in een interview dat op een gegeven
moment zoveel mensen voor de Rupert-fabriek
werkten dat hij regels had gemaakt: zoveel ruiten in
de broek, zoveel in de das, enzovoort. "The horizontal
stripes I insisted on so that any assistant that came
along put him in the right trousers!”
Vanaf 1952 neemt Alex Cubie het werk voor Rupert
adventure series voor zijn rekening, 00k al blijft Bestall
de hoofden van Rupert en zijn vriendjes grotendeels
doen. Als Bestall in 1973 00k ophoudt met het werk
voor de Annuals, neemt Cubie dit van hem over. De
meeste Rupert-fans vinden hem de minst succesvolle
Rupert tekenaar. Rupert is nauwelijks meer
herkenbaar, noch hebben zijn vriendjes de uitstraling
die Tourtel en Bestall hen hadden gegeven.
betrokken bij de Annuals tot hij zieh in 1982 echt
terugtrekt.
Bestall is nooit getrouwd geweest. Nadat zijn moeder
in 1964 is overleden, woont hij voor het eerst alleen.
Net als zijn moeder die 100 werd, bereikt Bestall een
hoge leeftijd. Hij overlijdt in 1986 op 93-jarige leeftijd.
Huidige stand van zaken
Nadat Bestall zieh heeft teruggetrokken, wordt het
werk verdeeld: een tekenaar tekent de plaatjes, een
schrijver schrijft de tekst (nog altijd op rijm). Eerst zijn
dat Alex Cubie en Frederick Chaplain. Na hun
pensionering krijgen diverse kunstenaars de
mogelijkheid uit te groeien tot de nieuwe Rupert
tekenaar. Degene die uiteindelijk gekozen wordt als
Rupert and the April Fool — - 29
IN no time at all the pals are
sitting down to a splendid party
spread. “This is fun!" cries the
Jester. “I can't remember meeting
so many new friends!" As
soon as tea is over, Willie asks
him to read out some of his
new jokes. “I’d be delighted!"
he smiles. IWhat's so friendly it
spends all its time waving?"
The sea?" suggest Gregory. “A
fan!" laughs Tigerlily. “What
goes up but never comes
down?" Nobody can guess, so
the Jester has to tell them.
"Smoke, of course!" he chuckles
...
© Express Newspapers pic 1992
Hoewel Bestall in 1965 stopt met het tekenen van
Rupert verhalen voor de Daily Express, blijft hij nog
acht jaar de omslagen tekenen voor de Annuals, tot
hem in 1973 iets vreselijks overkomt. Een nieuwe
directeur van de Daily Express geeft dat jaar opdracht
Rupert met een witte vacht af te drukken in plaats
van de door Bestall getekende bruine. Hij wist niet
dat Rupert op de voorkant altijd met een bruine vacht
werd afgedrukt als hommage aan Tourtel. Als Bestall
ziet wat er is gebeurd, weet hij zeker dat dit zijn
laatste werk voor de Annual is. Hij schrijft hierover:
‘The whiting of Rupert on the cover is an experiment
by the management — without any agreement by me...
so I asked for my name to be taken off...’ De directie
zegt aile boeken uit de handel te halen en nieuwe te
maken met de oorspronkelijke bruine vacht. Van die
laatste zijn er echter zo weinig bewaard gebleven, 00k
bij verzamelaars, dat aangenomen kan worden dat er
maar een paar zijn gedrukt om Bestall te vriend te
houden.
Ook al tekent hij niet meer, Bestall blijft toch
de opvolger van Bestall is John Harrold. James
Henderson schrijft de tekst. Als de laatste zieh in
1990 terugtrekt wordt het schrijven en verzinnen van
de verhalen overgenomen door Ian Robinson, (afb. 3)
Daarnaast neemt hij de samenstelling van de Annuals
voor zijn rekening. ledere zondag verschijnt Rupert in
kleur in de Sunday Express. Dat zijn andere verhalen
dan die dagelijks worden afgedrukt in de Daily
Express.
Ruperts populariteit is in Engeland sinds 1920
nauwelijks afgenomen. Sinds 1983 bestaat er zelfs de
fanclub ‘The Followers of Rupert’ waarvan ondermeer
Paul McCartney en John Cleese lid zijn. De videoclip
The Frog Song van Paul McCartney uit 1984 is
gei'nspireerd op de ‘endpaper’ van Bestall in de
Annual van 1938. Het was na Michael Jackson de
meest verkochte video van dat jaar.
Nederland
Waarom Rupert Bear in het Nederlands vertaald is
6 a Eerste afbeelding
van Bruintje Beer in
hetAlgemeen
Handelsblad, 5
november 1929. Het
verhaal is nog niet in
rijm geschreven.
6 b Vanaf het tweede
verhaal wordt Bruintje,
Beer ook in Nederland
op rijm gezet. De eerste
aflevering staat op
3 december 1929 in de
krant.
met Bruintje Beer is niet met zekerheid te zeggen.
