
<4
i Robert Crumb, Fritz
the Cat.
2 Robert Crumb, My
troubles With Women.
4 Robert Crumb, My
troubles With Women.
3 Robert Crumb, My
troubles With Women
P arti.
Katholieke opvoeding
Crumb werd in 1943 te Philadelphia geboren. Een
streng katholieke opvoeding heeft een onwisbaar
Stempel op hem gedrukt. A1 vanaf zijn tweede jaar
nam hij zijn toevlucht tot het tekenen. Als
hartstochtelijk striplezer maakte hij op den duur
samen met zijn broer Charles zijn eigen ‘comics’. In
1958 publiceerden ‘Chuck en Charles’ hun blad Foo
met verhalen die geinspireerd waren op het tijdschrift
Mad, opgericht door Harvey Kurtzmann. Ook zijn
tweede hartstocht werd geboren: de Amerikaanse
volksmuziek uit de jaren twintig en dertig. Crumb
a t m m , mom. 'ar d ap w e re m a k ik s
A BftP IMPRESSION OK THE Kfog.,» /----- — — ------
leerde oekelele, gitaar en later mandoline spelen.
Tegelijkertijd begon hij 78-toerenplaten te verzamelen
waarvan hij er inmiddels vele duizenden bezit.
Langzamerhand begon Crumb zieh los te maken van
zijn katholieke opvoeding, waardoor hij zeer werd
bei'nvloed. Crumb was een gesloten, overgevoelig en
ziekelijk verlegen kind. Om zieh staande te houden
tekende hij onophoudelijk, geheel overtuigd dat er
voor hem geen plaats was in de wereld van de
Amerikaanse stripverhalen. Op achttienjarige leeftijd
tekende hij de eerste avonturen van Fred, de
familiekat, die al snel de naam van Fritz kreeg.
Wenskaarten
In die tijd ontvluchtte Crumb het ouderlijk huis,
verhuisde naar Cleveland en trad in dienst bij
American Greetings Card, gespecialiseerd in het
uitgeven van wenskaarten. Hier werkte hij
achtereenvolgens als kleuretser, ininkter en ontwerper
van wenskaarten en verwierf op die manier een
unieke technische vaardigheid. Hier introduceerde hij
zijn ronde, disney-achtige figuren, die jarenlang zijn
handelsmerk waren. Tegelijkertijd tekende hij zijn Big
Yum Yum Book, dat later zou worden uitgegeven.
In maart 1964 trouwde hij met Dana Morgan die hij
twee weken eerder had ontmoet. Het werd een
stormachtig huwelijksleven, dat meerdere malen
onderbroken werd en in 1977 ontbonden.
In 1965 publiceerde Harvey Kurtzmann een tekening
van Fritz the Cat in Help en ter gelegenheid van
Crumbs huwelijksreis stelde hij geld beschikbaar voor
een getekend verslag van zijn reis door de
Oostbloklanden. Bij zijn terugkomst kreeg hij een
dergelijke opdracht voor een reportage over Harlem.
6 Robert Crumb, Anal
Antics.
5 Robert Crumb, Fritz
the Cat Superstar.
Crumb vestigde zieh in New York en werkte voortaan
voor Help. Hij tekende voor zijn plezier meerdere
volledige stripverhalen over Fritz die later zouden
worden uitgegeven.
Undergroundcultuur
In New York, waar de eerste tekenen van de
hippie-beweging zichtbaar werden, begon Crumbs
stormachtige carrière als striptekenaar. Hier ontdekte
hij de stimulerende werking van LSD, die niet alleen
zijn manier van leven maar ook van tekenen zou
beïnvloeden. Zo ontstonden onder andere zijn figuren
Mr. Natural, Angelfood Me Spade en Mr. Snoid, die
het symbool van de undergroudcultuur werden.
Crumb stopte met het ontwerpen van wenskaarten
maar ook met zelfcensuur en gaf zieh geheel over aan
zijn bizarre waanvoorstellingen.
Tijdens een verblijf in San Francisco kwamen zijn
illustraties terecht in de alternatieve pers, waarmee hij
voor het eerst naam maakte. Zijn eerste zelfstandige
strip Zap uit 1967 was direkt een groot succès en werd
al snel een mythe van de hippiecultuur. Zijn
fantäsierijke humor drukte een Stempel op talrijke
kunstenaars die besloten zijn stijl te volgen. In korte
tijd kwamen vele collega’s (Shelton, Moscoso, Clay
Wilson, Spain, etc.) naar San Francisco, waar zij de
beweging van undergroudstrip vormden.
PAY AT THE SCRtpT CO Um im CE J
!r w e u > I THINK f T t L
OMR 8 » 6 6 B S r svccess since th 6
p a s t
THU m m A M IU -K JK /
mm r, a a uw *
^ 6A6& «
Crumb publiceerde in snel tempo een enorme
hoeveelheid comics, die onmiddellijk een ‘must’
werden. Het onderwerp was meestal zijn eigen
generatie die hij scherp bekritiseerde. Ook politieke
en maatschappelijke ontwikkelingen waren zijn
thema’s. Hoewel Crumb de hippiecultuur
verafschuwde, werd hij toch een internationaal
bekend figuur van deze beweging. Zijn werk werd
gepubliceerd in alle bladen van de Europese
alternatieve pers. Voor Janis Joplin ontwiep hij twee
platenhoezen. Het was voor hem een periode van
persoonlijke bevrijding. Zijn pasverworven
beroemdheid stelde hem in Staat zijn verlegenheid te
overwinnen. In 1968 verliet Crumb San Francisco en
vestigde zieh in een commune op het platteland.
Geschokt
Traditionele uitgevers die Crumb benaderden, kregen
bij hem geen gehoor. Nog steeds werkt hij aan
goedkope strips volgens de toen geldende
denkbeeiden. De enige commerciele stap die hij met
tegenzin zette (zijn vrouw Dana tekende het contract),
was de tekenfilmbewerking van Fritz the Cat. Woedend
over het eindresultaat, liet Crumb zijn naam van het
doek verwijderen en tekende vervolgens Fritz
Superstar. Hierin nam hij wraak door zijn
hoofdpersoon om het leven te brengen.
In 1973 ontmoette hij Aline Kominsky die ook strips
tekende. Zij verlieten de commune om samen te gaan
wonen. Crumb werd lid van de Cheap Suit Serenaders, ,
een jazzband die akoestische muziek deed herleven.
Door het grote succès, talrijke concerten en meerdere
platen, was Crumb zo van zijn stuk gebracht dat hij
besloot de band te verlaten. Hij werkte harder dan
ooit en ondervond de eerste moeilijkheden van de in
opkomst zijnde vrouwenbewegingen die geschokt
waren door zijn bizarre kijk op vrouwen.
Realistische tekenstijl
Vanaf 1975 stopte Crumb definitief met drugsgebruik
en ontwikkelde een meer realistische tekenstijl, vooral
bei'nvloed door grote Engelse illustratoren uit de i7de
en i8de eeuw.
Tijdens een depressie van vijf jaar publiceerde hij in