
Mededel ingen 19
Teylers Magazijn vormgegeven
Teylers Museum toont al enige tijd zijn
nieuwe gezicht aan de hand van fraai-ogende,
informatieve folders en een nieuwe huisstijl
(ontwerp Harry N. Sierman). Ook het
Magazijn mocht na 25 nummers niet
achterblijven, zodat aan grafisch vormgever in
opleiding, Michael Snitker, werd gevraagd een
nieuw ontwerp te maken. Hij was al eerder
betrokken bij enkele van onze affiches, de
Springer-catalogus en de Michelangelo-folder.
De nieuwe opzet ligt voor U. Voortaan is het
mogelijk de ‘brei’ van tekst wat evenwichtiger
over de pagina’s te verdelen, hoofd- van
bijzaken te onderscheiden en meer aandacht
te schenken aan de illustraties. Hopelijk
bevalt het resultaat U even goed als de
redactie.
Teylers Museum breidt uit
Eind vorig jaar kwamen de uitbreidings- en
nieuwbouwplannen van Teylers Museum
voor het eerst in de pers naar buiten. Vooral
door de aanschaf van gebouw Zegelwaarden,
achter in de museumtuin, ging een lang
gekoesterde wens in vervulling. Door
verbouwing en aanpassing van dit pand zal
het mogelijk worden de niet geexposeerde
collecties verantwoord in depots onder te
brengen. Ook zal Zegelwaarden in de nabije
toekomst onderdak moeten bieden aan alle
museummedewerkers met hun
respectievelijke afdelingen, waaronder een
studiezaal voor de kunstverzamelingen, een
restauratie-atelier en werkplaatsen voor de
fotografische en technische dienst
De nieuwbouw is gepland aan de oostzijde
van het museum en zal een aan het zieht
onttrokken binnentuin meer bij het museum
betrekken. De nieuwbouw voorziet in een
vergroting van de expositieruimte en aan
meer publieksgerichte voorzieningen, zoals
een museumwinkel, een educatieve ruimte en
een koffie- en lunchgelegenheid. Voor deze
nieuwbouw werd begin dit jaar een
architectuurwedstrijd onder motto
uitgeschreven. De prijsvraag is openbaar,
maar een achttal architecten is uitgenodigd
om aan de wedstrijd deel te nemen,
waaronder Cepezed, Kees Christiaanse,
Hubert-Jan Henket, Mart van Schijndel, Rudy
Uytenhaak en Moshe Zwarts. De
sluitingsdatum is 12 april 1990. De jury,
onder voorzitterschap van drs. R.J. de Wit,
bestaat uit Wiel Arets, A. Bodon, Wim
Crouwel en Tjeerd Dijkstra. Na afloop van de
wedstrijd zal het museum in beginsel aan de
eerste prijswinnaar opdracht verlenen tot het
maken van een voorlopig ontwerp voor de
gehele uitbreiding. Eventueel wordt aan
enkele deelnemers een meervoudige opdracht
verstrekt. Het is de bedoeling de ingezonden
ontwerpideeen in de zomermaanden te
exposeren.
Momenteei hebben ca. 300 architecten
gereageerd op advertenties in de
architectuurvakbladen. Dat betekent een
zware taak voor de jury. Aan de andere kant
is het verheugend dat zoveel architecten de
uitdaging aandurven om met grote
omzichtigheid Nederlands oudste museum
aan te passen aan de nieuwe situatie. Het
streven van Teylers Museum is dat de
aanpassing van gebouw Zegelwaarden en de
realisatie van de nieuwbouw over vier jaar tot
stand gekomen zijn.
Bouwtoeslag
Het spreekt vanzelf dat de bovengeschetse
operatie vele miljoenen guldens zal kosten.
Door een structurele verhoging van onze
jaarlijkse subsidie van WVC was het mogelijk
het gebouw Zegelwaarden te verwerven, maar
dit is nog maar het begin. Momenteei worden
plannen voorbereid voor fondswerving,
waarover in een volgende Nieuwsbrief meer
te melden zal zijn. Daarnaast helpen ook de
kleine beetjes.
