Het meest spectaculaire onderdeel
van Zaal i is Teylers Adventure. Dit
online computerspel kan alleen ge-
speeld worden in het museum.
Hiertoe is in het museum een apart
netwerk ingericht met 16 computer-
schermen: tien flatscreens in Zaal i,
vier schermen in het Museumcafe en
twee in het Educatief Paviljoen.
Een speler die op Teylers Adventure is
ingelogd komt op een bepaald moment
in contact met Minx, een meisje
uit de toekomst dat hulp nodig heeft
om het museum te redden. Een hebbe-
rige erfgenaam van Pieter Teyler
dreigt namelijk de complete collectie
van het museum verkopen. Het is aan
de spelers om deze ramp te voorko-
men en de loop van de gebeurtenissen
te veränderen. De speler moet de af-
zonderlijke collecties veilig stellen
door bepaalde opdrachten uit te voe-
ren. Deze kunnen alleen'begrepen
worden als in de museumzalen bepaalde
inzichten worden verkregen.
Een aantal clues wordt alleen via de
computer gegeven. Teylers erfgenaam
doet er ondertussen alles aan om het
ingrijpen van de spelers te voorko-
men. De tijd dringt... en dan blijkt de
grote elektriseermachine in zijn virtu-
ele vorm een onmisbaar hulpmiddel
om de benodigde energie op te wek-
ken voor een connectie met de toekomst.
Naast het Adventure draait een CD-
Rom jukebox, waarmee men een selec-
tie CD-Roms kan bekijken die betrek-
king hebben op de collectie van Teylers
Museum. Deze selectie wordt regelma-
tig aangepast zodat men nooit het ge-
voel heeft ailes al gezien te hebben.
Het derde onderdeel van Zaal i is de
website, die inspeelt op de nieuwste
trends in de internetwereld: de website
is niet lineair opgebouwd waarbij
men klikt van hoofdlijn naar detail,
maar aile informatie wordt uit een online
database gehaald. In de website
zijn foto's van objecten gerelateerd
aan kennis over het voorwerp; een be-
roemdheid die er ooit naar gekeken
heeft, een verhaal dat erover de ronde
doet, of een ander voorwerp dat er
mee te maken heeft en je weer op een
ander spoor brengt. De bezoeker
dwaalt associatief van de ene informatie
naar de andere, zonder dat er hiérarchie
in de informatie valt te bespeu-
ren. Hiermee benadert het surfen op
de website een wandeling door het
echte museum, waar men ook zijn eigen
weg moet vinden.
Vanaf 26 oktober a.s. is het zover, en
zal Zaal i geopend worden. Voor
Marijke Naber betekent dit echter
geen afscheid van Teylers Museum.
Inmiddels is ze aangesteld als Hoofd
Communicatie van het museum.
"Soms vraagtmen mij wel eens of
Teylers Museum niet erg klein is na
het Louvre. Ik vind het een verade-
ming, omdat iedereen heel erg bij el-
kaars werk betrokken is. Er is meer
een gevoel van 'samen' maken we er
iets moois van.
Voor elk museum, groot of klein,
geldt dat een museum nooit alleen
kan teren op zijn bekendheid.
Een museum leeft door zijn publiek,
en dat publiek moet steeds weer op-
nieuw gezocht en binnengehaald
worden. Teylers Museum kan dat
enerzijds door zijn authentieke sfeer
en charme, anderzijds met de enorme
diversiteit aan kwalitatief hoogstaan-
de tentoonstellingen en publieksvoor-
zieningen als Zaal i. ” ■
Tekeningen van Mynke Buskens
Een tentoonstelling in het
Prentenkabinet van 13 September
t/m 3 november 2002
Enige tijd geleden is een ongewenste bezoeker binnengedrengen in het huis van
kunstenares Mynke Buskens. Na dit voorval heeft zij uit een gevoel van onveiligheid een
beveiligingscamera geïnstalleerd naast haar voordeur. die registreert wat zieh afspeelt
op de stoep. Op het televisiescherm is constant een beeid te zien van de twee bomen
aan weerszijden van de stoep. eventuele bezoekers en bet spel van licht en donker. 5
Mynke Buskens raakte geintrigeerd door dit beeid en maakte gedurende een ja a r met
grote regelmaat tekeningen op A 4-formaat van deze televisiebeelden. alle met
grafietpoeder. potlood en gum. Dit leverde een reeks op. waartetkens. als in losse
filmbeeiden, schaduwen ontstaan en verschuiven onder invloed van de stand van de zon
en andere weersomstandigheden. De ene keer zijn er diepe schaduwen van bomen in
D o o r M a r j o t e i n M e n a i d a blad, de volgende keer vage omtrekken van kale takken. Er figureren geen mensen in
F o t o s P e t e r C o x de tekeningen. wel verschijnt er eens een auto of een tuintafeltje met stoelen.
1 TEYLERS 1