Waarschijnlijk heeft hij die naam te danken aan de
eerste gekleurde boekomslagen die Mary Tourtel
heeft gemaakt. In de krant werd Rupert altijd
afgebeeld in zwart-wit, maar voor de omslagen van de
eerste Engelse bundels kiest zij een bruine vacht.
De eerste aflevering van Bruintje Beer in ons land
Staat 3 november 1929 in het Algemeen Handelsblad in
de rubriek ‘Voor Jonge Oogen’. (afb. 6a en b) Vrij snel
na het Handelsblad beginnen ook het Nieuwsblad van
het Noorden, het Leeuwarder Nieuwsblad en het
Nieuwsblad van Friesland met Bruintje Beer verhalen.
De verhalen worden in dezelfde volgorde afgedrukt
als die in het Handelsblad.
Met Wim Das uit Pick-nicken
• De dag, nadat Bruin Beer weer in de slad gekomen is, — hij was
met zijn iMoeder naar het strand geweest — klopt ieunaud aan de
deur. Wie kan dat zijn, denkt Bruin Beer.
Hij gaat kijken en tot zijn grote vrcugde ziet hij dat het Wim Das,
zijn liefsle vriendje, ia
„Zeg Bruin vraag je iMoeder of je met mij en: de twceling Ko en
Nijn naar het bos mag gaan pick-uicken. Zou ze het gocd vinden?”
BRUIN’S GROOTE REIS.
No. L — „Ren brief voor mij 1” roept Bruintje uit en hij kijkt
heel verbaasd. Vlug opent hij de enveloppe en h&alt den brief er uit.
En opgewonden roept hij dan : „Het is van Freddie Snuit ! O, Moes, hij
ia immers nu weer thuia, in ’t land hier ver vandaan. Hij vraagt of ik
daar bij hem kom! Zou Pa me laten gaan!”
In het archief van het Handelsblad is een deel van de
correspondentie met de Daily Express uit de begintijd
bewaard gebleven. Er is nogal wat gecorrespondeerd
over de prijs die het Handelsblad moest betalen. In de
vroegste brief hierover (3 September 1929) schrijft de
directie van het Handelsblad dat zij de prijs te hoog
vindt gezien de hoeveelheid werk die nog verricht
moet worden voordat tot afdrukken overgegaan kan
worden (‘... as we will have a lot o f work in re-writing
the verses and here and there some work at the
blocks too,, we think that the price becomes rather
high for us’).
Het Algemeen Handelsblad betaalt uiteindelijk 123
pond per zes maanden. ledere zes maanden wordt het
contract verlengd. In 1933 schrijft het Handelsblad dat
zij graag meer zekerheid wil wat betreft de verlenging
van het contract: ‘... we may expect that you will
continue the agreement henceforth,..., as long as Mrs.
Tourtel will give you the drawings.’ De directie wil
een opzegtermijn van drie maanden in plaats van de
voorgestelde een maand omdat ‘we cannot within a
month furnish another good childrens series’ (brief
van 7 december 1933).
De matrijzen van de verhalen worden ruim van •
tevoren opgestuurd. Soms ging dat fout. Zo is het
vervolg op het verhaal ‘Bruintje Beer en Beppo Aap’
(maart/april 1930) niet op tijd aangekomen, zodat
illustratoren in dienst van de krant twee dagen
moeten zien te overbruggen met een ‘verzonnen’
Bruintje Beer. (afb. 7a en b) ‘By some unforeseen
accident we missed yesterday (13th April) Rupert. We
telegraphed for new matrixes. In the meantime one of
our editors drew a Rupert...’, aldus de directie.
In juni 1 931 kiest men een andere oplossing. Mogelijk
is een gedeelte van het verhaal ‘Bruintje Beer en de
toverspeelgoedmaker’ nog niet gearriveerd of niet op
tijd vertaald. In aflevering 30 (8 juni) ontsnapt
Bruintje door van een hooiwagen af te springen. De
volgende dag wordt hij afgebeeld met zijn hoofd,
duimen en een been in het verband. Volgens de
redactie is hij ongelukkig terechtgekomen. De dag
daarna wordt opnieuw een foto van een beertje in
verband afgebeeld, parmantig in een stoel. Daaronder
staat de opgewekte mededeling dat het beter gaat en
dat de dokter heeft gezegd dat hij morgen weer de
oude is. (afb. 8) En inderdaad, op 1 1 juni vervolgt het
verhaal met aflevering 31 alsof er niets gebeurd is.
Bruintje Beer cult
Het Algemeen Handelsblad cultiveert het succes van
Bruintje Beer. Zo wordt op 1 1 januari 19 3 1 een
prijsvraag uitgeschreven vanwege Bruintje’s
‘ongekende populariteit’. De prijsvraag is ‘in een
gedichtje van ten hoogste vijf coupletten de figuur
van Bruintje en zijn avonturen te bezingen, zöö dat de
tekst zieh leent om later op muziek te worden gezet’.
De winnaar ontvangt 73 gulden. Er zijn zoveel