Daarom zal het museum vanaf 24 februari
voor alle bezoekers een bouwtoeslag heffen
van f 2,50 per persoon (kinderen t/m 15 jaar
f 1,00. Hiervoor krijgen bezoekers een
speciaal kaartje uitgereikt waarop de reden
van deze ‘vrijwillige’ bijdrage wordt
toegelicht. In de hal zal door middel van een
plattegrond de geschiedenis en de
uitbreidingsplannen ❖an het museum worden
gevisualiseerd.
Portretten van honderdjarigen
Op 9 december vorig jaar werd in het
museum een tentoonstelling geopend over
honderdjarigen in de portretkunst. De nadien
druk bezochte expositie mocht zieh
verheugen op uitgebreide aandachtop
televisie (k r o — Hans van Wilgenburg op
maandagavond,. r t l v Ontbijtshow), radio
(t r o s Ontbijtshow, n c r v Studio 5 3 , v a r a Voor
wie niet kijken wil, Factor 5 , a v r o Andere
koffie, Wereldomroep) en in de pers (o.a.
Volkskrant, Parool, AD, Telegraaf,
Noordhollands Dagblad, Leids Dagblad,
Gooi en Eemlander, Utrechts Nieuwsblad,
Reformatorisch Dagblad, en tal van andere
bladen, waaronder enkele uit de bejaarden-
en gezondheidszorg). Opvallend was het groot
aantal inhoudelijke artikelen over de
geëxposeerde en nog levende centinarissen.
SIME 1990 in Parijs
Van 20 t/m 28 januari 1990 werd in het
Grand Palais te Parijs de tweede ‘Salon
International des Musées et des Expositions’
gehouden. Teylers Museum en het Frans
Halsmusuem ontbraken hier niet en
presenteerden zieh als Les Musées de
Haarlem. Twee andere Nederlandse
museumvertegenwoordigers waren het Van
Gogh Museum en Paleis Het Loo. Op deze
museumbeurs waren ongeveer 300 musea uit
Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland,
Zwisterland en Groot-Brittanië
vertegenwoordigd. Daarnaast gaven een aantal
museale toeleveringsbedrijven een kijkje
achter de schfermen. Doel van de SIME was
om de musea onder de aandacht van het
grote publiek te brengen, al dan niet
professioneel (denk aan de toeroperators).
Teylers Museum bracht de körnende
tentoonstelling ‘Van Michelangelo tot
Rembrandt’ aan de man, terwijl het Frans
Halsmusuem reclame maakte voor de grote
overzichtstentoonstelling van het werk van
Frans Hals. Hoewel NRC-Handelsblad vond
dat de Nederlandse musea zieh maar karig
presenteerden in Parijs, kan uit eigen ervaring
gezegd worden dat de laagdrempelige,
gecombineerde Teyler/Frans Hals-stand zeer
veel bezoek heeft getrokken. De
geexposeerde Versproncken uit 1637, de
Ovale Zaal van Hendriks en een vroege
electriseermachine van Martinus van Marum
hadden veel belangstelling. Ook de speciaal
voor de beurs ontwikkelde folder en het
affiche voor de körnende grote
tekeningententoonstelling vonden gretig
aftrek. Daarnaast was de nauwe
samenwerking met ons collegamuseum ook
zeer plezierig. Het echte effect van de beurs
zal de toekomst ons leren.
Aanwinst
Op 25 januari van dit jaar ontving het
museum een hoeveelheid archivalia, dat
betrekking heeft op de invoering bij de wet
van de Midden-Europese tijd. Deze zaak
speelde in het eerste decennium van deze
eeuw. Het materiaal is afkomstig uit het
persoonlijk archief van een lid van de familie
Enschede, die bij deze kwestie was betrokken.
Deze bescheiden werden overhandigd door
de heer J.W. Enschede, directeur van het
gelijknamige grafische museum alhier, en de
heer J.H. Knevel, voormalig lid van
Enschede’s directiestaf. De schenking vindt
aansluiting bij de metrologische objecten van
het Fysisch Kabinet (instrumentenzaal, kast
II).