VITRINE 47.
In deze vitrine 47 zien wij een verzameling van monsters v e r s t ezeeenr ds chhooonue t ent enta lrtiojkoen gesteld. De ondersoort van kwarts, die r esini et of har s-
k w a r t s wordt geheeten, vormt veelal het versteend hout
of Shoemt tHijdosl zshteeienf t dedri t Dsutietescnh evrso.lkomen het voorkomen van hout, sommige verscheidenheden hebben zelfs het weefsel
hvaent ihnedtr ihnoguent bveawn aaeredn. oHpelot ssvienrgs teveannd khieozuetl ziusu gr eivno hrmoudt :d ohoert schijnt dat het kiezelzuur de plaats heeft ingenomen van
de moleculen van het hout, zonder dat daarbij de kenschetsende
textuur verloren ging.
VITRINES 48, 49, 50, 51 en 52.
vitOrivneers dzei jnm otenns tetroso nk goeostlezldu, uhreb bkena lwki,j rdeieed s ing edsepzreo kvenij,f
zie blz. 1.
VITRINE 53.
v eDledzes pvaitaritn:e hveetr toiosn t zeoknesr neieenti gneo oduiigtg ehzióerc hatell esm toen shteerrs
halen, wat ik vroeger over het veldspaat heb gezegd, zie bladz. 6.
VITRINES 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61 en 62.
moDnesztee rsn egkewn avrittrisn,e s d5e4 mteoet st6e2n zinij nk greisvtualldle mn.e tH eeetn z moue noivgetre
bbolzd. ig1 6 zihjneb hgieezre gtde. hIke rhwaille ne,r wtoacth iekv eno vebri j dveozee gedne,l fsdtaotf odpe
gmeeveosrtme d przaicjnh tiigne gkreiostdaleenn , vainn kDwuiatrstcsh loafn db Belragseknrraiusmteanl, eHne td oiosr dbee koeundde mdiante rgaeloogdeenn khol lalipghpeederns toefe onveernal ggeehsleoetteenne. rvuoiomratle nw, orinde nv ezrisj chzóilól egnedhee egteenst eaelns tedne bviononreknowmaenndd ed,i ezr ihjno,l teenn bezet is met kwartskristallen, amethystkristallen enz. Zulke
geoden worden in het fransch wel eens fours ä cristaux,
kh'er li ds et ar s1 o gv een no esm, de,n ienn heuti dt uihtsucnh Kbrinynsteanlskteel lehre,e fkt r imsetna dle
meeste kristallen gehaald, die de mineralogische verzamelingen
versieren.
verVlaotoernd,a t wweripj edne wzaija l ndoegr deeelnfs tobflfiekn vopa n dTe eytlwere’es mmeuusbeuelms, dgieee fat atno t wdeee rzsazliejdne nw avaanri nd ed ed esucrh ilzdijenr ijgeenp, ldaae tstte,e kdeien intogeegna negn
de Tgoeedne nwkpije nvniitnrgineen z2i jnb etsecnh otuowond egne, stheledb.ben wij reeds gewsparaorkveann
oevener vhijeftt igvtallo periazchutiuger mkoanlskte rso fh ievrl oziejni stepna taoot n,
gesDteolcdh. bZeihea lbvlez . d4e.ze uitgezóchte exemplaren van vloeispaat, vertoonen de zijvlakken van de kubieke gedeelten een fraaie
vveerrzscahmeeidlienngh edveienr kvaannt mgeasnremdeenre. plMaaetnj esg eevfatn deeenn en amamen ivgatne
omma rmgeepro liajsatn tez ukluk nnkeanlk swteoernd,e nd, aetn fdijenr hgaelvnoe egge svcahni kkt oormre l aliss kduecnostrvatoioe rwvaenrp egne boguewbreuni ket nt et owt ohredte nm. aMkeenn vkaann vheerstc hmilalremndeer idno f twofe e krkilsatasslleinjn vezridjne:d ende, nmaaarr mmearste vzaijn opd e del aabtrsetuek vkllaaksstee wkuonrdneenn , ddanan kde zaijn dheurne nh, aelfnd ozoijrns,c hitjenne ngdehveoidlg, e frdaaaairevr agne, pmoleijesrt gweazaorcdhet . inD eh etG brieezkiet nv anen fraRaoiem eminaernm esrtseolodretne ne.en zeer hooge
hetH iest wbeelr oeeemn dwsteei nwig igtrtoef vmana kr omrreelr, misa adra tz ivjna nl iPchat rgoesel:
achtige tint gaf aan de beelden, die door de Grieken van dit
mEeanr mmere ngigetme aamket esztiejrns, tuikektse n zevear na adneg enbaeaemldsh ovuowork uhnestt odoegr.
zOiujnd env,a enn dmite tm naarmmee dr e gDeimanaaa kjat.g eHreests ep een ndet eVleinsusc vhaen Mmedaicris
Pmeentre,le sf ibjnije r Atohf enseu iwkeerradc hgteigh aavladn, hkeoerfrte lo,o kd avt eluei tm daelne nb egreg
Jdaiesnond, odme Teorr ssoc hvoaonn eh estt aBnedlvbeedeeldree ne nv aannd etree nm. aOkeonk, hzeot omalsa dre
me r van C a r r a r a is door de oude beeldhouwers gebruikt,
evna nh eant dies red itw mittaer mmearr’mt weresl,k dteogoer nownozeo radritgis bteijnn aw boirj dut ibtselwuietrikntg. Wit is de eigenaardige kleur van het marmer, maar
4