
7 Robert Crumb, Mode
O Day and her pals,
B elle d'un jour.
Arcade, een mislukte poging om een Europees
stripblad op de markt te brengen. In 1977 legde de
belasting hem een nabetaling op van vele
tienduizenden dollars. Een openbare geldinzameling
hielp hem uit de brand. In 1978 trouwde hij Aline
Kominsky. Met de achteruitgang van de
hippie-beweging raakte 00k zijn naam wat in de
vergetelheid. Maar door zijn vele fans over de gehele
wereld die zijn producten nauwgezet volgden, kon
Crumb onafhankelijk blijven werken.
Hij vestigde zieh in de buitenwijken van San
Francisco waar hij meewerkte aan Co Evolution
Quaterly, een driemaandelijks verschonend ecologisch
tijdschrift. Voor een platenmaatschappij ontwierp hij
geillustreerde kaartspelen, waarop de beste
vertegenwoordigers van de Amerikaanse volksmuziek
uit de jaren twintig en dertig zijn afgebeeld. In 1981
bracht hij het tijdschrift Weirdo uit, waarvan hij alle
omslagen ontwierp en enige van zijn beste verhalen
publiceerde. Net zoals in het verleden leverde Crumb
commentaar op de Amerikaanse samenleving met de
figuur Mode O’Day, het prototype van de geslaagde
yuppie. Ook illustreerde hij twee novellen van Charles
Bukowski en schreef biografieen over zijn meest
geliefde jazzmusici.
De Duitse uitgever Zweitausendeins startte in 1981 de
publicatie van zijn volledige verzameling schetsen,
waarvan de oplage binnen enkele maanden was
uitverkocht. In 1988 bracht een Amerikaanse uitgever
met groot succes opnieuw zijn volledige werk uit. Een
jaar later verscheen zijn eerste Franse boek (Mes
Femmes). Zijn liefde voor de Franse volksmuziek en de
contacten met het stripmuseum te Angouleme waren
de reden dat hij zieh vorig jaar in het zuiden van
Frankrijk vestigde. Het tekenen gaat onverminderd
voort.
Bert Sliggers
3 0 6 6 0 , %
HOW 0O \O U
U K 6 MY N & V
HAIRCUT? r r
Groeien, snoeien, bloeien
Vier eeuwen getekende tuinen, parken en bloemen uit eigen bezit
Wie alleen beschikt over een met kunstgras bedekt betonnen balkonnetje op
het noorden, slechts bevolkt door spinnen, heeft binnenkort de kans om weg
te dromen in tuinen en parken uit de 16de tot en met de 20ste eeuw. De
tentoonstelling, van 4 juli t/m 6 September a.s. in Teylers Museum, sluit aan
op het programma dat de cultureel-toeristische zomermanifestatie Toer-in
Noord-Holland 1992 belooft.
In het iöde-eeuwse Italie, waar men zieh weer bewust
werd van de ideeen over tuinaanleg in de oudheid,
ontstond de geometrische renaissance-tuinaanleg. Ook
invloeden uit bijvoorbeeld het Midden-Oosten
hebben hun Stempel gedrukt op deze tuin, die gezien
werd als een weerspiegeling van de volmaakte
goddelijke schepping. De wilde natuur werd volgens
ideale principes door de mens geordend en verfraaid.
De tentoonstelling begint met een iöde-eeuwse
gravure, waarop de paradijselijke Hof van Eden te
zien is, met Adam en Eva temidden van prächtige
bomen, bloemen en dieren.
Het aardse paradijs is weergegeven op een grote
gravure naar David Vinckboons. In een schitterend
park geniet een gezelschap volop van muziek, lezen en
dans. Men picknickt op grasvelden, waar bedienden
gekoelde wijn aanreiken en men vaart in met takken
versierde gondels, converseert en vrijt in prieeltjes.
8 J.P . Visser Bender
naar Jacob Cats, 'April',
verkoop van
voorjaarsbloemen b ij
een kwekerij, ca. 1800,
pen in bruin, penseel in
grijs en bruin over
zwart krijt, 131 x 182
mm. (Teylers Museum)
De renaissance-tuinaanleg heeft zieh vanuit Italië over
West-Europa uitgebreid. De baroktuin heeft in
Frankrijk tijdens de regering van Lodewijk XTV haar
hoogtepunt gekregen.
bloembedden. Op de schitterende tekeningen van het
Huis Heemstede (bij Houten) is de plattegrond in
vogelvluchtperspectief weergegeven. Het huis is
duidelijk de kern van het terrein. Ook kan men
blikken in het park waar men mensen verstoppertje
ziet speien in de schaduw van de geschoren hagen en
uitrusten in een waarlijke grot, versierd met schelpen
en stucco.
Rond het midden van de 18de eeuw ontstond de
Engelse landschapstuin, een type dat veel nagevolgd
werd in Europa.
De ingekleurde etsen van Elswout laten een
schijnbaar natuurlijk gevormd park zien, met
onverwachte doorkijkjes, een dorisch tempeltje,
grillige vijvers en verschillende soorten loofbomen. In
werkelijkheid echter is dit landschap zorgvuldig
gepland.
Ook van inheemse en exotische vogels, herten en
andere dieren, die de parken en tuinen bevolkten, zijn
bladen te zien. Uiteraard zal ook de bloemtekening
aan bod komen. Een blad met een i8de-eeuwse
kwekerij en een bloemenmarkt in Rotterdam tonen
waar de tuinliefhebber zijn bloemen en planten kon
kopen om zijn eigen tuin te verfraaien.
Marjolein Menalda
Tevens worden voor het eerst in de monumentale
tekeningenstandaard uit de 19 de eeuw hedendaagse
tekeningen geexposeerd: een serie van 13 tekeningen door de
Bloemendaalse kunstenaar Erik Prins (195 3). Als in een
boek, waar steeds twee bladen gelijktijdig te zien zijn,
worden deze tekeningen in paren getoond, waarbij iedere
keer het thema, de gebruikte techniek en de papiersoort
overeenkomen.
De tekeningen gaan uit van een vorm die het midden houdt
tussen menselijke tors en boomstronk. Door de gebruikte
materialen en een spontane en intuitieve lijnvoering
verändert de betekenis van de vorm. De tentoonstelling in de
standaard wordt begeleid door een catalogus waarin de
afbeeldingen van de tekeningen in dezelfde combinaties zijn
opgenomen.
Ook in Nederland zijn er talloze voorbeelden van
deze geometrisch aangelegde tuinen met geschoren
hagen, vormbomen, terrassen, fonteinen, berceaus en